Hvor gammel er man, når man får lyst til sex?
Hvilken alder har de fleste piger og drenge, når de får lyst til at have sex med det modsatte køn??
Pige, 15 år

SVAR:
Kære pige
Tak for dit spørgsmål!
Vi er forskellige
Det er ikke så enkelt at sætte alder på, hvornår drenge og piger har lyst til at have sex – for vi er alle forskellige og vokser og modnes i forskelligt tempo. Sex er noget, vi begynder at tænke over i puberteten – altså i 13-18 års alderen. Nogle teenagere ser mange film, hvor der er sex med, eller snakker meget med vennerne om sex, og så kan det være, at nysgerrigheden og lysten til at prøve sex kommer tidligere end hos andre.
Generelt (dvs. ikke hos alle) får en dreng lyst til sex, når han kommer i puberteten (13-14 års alderen), og kroppen bliver opmærksom på, at piger er tiltrækkende. Hos pigen kommer lysten til sex ofte først rigtigt, når hun er i et forhold, hvor hun føler sig tryg og har stærke følelser for sin kæreste. Så det kan godt være langt senere end hos drengen. Det er vigtigt at huske, at seksualitet udvikler sig helt forskelligt fra person til person, og vi kan have helt forskellige oplevelser af, hvornår vi har lyst til sex. Og det er helt i orden.
Er alle veninderne vilde med at snakke om sex, og du ikke synes, det siger dig så meget – eller omvendt – så er det helt i orden! Vi er ikke og skal heller ikke være ens – det gælder også, hvornår vi har lyst til sex.
Forskel på at have lyst og at være klar
Jeg vil gerne tilføje, at der faktisk er stor forskel på at have LYST til sex og at være KLAR til sex. Det er ikke nødvendigvis det samme. Lysten til at have sex kan godt komme tidligt i puberteten, men for at sex bliver en god oplevelse for dig, er det rigtig vigtigt, at din krop og dit sind er voksent og modent. At du hviler i dig selv, kender dine grænser og har lært at sætte ord på dine følelser. Og at du er i et ærligt og trygt forhold, hvor I kan snakke sammen om, hvordan I passer godt på hinanden. For at beskytte børn mod voldsomme og for tidlige seksuelle oplevelser, har vi i Danmark loven om den seksuelle lavalder, der betyder, det er ulovligt at have nogen form for sex, når man er under 15 år – hvis ens partner er over 15 år.
God sex kræver tryghed
Sex er en fantastisk oplevelse – når du er moden nok til det, og når du er i et trygt og voksent forhold. Men at have sex før du er klar, kan blive en dårlig oplevelse, fordi din krop og dit sind ikke er forberedt på at håndtere en oplevelse, der er så intim og fysisk.
Jeg mener, det kræver to mennesker, som har lovet at stå sammen i alt resten af livet (i ægteskabet), for at sex kan få de allerbedste betingelser. Det handler også om at være klar til at blive forældre til det barn, der jo kan blive skabt ved samlejet. Er du moden og klar til at binde dig selv til en anden på den måde, er du også moden og klar til sex! Så det er godt både at tænke over, hvornår jeg har lyst, OG hvornår jeg er klar til at have sex.
Hvis du vil, kan du læse mere om, hvad vi på AdamogEva.dk mener om god sex i artiklerne
Schyy … jeg er jomfru!
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Sex i Bibelen – på den gode måde
Kærlig hilsen
Maria