Hvor gammel skal man være, for at det er lovligt at have sex?
Hej
Jeg har et lille spørgsmål, som jeg er interesseret i at få svar på. Hvis man f.eks. er 14 år og er sammen med en anden på 14 år, så er det ikke ulovligt, hvis det er frivilligt, selvom det er smartest at vente med at have sex.
Men hvis man er 14 og 16 år, så er det ulovligt uanset, om den 14-årige var frivillig eller ej.
Så mit spørgsmål er: Er det ulovligt, hvis man er 18+ at have sex med nogle på 15-17 år, hvis de var frivillige?
Jeg stiller det her spørgsmål, fordi jeg er nysgerrig, men også fordi jeg tror, at mange andre vil få glæde af at vide det.

SVAR:
Kære dig på 14 år
Tak for dit spørgsmål. Det er dejligt, at siden her også bliver brugt til at få stillet de spørgsmål, man kan gå og undre sig over.
Seksuel lavalder
I Danmark er det, der kaldes den seksuelle lavalder, fastsat til at være 15 år. Det betyder, at de to første eksempler, du kommer med, i teorien er ulovlige, fordi der i Straffelovens § 222 står: "Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel indtil 8 år." Der nævnes ikke noget om, hvor gammel den anden part er.
Lovens primære udgangspunkt er dog at beskytte den seksuelt mindre erfarne mod den ældre mere seksuelt erfarne – for eksempel en 24-årig, der har samleje med en på 14 år. Det betyder, at når der er tale om jævnaldrende, der har samleje, vil de med stor sandsynlighed ikke blive straffet – og hvis det sker, er det den over 15 år, der retsforfølges og dermed kan blive dømt.
Da den seksuelle lavalder er 15 år betyder det, at det ikke er ulovligt, hvis en på 15-17 år frivilligt har samleje med en, der er 18 år eller derover.
Men, som du selv skriver, er det bedst at vente med sex, til man er mere udviklet både fysisk og psykisk. Det kan du læse mere om i f.eks. disse artikler: 10 gode grunde til at vente med sex og Værd at vente på.
Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive igen!
Mvh. Thea