Hvordan få ham tilbage - og vil det være det rigtige?

Vis spørgsmål

Hej, jeg skriver, fordi min kæreste for nyligt har slået op med mig. Vi har været sammen i over 1,5 år. Og jeg elsker ham så meget. Vi har haft vores tider, hvor jeg var i tvivl og hvor han var i tvivl, men vi har altid fundet ud af det til sidst.

Han tog på studietur en søndag og vi sagde farvel og kyssede osv. Jeg hørte ikke fra ham ud over fredag, hvor der gik en besked ind på min mobil i timen. Han skrev, at han ikke længere følte det samme for mig og at han hellere ville være venner.

Jeg forstår selvfølgelig intet af dette og spørger ham hvorfor? Han siger, han ikke helt kan forklare det, men han er vild med en anden. Jeg finder så ud af, det er en af mine veninder. Lad os kalde hende Rosa, jeg ved at Rosa ikke kan lide ham, hvilket han også ved.

Så nu sidder vi to ulykkelig personer, som ikke kan få den, vi gerne vil havde.

Spørgsmålet er så bare.... hvordan får jeg ham tilbage? Og ville det overhovedet være det rigtige?

Ulykkelig teenager, 15 år

SVAR:

Kære ulykkelige teenager

Tak for din henvendelse. Der er ikke noget at sige til, at du sidder tilbage med et kæmpe stort tomrum og et spørgsmål, der siger HVORFOR. Hvorfor gik han, kunne jeg have gjort noget anderledes, er det mig der er noget galt med og sikkert flere spørgsmål af samme slags. Du føler dig vraget af ham, og ønsker tingene tilbage, som de var tidligere.

Du spørger meget konkret om, hvordan du får ham tilbage, og om det vil være det rigtige at gøre.

Er det rigtigt at få ham tilbage

Det sidste først. Er det rigtigt at tage ham tilbage, hvis du kunne. Sådan læser jeg dit spørgsmål. Og mit svar til dig på det er, at ja, det er rigtigt, hvis det virkeligt er sådan, du har det med ham.

Men der vil så også skulle genopbygges noget tillid mellem jer, så du er rimelig sikker på, at han ikke bare smutter, hvis han igen ser sig varm på en anden pige.
Hvis han skal tilbage, skal du med rimelighed forvente, at det er dig han vil, og kun dig. Og samtidig skal du også kunne tilgive det skete, så I sammen kan lægge det bag jer.

Du skriver, at både du og han tidligere har været i tvivl, om det var jer to, der skulle være sammen.
Overvej om det virkelig er jer to, eller om det måske på nogle punkter er lidt en lettelse, at det nu er gjort forbi. Jeg ved ikke, om du har det sådan med det, men det vil være ok, hvis det også er en følelse, du kan mærke. Prøv at mærke efter, om det er jer to, der er sammen, hvis du ser fem år frem i tiden.

Hvordan får du ham tilbage

Men hvad kan du så gøre for at få ham tilbage? Det synes jeg faktisk er lidt svært at svare på, da jeg jo ikke kender jer og jeres situation.
Jeg er ikke sikker på, at du kan ”score” ham igen ved at gøre noget særligt – han må jo kende dig rigtig godt efter at have været kæreste med dig i 1,5 år. Han kender alle dine gode og dårlige sider.
Men sådan generelt set, så skal han vide, at du gerne vil have ham tilbage. Du skal være en god ven for ham, så han ved hvor du er, og måske derigennem kan hans følelser for dig vende tilbage.

Det bliver bedre

Men selv om du gør alt dette, så er det jo ikke sikkert han vender tilbage. Det er jo op til ham at træffe beslutningen. Og kommer han ikke tilbage, så skal du for din egen skyld give slip på ham. Det er svært, det gør ondt og der kan gå lang tid, inden du kommer over bruddet. Men det bliver lettere og bedre med tiden.

Hvis han ikke kommer tilbage – eller hvis du beslutter, at han ikke skal tilbage, så brug tid sammen med andre venner, både piger og drenge. Brug tid på noget af det, du kan lide. Og hvis du skal have ham ud af systemet, så undgå ham i det omfang, du kan. Slet ham som ven på Facebook og andre sociale medier og vær andre steder, end der hvor han er. Og for at komme videre er det også en god hjælp at opgive håbet om, at det skal blive jer to igen.

Måske kan du også få noget ud af at læse denne artikel: Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Er der noget, du gerne vil have uddybet eller spørge ind til, så er du velkommen til at skrive tilbage. Pas på dig selv…

God sommer og alt det bedste til dig, Steen