Hvordan få min ekskæreste tilbage?
Jeg havde en kæreste igennem næsten 5 år - vi boede sammen og alt var dejligt. Indtil det ikke var dejligt længere, og hverdagen kom brasende, og fejltrin fra begge vores side ødelagde tilliden i forholdet. Så jeg valgte at gøre det forbi mellem os.
Det er nu et halvt år siden, og jeg fortryder bittert min beslutning og vil have min dejlige kæreste tilbage! Desværre tvang min beslutning ham til at flytte i ny lejlighed og (det væsentligste er, at) han er usikker på, om han kan stole på mig igen - så hvordan får jeg ham overbevist om, at jeg har lært af min fejl og aldrig vil "vælge ham fra" igen?
Fluffy, 27 år

SVAR:
Kære fluffy
Tak for dit spørgsmål.
At danne par og leve hverdagen sammen kan være en stor udfordring. Du skriver ikke, hvor længe I boede sammen og under hvilke forudsætninger I gik ind i jeres samliv. Men beslutningen om at flytte sammen og dele hele jeres liv med hinanden, er en stor beslutning. Ofte hopper man ud i det uden at forestille sig, hvad det indebærer. Man kan blive overrasket over sine egne reaktioner og den andens reaktioner.
Vigtigt at være godt forberedt og bevidst om forventninger
Flere og flere par er begyndt at gennemgå et forløb inden de flytter sammen/gifter sig, for at forberede sig på den hverdag, der kommer. Når vi er forelskede, tror vi, at vi kan klare alle udfordringer, men virkeligheden er en anden. Du skriver selv, at hverdagen kom brasende. Og hvad er det så, der skal bære os igennem, så vi bevarer tilliden, respekten og kærligheden til hinanden. Jeg ved ikke, om det er noget, I har snakket om, inden I flyttede sammen. Men nu er I så i den situation, at tilliden mellem jer er brudt. Så hvis I er indstillet på at give jeres forhold en chance, så ligger der et stort arbejde foran jer begge to.
At genopbygge tager tid og måske professionel hjælp
Når tilliden er brudt, kan det tage lang tid at bygge den op igen. Der er mange følelser på spil. Der er højst sandsynlig noget sorg over, at jeres forhold er gået i stykker, vrede på jer selv og hinanden og masse sårede følelser, der skal hele. Jeg vil anbefale dig at tale med din tidligere kæreste, om I sammen skal finde en parrådgiver og få arbejdet med jeres forhold og specielt tilliden til hinanden. I kan evt. finde en rådgiver her på siden, hvis I går ind på Ressourcer.
Giv ham den tid, han har brug for og vær klar over, at mistilliden længe vil ligge og trænge sig på. Måske kan I finde hinanden og måske ikke. Men under alle omstændigheder vil det være godt at arbejde det skete igennem.
Nedenfor henviser jeg til nogle artikler her på hjemmesiden, som berører noget af den samme problemstilling. Måske kan du hente lidt hjælp der også:
Konflikter i parforholdet
At flytte sammen
Kærlighed i praksis
Den nødvendige tilgivelse
Utroskab
Jeg ønsker alt godt for dig, ja for jer begge.
Kærlig hilsen
Hanna