Hvordan bliver jeg den søde type fremfor at spille smart?

Vis spørgsmål

Hej A.O.E. Jeg har de her problemer, som jeg håber I kan hjælpe mig med ... Sidste sommer flyttede jeg skole og har fået nogle gode venner. Jeg havde den tankegang, at hvis man spillede sej, så ville man få flere venner. Jeg har mange venner på skolen. Problemet er bare, at her siden januar har folk ikke sådan gidet at snakke så meget med mig, de opfører sig på en anden måde.

Jeg havde siddet og tænkt over det en dag, hvad der gik galt. For mig er det en vigtig ting at have venner. Jeg snakkede sådan lidt med den anden klasse, og der er jeg sød.

Jeg spiller hele tiden smart. Det er meget træls at tænke på. Men jeg tænkte, at det var nok den måde, jeg kunne få venner på i stedet for at være mig Selv. Jeg har dummet mig ... folk respekter mig Self. Og snakker med mig osv. Så det er ligesom om, at jeg har spillet en anden. Jeg ville gerne være og opføre mig som MIG og vise, hvordan jeg er i virkeligheden. Problemet er, at det er svært..

Det, jeg skriver nu, handler om en pige, som jeg gerne vil finde ud af. Siden jeg startede, har jeg troet, hun kunne lide mig. Eller det ved jeg ikke, det er derfor, jeg ville spørge jer nu. Det var sådan, at hver gang jeg kiggede på hende, kiggede hun allerede på mig. Og så vender hun blikket.

Nu sidder vi ved samme bord. Problemet er bare, at hun har en god veninde, der sidder ved siden af. Hun opfører sig som en HELT anden, når hun er sammen med hende der veninden. Hun opfører sig sådan lidt “ond", når jeg snakker eller gør noget. Hun svarer og griner på en flabet måde. Laver rulleøjne fx hvis jeg nu gør noget mærkeligt. Men altså, når hendes veninde ikke er der, opfører hun sig på en HELT anden måde:

  1. Hun er sød
  2. Hun ville gerne snakke
  3. Hun opfører sig ikke, som når vi sidder ved det samme bord

Hun har bl.a. lagt hendes hoved på min skulder, når vi havde time. Fik røde kinder ...-.- men ja. Jeg havde lyst til at bare fjerne hendes hoved. Men jeg gjorde det ikke. For ellers tror hun bare, at jeg er sådan en, der ikke gider noget. Eleverne kiggede selvfølgelig:-) Vi krammer, hvis vi nu skal sige farvel eller god weekend. Kan hun lide mig, eller spiller hun? Her i sidste uge lagde hun også sit hoved op min skulder. Det var, da vi var alene HELT alene. Jeg bliver virkelig forvirret nogle gange, for hvad hun vil ...

Den sidste ting jeg ville skrive nu, er at jeg mangler en bedsteveninde. Nogle gange sidder jeg alene og ikke laver noget. Det er ret træls ...

Når ja den sidste ting. Det med at folk ikke gider at “snakke" med mig så meget mere. Det sker også på facebook og andre steder. Jeg skriver fx med en pige. Vi skriver hjerte osv. Men her i dag og i går har hun ikke svaret. Jeg kan godt lide hende, men ved bare ikke, hvad jeg har gjort forkert ...

Jeg er meget tvivl ... Jeg ville gerne forandre mig, så jeg bliver den søde type, i stedet for den “spil smart" type. Jeg håber I kan hjælpe.

Kh den forvirrede dreng, 14 år

SVAR:

Kære forvirrede dreng

Når man skifter skole, er det helt naturligt at gøre sig overvejelser om, hvad der skal til for at blive accepteret i sin nye klasse. Det er rigtig vigtigt at føle sig velkommen og accepteret. Hele livet igennem vil du blive udsat for sådanne skift, hvor du skal finde din plads i nye fællesskaber.

At være sig selv

Nu er du begyndt at tænke over din måde at være på. Det er rigtig flot, at du er bevidst om, at du har forsøgt at spille smart og være sej for at blive accepteret. Det bliver rigtig svært, når det så går op for en, at man har spillet skuespil og slet ikke er ægte. Det er en kamp, der er svær at tage, men bare det, at du er bevidst om det, er et skridt på vejen. Det er nemlig supervigtigt at være sig selv. Du ved allerede nu, at det er svært at “opføre og være som MIG”, fordi du har spillet en anden i så lang tid. Fedt, hvis du tør tage udfordringen op.

Jeg er klar over, at denne pige i din klasse fylder meget inde i dit hoved, men umiddelbart tænker jeg, at det er udfordringen “at være dig selv”, som er vigtigst nu. Måske er der en voksen på skolen eller derhjemme, du kan snakke med om det og få til at hjælpe dig med at blive mere dig selv.

Find en god ven i klassen

Se dig godt rundt i klassen; er der måske en af drengene, du tror, kunne blive en rigtig god ven? Så tror jeg nemlig, det er her, du skal starte. Du trænger til en ven, som kan lære dig at kende, som den du er. For at lære hinanden rigtig godt at kende er det ikke nok at være venner i skolen. En ven er en, der skal bruges tid på i fritiden, det er også her, du har mulighed for at vise, hvem du er.

Det er også derfor, jeg tænker, at det kunne være fint at have en allieret voksen i skolen eller derhjemme, som kan støtte dig i at finde et venskab. En du har tillid til og ønsker at hjælpe dig.

Det er ikke sikkert, at du spotter en dreng i din klasse, som du tænker kunne være din ven. Muligheden er også andre steder, hvis du går til et eller andet i din fritid. Sport, klub eller lignende – her har du mulighed for at finde en ven, som deler dine interesser.

Prøv at læse lidt om venskaber:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner

Spørg dig selv: Hvilken ven vil jeg gerne have? Hvilken ven vil jeg gerne være?

Vær dig selv – find dig selv

Du skal passe på ikke at miste dig selv, og det gør du blandt andet ved at lytte til dig selv. Du skal mærke efter. Hvem er det egentlig, jeg ønsker at være; hvad er den ægte “MIG”?

Du kan arbejde med dig selv ved at se på din selvtillid og selvfølelse. Tilsammen giver de to ting selvværd. Selvværdet kan være godt, mindre godt eller dårligt.

Selvtillid handler om det jeg er god til, med andre ord: det jeg kan (god til sport, kreativ, dygtig i skolen osv.) Selvtilliden er ofte nemmere at få end selvfølelsen … Selvfølelsen handler nemlig om, hvem jeg er inden i. Det handler om at få lov til at være sig selv uden at skulle lave om på sig selv for at tilfredsstille andre. At vide, at jeg er god nok uanset, hvad der sker. Det er noget, alle kæmper med i større og mindre grad – jeg gør også.

Prøv at læse vores artikel Hvad er jeg værd?

Her et lille citat fra artiklen: “Hvis du vil være dig selv, skal du være ligeglad med, hvad andre tænker om dig. Du skal i stedet mærke efter, hvad du selv virkelig mener og tror inden i, og så gøre og sige det.
Nu tænker du måske, at du ikke altid ved, hvad du i virkeligheden mener, men ni ud af ti gange så ved du præcis, hvad du selv mener. Og ellers må du prøve på at finde ud af det ved at undersøge det nærmere
.”

Giv dig selv tid og ro til at lægge “spille-smart-fyren” fra dig og finde den ægte dreng frem.

Pigen i klassen

Nu kender jeg ikke denne pige, men ud fra det, du beskriver, tænker jeg, at hun godt kan lide dig. Måske er hun også usikker og ved ikke helt, hvor hun står. Det kunne være en forklaring på, at du ser hende som næsten to personer afhængig af, om veninden er tilstede eller ej.

Som sagt synes jeg, du har noget vigtigere at fokusere på, før du bliver klog på pigens signaler. Måske er det lige netop det, at du bliver mere dig selv, der kan hjælpe dig i forhold til piger. Mange piger vil gerne være ven med en dreng, som tør være sig selv og ikke tænker så meget på, hvad andre tænker.

Jeg håber, at du har fået noget at arbejde med, som også giver mening for dig.

Med ønsket om, at du må turde være dig selv.

Kærlig hilsen
Vivian