Hvordan er det nu med ægløsning og graviditet?
Hej, nu er jeg rimelig nysgerrig, fordi jeg er rimelig ny i det her :)
Mig og min partner har for det meste haft sex med kondom på, men jeg har nu undret mig over, hvis ens ægløsning slutter fx d.17., og man så dyrker sex uden kondom, kan man så blive gravid?
Jeg har en menstruationskalender, som fortæller mig, hvornår jeg skal få min menstruation, og ca. hvornår min ægløsning begynder og slutter. Som jeg har læst på jeres hjemmeside, er ægløsningen 14 dage inden menstruationen. Hvis jeg nu får min menstruation d.29., og jeg så kommer til at dyrke sex med min partner uden kondom d.17.,18. eller 19., kan jeg så risikere at blive gravid? Har jeg forstået det om ægløsning rigtigt?
Kan jeg dyrke sex uden kondom, før min ægløsning starter og ikke blive gravid eller hvordan?
Min partner og jeg har spekuleret noget over de spørgsmål; håber I vil hjælpe mig og svare på mit spørgsmål, tak på forhånd :)
T

SVAR:
Kære T
Tak for dit spørgsmål.
Mulighed for at blive gravid
Det korte svar er, at man kan blive gravid gennem hele menstruationscyklus. Det er er helt rigtigt forstået, at ægløsningen sker 14 dage før menstruationen, og det er helt sikkert her, der er STØRST mulighed for at blive gravid.
Nogle par prøver at kun have samleje i sikre perioder – altså tider på måneden væk fra ægløsningen, hvor det er mindre sandsynligt at blive gravid. Man hører dog ofte om par, der fik børn, selvom de praktiserede det.
Ægløsning
Et æg bevæger sig fra en æggestok gennem æggelederen mod livmoderen; det kaldes ægløsningen. Ægget kan overleve ca. 48 timer. Hvis ægget ikke bliver befrugtet, går det til grunde og kommer ud sammen med menstruationen. Ved en helt almindelig menstruationscyklus gentager det sig én gang om måneden.
Mandens sæd kan overleve et par dage i æggelederen; derfor er der større mulighed for graviditet i dagene op til ægløsningen. Det er klart, at jo flere dage, der er gået siden ægløsningen, jo mindre er muligheden for at blive gravid. Det er bare sådan, at nogle kvinder udskiller flere æg på en gang, eller måske nogle æg forskudt i tid. Desuden er en naturlig cyklus svær at regne 100% med.
Hvis I ikke er klar til at blive forældre, ville jeg derfor ikke anbefale at have sex uden kondom eller anden form for prævention i “sikre perioder”.
Du har allerede læst noget på vores hjemmeside, og jeg vil anbefale dig og din partner at læse artiklerne: Sådan bliver du gravid og Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?
Måske kan I også få noget ud af at læse svarene: Kan “de sikre perioder” ikke være et positivt alternativ til anden prævention?
Jeg håber, mit svar giver mening, og at I kan bruge det.
Kærlig hilsen
Heidi Fhær Larsen