Hvordan bliver min kæreste mere engageret i vores forhold?

Vis spørgsmål

Min kæreste og jeg har været sammen i snart et år. Og vi er begge 19 år gamle. Han laver ikke noget lige pt., og det har stået på i snart tre måneder. Efter sommerferien begynder han på studie.

Mit problem er, at når jeg kommer hjem fra skole (vi bor sammen), sover han. Han er oppe hele natten for at spille ps4, som gør, at jeg får svært ved at sove, da fjernsynet lyser hele rummer op, og lyden er dejlig høj.

Jeg bliver tit sur og irriteret på ham, fordi han er så doven og kedelig. Kedelig er han, fordi han aldrig vil putte eller gå ture. Han vil faktisk ikke lave andet end at sove og spille. Han hjælper heller ikke med at rydde op. Jeg føler, at han bare står og kigger på, mens jeg rydder op. Når HAN så vil putte og have det hyggeligt (hvilket er meget sjældent), er jeg sur og irriteret på ham.

Jeg ved ikke, om jeg kan klare det mere. Jeg har prøvet at snakke med ham om det, men han siger, at han nok skal tage sig sammen. Men det sker bare aldrig. Jeg har tænkt over, at det måske bliver bedre, når han starter på studie, så han har noget at stå op til. Men jeg ved ikke, om jeg kan holde det ud tre måneder mere.

Jeg elsker ham så meget og kan slet ikke klare tanken om, hvis han vil slå op. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre :(

Hilsen en meget forvirret pige.

SVAR:

Kære forvirrede pige

Tak for din mail til brevkassen.

Frustrationer

Din frustration over din kærestes manglende engagement i jeres hverdag og i jeres forhold er tydelig at mærke i det, du skriver. Jeg forstår på din mail, at det er meget udfordrende at bo sammen og få et forhold til at fungere, når jeres behov og døgnrytmer er så forskellige. Og disse frustrationer fylder rigtig meget for dig og bliver til irritationer og måske vrede. Samtidig er du bange for at miste din kæreste, som du elsker højt.

Grænser er gode

Dine frustrationer er helt naturlige og ok at have. Du mærker dine grænser, og at de overskrides i forhold til, hvad du forventer af din bofælle og kæreste. Grænser kan for nogle være rigtig svære at sætte, men de er utroligt vigtige for oplevelsen af at bevare sin egen integritet.

Tal om det

Måske vil din kæreste gerne træde ud af det mønster, han er kommet i, men kan ikke finde ud af at gøre det. Har du spurgt ham om det? Du har ret i, at det måske bliver lettere for ham, når hans hverdag naturligt ændres, når han selv starter på et studie. Ved du, hvad hans tanker er omkring det?

Hvis I kan finde et tidspunkt, hvor I kan snakke sammen, uden at irritationer fylder det hele, vil jeg helt klart foreslå, at I gør det. Måske har I allerede forsøgt mange gange, men det er vigtigt, I bliver ved med at prøve, hvis I vil fortsætte med at være par.

Sundt at bo alene

Som jeg læser din mail, er I flyttet sammen næsten lige efter, I er flyttet hjemmefra. Jeg mener, det er rigtig sundt at prøve at bo alene, inden man flytter sammen med en evt. kæreste eller bofælle. På den måde oplever man på egen krop, hvad det kræver: At der ikke kommer nogen andre og ordner ting for en. At man selv skal tage initiativet, før der sker noget. I mine ører lyder det, som om både du og din kæreste kunne have god gavn af at prøve det.

Opdage sine mønstre

Alle kan meget hurtigt komme til at danne mønstre og få nogle roller i forholdet, som er uhensigtsmæssige. Ofte er det de samme roller, man har set sine forældre have i deres forhold. Eller det kan være samme rolle, man selv havde som hjemmeboende barn. Vi har alle godt af at opdage det og at blive klar over egne mønstre. Det er nemlig nødvendigt før – og hvis – man ønsker at ændre dem.

I behøver ikke miste hinanden, selvom I flytter fra hinanden. Tværtimod kan det være rigtig sundt og et pusterum, som det lyder, som om I trænger til. Så kan kærligheden få lov at blomstre igen uden alle de dagligdags frustrationer.

Måske kan du – eller I begge – få noget ud af at læse artiklerne
At flytte sammen
Konflikter i parforholdet
Kærlighed i praksis

Jeg håber, du kan bruge mit svar i snakken med din din kæreste om, hvad I skal gøre for at komme videre sammen.

De bedste hilsner
Bente