Hvor stor er risikoen for at jeg er gravid?
Hej! Jeg har netop fået ny kæreste, og efter en bytur havde vi sex. Vi var begge beruset. Vi brugte kondom! Efter noget tid opdagede vi, at kondomet var gledet af, og aner ikke hvor længe, vi har haft ubeskyttet sex.
Jeg stoppede på p-piller pga af en indlæggelse og har ikke taget dem siden. Fik min sidste menstruation d. 1 maj og har ikke haft det siden. Havde taget en graviditetstest, men den var negativ, så det må være fordi kroppen ikke har fundet sin normale rytme endnu.
Spørgsmålet er, om hvor stor chancen er for at blive gravid, når min menstruation er så uregelmæssigt og hvornår kan jeg evt. tage en graviditetstest? Har hørt, man kan tage den, så snart menstruationen udebliver på første dag, men det er lidt svært, da jeg ingen menstruation har fået. Jeg har ingen planer om at være gravid, så er lidt nervøs.
Håber I kan svare på spørgsmålene!
Tulle, 22 år

SVAR:
Hej Tulle
Jeg kan forstå, at du er lidt nervøs for at være gravid, da dit forhold er nyt og I egentlig troede, at I beskyttede jer.
Gravid??
Som jeg forstår dig, har du altid haft uregelmæssig menstruation og derfor betyder en udeblevet menstruation ikke nødvendigvis, at du er gravid. Man kan ikke sige noget om sandsynligheden for, at du er blevet gravid, da ægløsningen falder på ret tilfældige tidspunkter, hvis man har uregelmæssig menstruation. Hvis du skulle have haft ægløsning på det tidspunkt, I havde ubeskyttet sex, ville din menstruation være kommet 14 dage senere (med mindre du er gravid), derfor kan du regne med, at hvis graviditetstesten stadig er negativ efter 3 uger, er du ikke gravid.
Prævention
Som du skriver, var det et uheld, at kondomet gled af. Det er rigtig godt, at I beskytter jer med kondom, da det er den eneste metode, man kan beskytte sig mod kønssygdomme, men det er bestemt vigtigt at sikre sig, at kondomet sidder, som det skal, for at I ikke havner i sådan en situation igen! Grundige overvejelser omkring valg af prævention afhænger både af, hvad der er lettest for dig/jer at bruge og dermed sikrest. Hvis du er god til at huske at tage p-piller hver dag er det en god præventionsform. Ellers er der andre typer, som p-ring eller p-stav, som ikke kræver, at man husker på det hver dag.
Vigtige overvejelser
Jeg håber også, at I vil overveje, hvordan I vil forholde jer, hvis du skulle blive gravid. Er I klar til at tage ansvar for et barn? Vil I kunne blive klar til at tage ansvar for et barn? Og hvis ikke, kan du leve med at få foretaget en abort? I skal altså være opmærksom på at sex kan have konsekvenser, som I er nødt til stå ved som voksne mennesker.
Læs evt. denne artikel: Uønsket gravid - hvad gør du?
Håber det var svar nok for dig og at du sammen med din kæreste finder frem til, hvordan I vil undgå at stå i den samme situation igen
God sommer
Mvh
Mette Aabenhus