Hvordan bliver jeg bedre til at åbne mig?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg har en udfordring i form af, at jeg ikke er særlig god til at kommunikere. Jeg har aldrig været en person, der har åbnet mig for andre og fx fortalt om mine følelser. Jeg har altid været en stille pige med ikke ret meget selvtillid.

Jeg og min kæreste har været sammen i 1 år, og hans kærlighedssprog er netop kommunikation. Vi er et par gange gået fra hinanden, men aldrig ret længe ad gangen, så har vi fundet sammen igen, fordi vi begge er fuldstændig vilde med hinanden.

Sidste gang vi fandt sammen var efter jul, hvor vi lovede hinanden, at vi skulle være åbne og fortælle, hvad vi tænker og føler.

Det er også gået godt de første 5 uger, så sker der noget med mig. Jeg ved ikke, hvad det er. Det er som om, min hjerne blokerer for emner at tale om, så jeg slet ikke kan finde på noget at sige. Hvis jeg tænker på noget i løbet af dagen, godt eller dårligt, så er det som om, jeg glemmer det.

Jeg mister også min motivation og energi til at gøre nogle ting og tage initiativ. Jeg er dårlig til at åbne mig og tror måske, mine tanker æder mig lidt op indefra. Men hvorfor, jeg var god til det i en periode.

Det bliver meget fakta-orienteret, det jeg siger, og ikke så meget om mig og hvem jeg er. Det gør min kæreste rigtig ked af det, da han føler sig ligegyldig og som om, han ikke betyder noget for mig.

Han betyder alt for mig. Jeg vil ikke miste ham. Det er bare som om, jeg "glemmer" at kommunikere. Min kæreste savner dialog i vores forhold. Hvis ikke der er dialog, hvad har vi så sammen.

Han er min første rigtige kæreste, og han har mest boet hos mig. Han er ved at blive skilt fra sin anden kone. Han har 4 børn og er 12 år ældre end mig.

Han er rigtig god verbal og meget stærk på det område. Jeg er en rigtig god lytter, men det er bare ikke nok, hvis samtalen skal holdes i gang.

Jeg har nogle gange nogle tanker omkring hans sidste kone, som ikke er så gode. Jeg begynder at tvivle på mig selv og om jeg er god nok til ham. Vil han vælge sin x, som han har sin mindste datter med.

Det ved jeg jo godt, at han ikke vil. Han har valgt mig flere gange frem for hende. Han roser mig, forguder mig og vil gøre alt for mig, tror måske nogle gange at jeg er lidt jaloux.

Han kan bare ikke blive ved med hele tiden at hive vores forhold op. Han har brug for at jeg læsser af på ham, så vi bruger hinanden som sparringspartnere og at jeg kommer ud med mine tanker, drømme og følelser på godt og ondt.

Jeg vil rigtig gerne bliver meget bedre til det, da det vil gavne mig meget og styrke mig selv. Hvordan gør man? Hvordan bliver man god til at skabe dialog og ikke blive begrænset af en "blokering" i hjernen.

Jeg har virkelig brug for et rigtig godt råd, redskaber der kan hjælpe mig. Ellers mister jeg min kæreste.

VH. Den ulykkelige Løve, 24 år

SVAR:

Hej ulykkelige, 24 år

Du skriver, at du har svært ved at åbne dig. Dertil vil jeg gerne give dig anerkendelse tilbage på, at du har åbnet op ved at skrive her til brevkassen. Min oplevelse af at læse dit brev er, at du lige præcis skriver, hvordan det er at være dig. Det lyder meget åbent og ærligt.

At rydde op bagud

Det første jeg lægger mærke til er, at der er 2 kvinder og børn, som hører med i din beretning. Her tror jeg, at det er meget vigtigt, at du ser det i øjnene og får dig forholdt til det. Jeg har lyst til at spørge dig:

  • Forstyrrer det dig, at han er ved at blive skilt fra sin x, altså at hans tidligere forhold ikke er afsluttet?
  • Og at det er anden gang.
  • Er du bekymret for, at han også kan finde på efter nogen tid at forlade dig?
  • Har han været sin x utro? Hvis han har, er du så bekymret for, at det også kan ske over for dig?
  • Du skriver, at du er jaloux. Vil du kunne leve med, at der har været 2 tidligere kvinder, og at der hører 4 børn med til jeres forhold?
  • Du har nogle tanker omkring hans sidste kone, som ikke er så gode. Hvilke tanker er det?

Når jeg stiller ovennævnte spørgsmål, er det med mulighed for, at du kan få overvejet og afklaret, hvor du er henne i det, der ligger bagud.

At sætte ord på tankemylder

Det lyder til, at du har mange tanker indeni. Og du nævner, at de æder dig lidt op indefra. Det er lige præcis en god beskrivelse af, hvordan det kan være at beholde tankerne indeni.

Hvordan vil det være at få ham fortalt, hvordan du har det indeni ang. hans x kone. Som kvinde kan det nemlig være svært, hvis der ligger noget imellem, som der ikke er blevet talt ud om. Det kan blokere, også for at andre tanker kan komme ud.

Har du mon andre, du taler med. Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt for dig også at tale med f. eks. en god veninde om alle disse ting. Det at tale med en udenforstående kan være med til at give mere klarhed over alle spørgsmålene.

Din egen fortid

Du fortæller følgende om dig selv

  • Jeg er en stille pige med ikke ret meget selvtillid.
  • Jeg har ikke været vant til at sætte ord på følelser.

Jeg har lyst til at spørge: Er du vokset op med at blive fortalt

  • at du er OK?
  • at du har værdi?

Det er nemlig ikke alle, der er vokset op med det. Måske kan du mærke, at du har savnet at høre det. Høre at du er god nok uden at skulle præstere noget som helst.

Det vil jeg gerne give til dig som nogle ord fra mig til dig. Jeg kender dig kun fra det, du skriver, men jeg får virkelig lyst til at række det til dig, så at du ikke skal være i tvivl.

Du har værdi i og med at du lever.

At åbne sig

Du har ikke været vant til at fortælle om dine følelser. Du vil gerne lære det. Det er en udfordring, hver gang jeg som menneske gerne vil lære noget nyt. Det er nærmest som at begynde at optræne en muskel, der har været helt slap. Det tager tid, og der er brug for forståelse og tålmodighed. Når noget nyt skal læres er det vigtigt, at det trænes i trygge omgivelser og uden pres. Hvordan ville det være at træne ved, at I hver især hver dag fortæller i 5 min på skift, hvor den ene spørger: Hvordan har det været at være dig indeni i dag?

At passe på sig selv

Du skriver, at du trods alt har erfaringer med at åbne dig, men at du f.eks. efter 5 uger lukker af. Når vi mennesker lukker af, er der altid en god grund til det. Det er en måde at passe på os selv på. Måske du kan lægge mærke til, hvis det sker igen. Hvad skete inden? At stå godt selv Afslutningsvis får jeg lyst til at skrive til dig, at jeg tror, at det er yderst vigtigt, at du tager tid til at arbejde med at komme til at stå godt selv, så at du bedre kan stå sammen med din kæreste.

Måske kunne du have glæde af at læse disse artikler:

Hvad er jeg værd?

Kærlighed i praksis

Du er meget velkommen til at vende tilbage.

Jeg ønsker dig det allerbedste.

Rigtig mange hilsner Hanne Esmarch