Hvordan få kontakt til drengen fra badminton?
Jeg er en pige på 15 år, som i min fritid går til badminton. Efter sommerferien valgte jeg at starte i en ny klub, samtidig med jeg går i den gamle (altså ekstra træning). Alle i den nye klub er helt vildt søde og imødekommende. Men der er specielt en, jeg har et godt øje til, og det er en af drengene, der træner på holdet før mig. (Vi er delt op efter alder). Jeg ved ikke, hvad det er med ham, men han fanger mig på en eller anden måde.
For nogle uger siden havde vi noget, der hedder gonatminton (dvs. At vi spiller badminton hele natten). Der var han også med, vi snakkede ikke sammen, men vi fik ofte øjenkontakt. Nogen gange havde jeg også på fornemmelsen, at han kiggede på mig.
Cirka en uge efter ansøger han mig på Snapchat. Jeg blev vildt overrasket og en smule glad, for jeg havde ikke givet ham min Snapchat. Men på en eller anden måde, må han have fået fat på den. Det var jo et sikkert tegn på, at han havde lagt mærke til mig.
Men ja, problemet er, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal komme til at snakke med ham? Jeg er ikke ude på at score, men blot at få et ekstra venskab, det andet kommer helt af sig selv (min mening). Det er en helt uvant situation for mig, jeg har aldrig haft et problem, når det kommer til drenge. I skolen er jeg lige så meget sammen med drengene som pigerne. Det er nogle gange en befrielse at være sammen med drengene, fordi de ikke så fjantede og bliver ikke så nemt sure som piger kan blive.
Anonym, 15 år

SVAR:
Kære du!
Hvor lyder det altså dejligt, at der er dreng, som særligt har fanget din opmærksomhed, og som du gerne vil være venner med.
Interesse både fra ham og dig.
Du skriver, at du "har et godt øje til" ham, at I ofte fik øjenkontakt den nat, hvor I var til badminton arrangement og at han har ansøgt dig på snapchat. Som jeg læser det, er det ret tydeligt, at I begge to er interesserede i hinanden. Jeg tænker, at I har lige den alder, hvor venskaberne mellem drenge og piger har fået en ekstra dimension... det kan både blive et venskab, en flirt og et kæresteforhold. Og du mærker også selv, at han på en eller anden måde gør dig mere nysgerrig end andre drenge.
Du skriver, at du kun er interesseret i venskab, og det tænker jeg egentlig også, er et godt sted at starte. Så har I et rigtig godt udgangspunkt for at finde ud af, om I begge to har lyst til mere, eller om I simpelthen bare har det godt som venner.
Hvordan få kontakt?
Du skriver, at han træner på holdet før dig, så måske har du lige muligheden for at møde ham, når du skal i gang. Du kan sige tak for en besked fra snap-chat, spørge hvad der var det bedste ved hans ferie eller noget helt tredje.
Eller du kan vente til I næste gang har et fælles arrangement i klubben. Dér har du en mulighed for at gå hen til ham. Du kan spørge ham om noget, du tror, han har lyst til at fortælle om. F.eks. hvorfor han startede med at spille badminton, om han har været til et godt stævne eller lignende. De fleste mennesker vil rigtig gerne fortælle lidt om sig selv, når bare der er én, der tør spørge.
Du kan selvfølgelig også skrive til ham på snap-chat, men det er ofte let at misforstå hinanden på chat, sms osv. så jeg vil klart opfordre dig til at prøve at tage kontakt "i den virkelige verden".
Måske kan du have glæde af at læse dette svar til en dreng i en lignende situation.
15 år og genert - hvordan tale med piger?
Der står bl.a.: Problemet med hvad man skal sige i en bestemt situation, tror jeg, de fleste kender til. Der er ikke noget facit eller en bestemt sætning, der virker i alle situationer. Det er det, der er det udfordrende men også det spændende ved sociale sammenhænge. Man kan dog sige, at et godt udgangspunkt for en samtale er at finde ud af, hvad I har til fælles. Det kan være skolen, en fritidsaktivitet eller en fælles interesse.
Hvis målet er at have en samtale med en pige, kan første delmål være, at du formår at fastholde øjenkontakten med hende og sende hende et smil. Andet delmål kunne være at spørge hende om noget osv. I stedet for at målet er helt uoverskueligt langt væk, bliver vejen dertil lidt mere overskuelig, når du kan nøjes med at arbejde med det næste skridt på vejen.
Jeg tror, udfordringen er at tage den første kontakt. Derefter bliver det nemmere. Hvis du får en fornemmelse af, at I "klikker" godt med hinanden, kan du om nogen tid foreslå, at I kan mødes udenfor træning. Måske kan du have glæde af at læse følgende artikel:
Slip angsten - giv nærheden en chance
Du satser ved at tage kontakt.
Det er klart, at hvis du tager kontakt til ham, du er interesseret i, så gør du også dig selv lidt sårbar. Måske er det også dét, der indtil nu har holdt dig lidt tilbage. Når du viser interesse, er der jo både muligheden for at den er gensidig, men også muligheden for at blive afvist. Sådan er det både dejligt og nogle gange usikkert og kompliceret at bygge venskaber.
Jeg vil opmuntre dig til at "tage chancen". Ud fra det du skriver, lyder det, som om han også kunne være interesseret i at lære dig bedre at kende. Hvis det lykkes dig at få kontakt med ham, og I kommer til at dele gode timer sammen, kan du sikkert have glæde af denne artikel: Få mere ud af dine vennesamtaler
Held og lykke med det
venlig hilsen Ida Secher Rom