Hvor stor skal en bitestikel føles, og er der noget galt?
Hej, jeg har et problem og har haft i et godt stykke tid. Mit spørgsmål er: Hvor stor skal en bitestikel føles? Fordi at ovre i min venstre side kan jeg mærke (der hvor ens bitestikel nu sidder) kan jeg mærke en klumpet knudret ting på størrelse men en ært (måske en lille bitte smule større)
Er det normalt, at en bitestikel skal føles sådan eller er der noget galt med mig?
Jeg kan mærke det samme i min højre side samme sted som i venstre. Det er dog lidt sværere at få fat i den. Plus den i højre side er en smule mindre end den venstre. Det jeg kan mærke bliver ikke større og derfor har jeg udelukket en kræft knude, da jeg har læst at kræft knuder vokser og ikke gør ondt.
Når jeg trykker ned på det, begynder det og gøre ondt. Kan det så godt passe, at det bare er min bitestikel, jeg kan mærke? Har nemlig også læst, at en bitestikel kan være et meget knudret organ?
Skriver fordi jeg har tanker om dette hver dag og det bare ødelægger mine dage, da jeg er bange for, det er noget alvorligt.
Håber jeg får et ordentligt dejligt svar og ikke bare et svar, hvor jeg bliver bedt om at gå til læge. Men selvfølgelig hvis ingen ved noget, kan jeg ikke få svar.
Håber I læser dette.
Med venlig hilsen: A

SVAR:
Hej A
Det lyder bestemt ikke som noget alvorligt. Og du har helt ret i, at det ikke lyder som kræft.
Bitestiklerne er omkring 1 cm i diameter og et par cm lange. Se illustration i artiklen: Drengens kønsorganer.
Jeg kan ikke sige dig med sikkerhed, hvad du føler. Men det lyder mest som dine bitestikler.
Det kunne måske også være årebrok. Specielt på venstre side kan man have årebrok, som er udvidede blodårer ligesom åreknuder, som du nok har set på ældre mennesker. Det er dog ikke så hyppigt, at det er på begge sider.
Hvis der er noget galt, er det nok årebrok. Jeg synes, at du skal se tiden an nogle måneder. Det kan nemt forsvinde af sig selv igen. Hvis det fortsætter, må du til læge og få det undersøgt.
Venlig hilsen
Lars Dysager