Hvordan er jeg stillet ift. uddannelse og økonomi, hvis jeg bliver gravid
Hej, jeg er en pige på 18 år, som ønsker at være gravid, men jeg kan ikke finde den rette. Jeg vil gerne vide, hvad der vil komme til at ske, hvis jeg kommer hen og bliver gravid lige pludselig.
Jeg har taget HG og er elev nu i en Kvickly, hvor jeg lige er begyndt den 1 oktober i år, så jeg har stadig langt endnu .
Hvad vil der komme til at ske med min uddannelse og økonomi (jeg får elevløn nu), og hvad kan kommunen gøre for mig, hvis jeg skal flytte osv. ? Jeg bor alene i en 1 værelses lejlighed.
Håber på jeg får svar fra jer.
Mvh Jeanette, 18 år

SVAR:
Kære Jeanette!
Skal det være nu?
Du skriver, at du gerne vil være mor, men ikke synes du kan finde den rette mand. Jeg tænker, at du er ret ung og derfor ikke behøver blive mor lige nu - Du har god tid til at gøre din uddannelse færdig, måske rejse eller udforske en spændende hobby, du gerne vil være dygtigere til og meget andet - deriblandt finde en sød kæreste. Jeg tænker ikke, at du har travlt med at skulle have et barn. Det gør du måske. Det kan jeg ikke helt læse af dit svar. Jeg synes, du skal overveje, om det behøver være lige nu, du skal være mor. Det vender jeg også tilbage til sidst i svaret.
Planlægge at blive alenemor?
Du spørger, hvad der sker, hvis du "kommer hen og bliver gravid lige pludselig". Det tænker jeg, at du ikke gør. Du kan kun blive gravid, hvis du har ubeskyttet sex med en fyr - formentlig en del gange, da man sjældent "bare" bliver gravid i første forsøg.
Jeg tænker, at du nærmest skal planlægge eller opsøge at blive alenemor. Det vil jeg helt klart fraråde. Af flere grunde:
1. For dit barns skyld. Et barn har brug for både en far og en mor. Nogle forældre bliver alene og bliver nødt til at klare den situation. Men det er langt fra ideelt. Ethvert barn har i sin opvækst brug for at have både en far og en mor til at vise kærlighed, opdrage sig, hjælpe sig osv. Mænd og kvinder er nemlig forældre på forskellige måder og det er godt for et barn.
2. For din egen skyld. Det er dejligt at have et barn, men også hårdt arbejde. Der er mange vågne nætter de første år. Derefter kommer en masse (til tider svære) beslutninger om opdragelse. Senere skal der måske følges til spejder, til skole osv. osv. Altså en masse praktiske opgaver, opdragelse mm som det er hårdt at være alene om. Du vil måske kunne klare det alene, men jeg er sikker på, du vil savne at have en mand, som også er din gode ven og elskede, som du kan dele disse opgaver med.
Ung mor - er det ok?
Ja. Jeg mener ikke alderen er afgørende for, om du eller andre kan blive en god mor. Jeg tror evnen til at blive en god mor handler allermest om, hvorvidt du er klar til at give noget (eller meget) af dig selv til et andet lille menneske. Men som ovenfor nævnt synes jeg, det er dumt at planlægge at være alene fra starten.
Du spørger også, om kommunen kan hjælpe. Jeg kan ikke reglerne på det sociale område, men ved at de kan hjælpe, hvis du pludselig står uden bolig eller lignende. Du kan læse mere her. Hvad nu, hvis du overvejer at blive forælder
Dog synes jeg det er rigtig vigtigt, at du ikke planlægger at være afhængig af kommunens hjælp, som forælder. Som mennesker har vi brug for at kunne klare os selv. Det gør os stolte og fylder os med en god følelse. Når/hvis du planlægger at blive mor, synes jeg, det er meget vigtigere at finde ud af, om dine forældre og evt. venner vil hjælpe og støtte dig med praktiske ting.
Hvorfor ønske et barn?
Nogle enlige kvinder ønsker sig et barn for at fylde et "hul" indeni.
Måske har de ikke oplevet den kontakt og kærlighed fra forældre, venner og kæreste, som de drømte om. Er det mon noget, du kan genkende? Måske tænker du, at det kunne være vidunderligt at have et lille barn at give og dele kærlighed med, bære på, amme, nusse osv. Det synes jeg også, du skal tænke over. Måske kan du tale med en veninde, din mor eller en anden, der kender dig rigtig godt.
Et lille barn ER dejligt, men også rigtig krævende. Og et barn kan/skal aldrig opfylde et sådan "hul" hos sin mor. Det kan det ikke. Tværtimod kan det være svært at være mor og give barnet den omsorg, opdragelse mm som det har brug for, hvis du ikke som udgangspunkt hviler nogenlunde i dig selv, og har nogle andre - ligeværdige - voksne, som giver dig kærlighed, omsorg, knus, med- og modspil.
At være mor er som udgangspunkt en "give"-relation. Selvfølgelig får du også noget igen, men en mor giver rigtig, rigtig meget til et barn. Og der skal være noget at give ud af.
Hvis du kan genkende følelsen af sådan et "hul" indeni og følelsen af at savne opmærskomhed, kærlighed og fortroligt venskab, så er det meget vigtigere, at satse på at opbygge gode venskaber og måske snakke med en anden voksen, måske en terapeut/psykolog om, hvor det "hul" kommer fra. Det kan gøre dig til en meget stærkere og gladere kvinde - og det er et godt udgangspunkt for at blive klar til at blive mor.
Sex - værd at vente på
Som du kan se anbefaler vi at gemme sex, til du er gift med den mand, som du vil blive sammen med altid.
På den måde tror vi du får et endnu skønnere og tryggere sexliv, passer bedre på dig selv - og på den måde er der også en mere stabil ramme om evt. børn.
Værd at vente på
Vejen til god sex
Som sagt vil jeg meget opfordre dig til at tænke over de spørgsmål, jeg har stillet.
Jeg håber de kan hjælpe dig videre i dine tanker.
Du er altid velkommen til at skrive til os igen
kh Ida