Hvor går grænsen ... seriøst???
Hey A&E .. nice hjemmeside I har her, har brugt den en del, og har også spurgt om dette 1 gang før, i hvert fald noget lignende.
Sagen er den, at jeg er en dreng, jeg har været sammen med min dejlige kæreste i 2 år nu.. vi har gået på efterskole sammen i halvandet år, fandt sammen der, og er ENORMT langt rent .. hvad skal man kalde det, modenhedsmæssigt, mht. vores forhold. Vi kan tale om ALT, og ikke bare som i lalalala.. vi kan snakke om alt, men som i ja… Jeg siger hver eneste gang, jeg bliver jaloux. Vi har rykket vores seksuelle grænser tilbage flere gange.. som i, det intet problem er at snakke om svære følelser. you get it :-)
Sagen er den, at vi har været kærester i rigtig lang tid, og vi er meget i tvivl om, hvor den seksuelle grænse går, Bikinilinjen, læser man sig hurtigt til.. kan det passe? hvorfor? hvor står det i Bibelen? .. jeg forstår det ikke, det virker som om, svaret man får er.. Jamen Biblen er jo ikke en facit liste, "nej men hvor pokker finder i så "bikini-linjen"" tænker jeg så.. ej, jeg er efterhånden bare træt af, at man aldrig kan få et ordenligt, Bibelsk velargumenteret svar, der giver mening for en attenårig. Det er svært at holde sig fra hendes bryster.. det er svært for hende ikke at lege med min penis.. hun har aldrig set den, men har haft underbukser på, so to say. Har aldrig set hendes bryster, hun har BH på.
Hvor går grænsen, er der en grænse? .. i teorien, hvis vi kunne lade være med at have samleje, indtil vi er gift, er det så okay med Oralsex, handjobs osv.. ? jeg kan ikke selv finde et sted i Bibelen, hvor der står noget om det? .. sjovt nok, men please.. det er simpelthen for svært for mig at finde en reel grænse, der ikke bare er fundet på af nogen, kan ikke finde argumenterne for og imod.. :S forvirret, undskyld.
PS. beklager hvis det blev forvirrende og sådan(-:
Mvh Dreng, 18 år.

SVAR:
Kære Dreng
Seriøst ... det svar vil jeg rigtig gerne give dig, MEN det findes ikke! Du beder om svaret – altså i ental. Ét svar. Som så mange andre ting i Biblen, så gives der overordnede bud og flere svar, sjældent et.
I Bibelen gives der bud på retningslinjer og rammer, der er gode for os mennesker, men der gives ikke sådan totalt tydelige svar, som du beder om. Og jeg forestiller mig også, at hvis det var sådan, så ville du formodentlig alligevel have bøvlet noget med det.
Hvorfor tror jeg mon det?
Fordi der til enhver tid er forskel på etik, henstillinger og retningslinjer og så vores lyst til at følge vores behov og indskydelser. Det følges sjældent ad, og derfor er det, man kan blive frustreret. Jeg vil henvise til denne artikel, som beskriver en måde at forstå Biblen på: Ægteskabet og Bibelen.
Du har måske allerede læst den og stiller dig alligevel ikke tilfreds.
Forskellige grænser
Du nævner selv bikinigrænsen. Det er et forsøg på at lave en grænse, men det er jo en grænse, som er udtænkt af mennesker. Uanset hvad, du opleve dig tiltrukket af at bryde denne grænse. Du er jo et seksuelt væsen, og man tænder og slukker jo ikke lige for biologien :-)
Når det foreslås, at man aftaler nogle grænser eller holder sig til nogle grænser, så er det fordi, ellers vil lysten let komme til at drive værket, og dermed er man ofte sat uden for indflydelse. Hvis du gerne vil vente med sex, fordi Bibelen taler om en form for retning eller et forslag til en måde at leve på, så er det jo et valg, dels om man tolker det sådan, og dels om man ønsker at gøre noget for at følge denne henstilling.
Kort sagt kan man sige, at der tales om at forlade sine forældre for derefter at binde sig til, (blive gift) og blive ét, (have sex). Denne rækkefølge kan man jo mene, hvad man vil om, men det er en rækkefølge, vi her på AdamogEva.dk bruger som et argument for at passe på sig selv og sin seksualitet.
Når man løfter en argumentation med henvisning til denne forklaring, så kommer du ind med et meget godt spørgsmål: Hvem bestemmer grænsen? Til det vil jeg sige: Det gør vi selv. Bikinigrænsen er et forslag. Man kunne også sige hue- og strømpegrænsen osv.
Hvis du ingen grænser har, så vil du i princippet jo heller ikke have noget at gå efter. Så vil du netop kunne forsvare alle mulige handlinger.
Du nævner selv andre ideer. Der er jo flere måder at have sex på. Spørgsmålet er så, om Bibelen mener, at sex kun er regulært samleje, og om det er det, der sigtes til, når der tales om at blive ét.
Jeg tror, der sigtes til mere. Man bliver i mine øjne også ét, når man har andre former for sex. Og hvis man skal gå helt til yderligheden, så vil du sikkert også kunne føle dig som ét med din kæreste i et hedt kys.
Du vil derfor kunne indvende, om jeg så mener, man heller ikke skal kysse. Det mener jeg ikke; jeg skriver det mere for at anskueliggøre, at den grænse, du ønsker at holde, er en grænse, du selv finder, ud fra hvordan du ønsker at leve dit liv.
Som du kan se, mener jeg faktisk, at du og din kæreste selv er nødt til at forholde jer til, hvad jeres grænse skal være. Bikinigrænsen er et forslag.
Hvorfor?
Hvorfor al denne snak om grænser? Hvis man er sikker på hinanden, så kan man vel bare gå om bord i herlighederne. Det er jo en drøftelse, vi ofte møder, og her kommer vi ind i en forklaring, der går på, at når man er så unge, som I er, så kan man føle sig nok så sikker, men jeg ved også, at tingene kan se helt anderledes ud om et halvt år. Og når vi læser disse henstillinger i Bibelen, tror jeg dybest set, det er gode forslag til, hvordan man kan passe på sig selv. Sex er det tætteste, du kommer på et andet menneske.
Vil du gerne passe på denne del og værne om dette meget fine område, bliver du også nødt til at overveje, hvordan det skal se ud i praksis.
Og ja ...
Som du skriver, så er du jo en ung fyr, lysten bobler rundt i dig, og du har sådan en lyst til hende. Fedt – fedt – fedt. Hvordan kan I, ud over det seksuelle, udfordre og udforske livet sammen? Hvordan kan I være unge sammen i øvrigt? Hvilke interesser deler I? Det er klart, at hvis man ønsker at vente med sex, kan man jo ikke ligge og kysse på sengen i hele dage. Der må jo også andet indhold til.
Måske har I allerede læst meget af det, der er skrevet her på siden – hvis ikke, kunne I vælge at læse noget af det sammen og ud fra det finde frem til, hvad I vil satse på i jeres kæresteliv og sexliv. Jeg giver jer lige et par eksempler på svar, hvor der også er en del relevante links, og I kan selv finde flere:
Hvor går grænsen, når vi ikke ønsker samleje før vi er gift?
Hvornår er sex sex - ifølge Bibelen?
Jeg håber, du kan bruge mine svar lidt.
Venlig hilsen
Steen Kruse