Hvor går grænsen, når vi ikke ønsker samleje før vi er gift?
Hej. Jeg er en pige på 20, som har haft en kæreste gennem de sidste 4 år. I december slog han op, men vi har her for nylig taget kontakt igen, og vi vil prøve at få det til at fungere igen. Vi tar tingene stille og roligt, for at finde ud af, hvad vi skal gøre anderledes.
Et af vores store problemer var sex. Vi er begge kristne, men han har meget svært ved at vente.. Jeg ved, jeg ikke vil gøre det inden, jeg er gift, men er meget forvirret med, hvad jeg så kan tillade mig??
Må man røre og lave alt mulig andet lige undtagen det aller sidste.? Vil det være okay i forhold til Bibelen? Er det okay, at være nøgne sammen f.eks. Hvis bare man ikke gør det.? Er ret frustreret over, hvor meget jeg må og ikke må. 4 år er lang tid og gå rundt og mangle en så vigtig ting i sit forhold, da vi begge længes efter at være så tæt på hinanden som muligt.
Håber på et svar.
Hilsen mig

SVAR:
Kære Dig
Tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, at du stiller de spørgsmål, du gør. Det er vigtigt at få sat ord på frustrationerne, og det kan være en hjælp til at kæmpe videre. Jeg kan godt forstå, at du/ I synes, at det er frustrerende at have været kærester i fire år og stadig vente med sex. Men tillykke med beslutningen om at vente! Det er det bedste, I kan gøre for jer selv og jeres parforhold.
Pause
Nogle gange er det rigtig sundt for et forhold at holde en lille pause, som I har gjort. Det kan hjælpe jer til at se på jeres forhold på en ny måde. Jeg synes, det er rigtig godt, at I tager tingene stille og roligt og ikke bare gifter jer, også selvom I har været kærester i fire år. I er stadig ved at lære hinanden bedre at kende – hver for sig og sammen.
Hvor går grænsen?
Det virker ikke til, at I er klar til at gifte jer endnu. Og hvor er det godt, at I tager jer tid til at finde ud af, om det skal være jer eller ej. Med det, du beskriver, virker det til, at I ikke er enige om, hvor grænsen for fysisk nærhed skal gå. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I sammen sætter ord på, hvordan I har det i forhold til grænser og sammen laver nogle aftaler. På den måde har I et fælles ansvar for ikke at gå for langt, selvom det nok er dig der har lettest ved at sige stop. Prøv som udgangspunkt at snakke om, hvor I skal stoppe, hvis det ikke skal føre til samleje. Konkret vil jeg råde jer til at beholde tøjet på og ikke give hinanden udløsning/orgasme.
I kan fx sammen læse og snakke om artiklen 10 gode grunde til at vente med sex.
Når I tager snakken om, hvor langt I kan gå, så forhold jer til, hvad I kan gøre nu, hvis I skal kunne vente med sex til I evt. bliver gift om et eller to år. En anden måde at forholde sig til grænser på er at stille spørgsmålet: Hvor langt vil I gå, hvis det ikke bliver jer? Hvad ønsker I at gemme til ”den eneste ene”?
Motivation for at vente med sex
For at kunne vente med sex tror jeg, det er vigtigt at sætte ord på, hvad man får ud af at vente. Nogle gange kan lysten til sex være så stærk, at man kan overbevise sig selv om, at det er helt ok at have sex før man er gift. Også selvom man egentlig som udgangspunkt ønskede noget andet. Der skal derfor være en stærk motivation for at vente, og det kan man kun have, hvis man synes, der er en idé med at vente.
Se det som en positiv kamp
I stedet for at se det som en negativ kamp, at du/I vil vente med sex, så prøv at vende det til noget positivt: Hvor er det fantastisk, at I er tiltrukket af hinanden og længes efter at være så tæt på hinanden som muligt. Det er en gave! Grin lidt af, at I har så meget lyst til hinanden, men at I må vente med sex til senere. Det kan blive så alvorligt og så hårdt, når den ene siger, at man ikke skal gå længere. Men hvis I får snakket om grænserne og ser ideen i, at det er nødvendigt at stoppe et bestemt sted, for at det ikke skal føre til samleje, så er det ikke nær så hårdt at få et nej.
Vis hinanden kærlighed på andre måder
At vente med sex til ægteskabet giver mulighed for at fokusere på at give hinanden kærlighed på andre måder: Skriv kærestebreve, kærlige sms'er, gå ud at spise, giv hinanden gaver osv. Vis på andre måder i ord og handling, at I elsker hinanden. Hvis I en dag bliver gift, vil I med stor glæde se tilbage på tiden, hvor I tog jer ekstra tid til at gøre noget ud af hinanden på denne måde.
Og til sidst: Nyd nogle gange at sætte jer over for hinanden i stedet for ved siden af hinanden i sofaen. Så er der mere fokus på tale og andre udtryk end på kropslig berøring og det kan være med til, at I lærer hinanden bedre at kende på en særlig måde.
I kan måske også bruge artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.
Prøv sammen at læse dette svar og de artikler, jeg henviser til. Held og lykke med at finde ud af, om det skal være jer. Og nyd denne tid, selvom der også er frustrationer. Lad ikke frustrationerne overskygge glæden over, at I er tiltrukket af hinanden og ikke virker til at kunne undvære hinanden.
Kærlig hilsen
Lene Esmarch