Hvor går den sunde grænse for fysisk nærhed som kærester?

Vis spørgsmål

Hej adamogeva!

Jeg skriver, fordi min kæreste og jeg tit har snakket om grænser, men nu føler vi, at vi har mistet kontrollen, da vi ikke ønsker at give hinanden en orgasme inden ægteskab – og det har vi heller ikke endnu.

Men vi kom lidt ind på det her med, at kvinden kan have flere former for orgasmer, og derved kom vi i tvivl, da jeg meget kort gav min kæreste finger – for hvor går grænsen? Vi ved godt, at man skal blive enige som par, og efter jeg gav hende finger i kort tid, blev vi begge enige i, at grænsen skulle hedde undertøj.

Mit spørgsmål til jer er: Hvordan får en kvinde orgasme uden væske, og hvordan mærker hun en orgasme uden væske?

Det andet er: Hvad mener I, er en sund grænse i et kristent forhold? Jeg elsker min kæreste rigtig højt, men føler ikke jeg kan give hende svar på disse spørgsmål, så håber inderligt, I kan hjælpe.

Vi har været kærester i snart to måneder.

Kærlig hilsen en forvirret dreng på 17 år

SVAR:

Kære forvirrede dreng

Det er rigtig dejligt, at du skriver til os for at få svar på dine spørgsmål. Det er modent af dig at erkende, at det ikke er muligt at klare alting selv, og at man nogle gange har brug for hjælp. Det viser mig, at du tager dit forhold seriøst, og at du ønsker at gøre det bedste for dig og din kæreste. Samtidig ønsker I at gøre, hvad der er Guds vilje. Det, synes jeg, er en rigtig god start på et kæresteforhold.

Du stiller to spørgsmål. Det ene handler om, hvilke sunde grænser man kan sætte op for et kæresteforhold, hvis ikke man ønsker at have sex inden ægteskabet. Det andet drejer sig mere teknisk om kvindens orgasmer. Jeg begynder med det sidste.

Kvindens orgasmer

Du spørger til, hvordan en kvinde får orgasme uden væske, og hvordan hun mærker sådan en orgasme. Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener, men jeg vil forsøge at svare på det, jeg tror, du spørger til. Først vil jeg gerne forklare lidt om kvindens orgasme. Kvinden får ikke udløsning på samme måde, som manden gør det. Kvinden har altså ikke nogen sædvæske. Til gengæld bliver kvinden fugtig i skeden, når hun bliver opstemt – fx når man kysser, eller hun bliver berørt steder, hun godt kan lide. Det er en helt naturlig reaktion, som er kroppens måde at sikre sig, at penis nemmere kan glide ind og ud af skeden under samleje.

Kvinden kan opnå flere slags orgasmer, som føles lidt forskelligt. Se mere om de forskellige slags her: Kan I oplyse om klitorisorgasme vs. skedeorgasme? De forskellige orgasmer opnås ved at stimulere – dvs. røre, kærtegne, gnide e.l. – forskellige dele af kvindens kønsorganer. Som du også kan læse i svaret, findes der en form for orgasme, som hedder sprøjteorgasme, og som kan minde om mandens udløsning, men det er ikke helt det samme, og det kræver en del træning at nå dertil. Fælles for orgasmerne er, at der sker en sammentrækning af muskulaturen i og/eller omkring skeden, hvilket spreder en følelse af velvære gennem kvindens krop. Men den præcise følelse er forskellig fra kvinde til kvinde.

Jeg håber, det besvarer dit spørgsmål. Hvis ikke, er du velkommen til enten at skrive igen eller at kigge rundt på de mange artikler, der ligger på AdamogEva.dk, fx Værd at vide om skeden.

Sunde grænser

Du spørger også til, hvilke sunde grænser, man kan sætte op i sit forhold, hvis man – ligesom jer – ikke ønsker at have sex inden ægteskab. Jeg er rigtig glad for, at du og din kæreste allerede har snakket om det og har sat nogle grænser op. Det vidner om, at I tager jeres beslutning seriøst. Godt gået! Det er et meget svært spørgsmål, og man kan sige rigtig mange ting.
I blogindlægget Kærester – hvor går grænsen? er der en liste med punkter, som helt sikkert er gode og sunde retningslinjer i et kæresteforhold, hvor man ønsker ikke at gå i seng med hinanden. De tre punkter, jeg gerne vil fremhæve, er: Snak, bøn og påklædning.

Snak sammen

I er allerede godt i gang med at snakke sammen, og det skal I bare blive ved med. Tal om jeres grænser og jeres forhold. Vurder hvordan det går, og om grænserne måske skal trækkes et andet sted? Måske har I givet hinanden lov til for meget? Måske har du brug for at sige, at hun ikke skal kysse dig på halsen, fordi det gør dig alt for opstemt? Måske har hun brug for at minde dig om, at du overskred jeres fælles grænser, da du rørte hende et bestemt sted? Det er nødvendigt at snakke sammen for at lave fælles retningslinjer – og i høj grad også for at overholde dem!

Bed og læs i Bibelen sammen

Du fortæller, at I er i et kristent forhold. Derudfra tolker jeg, at I begge to er kristne. Hvis det er tilfældet, så er mit andet råd, at I bruger tid på at bede og læse i Bibelen sammen. I afholder jer fra sex, fordi Gud vejleder til at leve sådan i Bibelen. Brug derfor tid sammen med ham for at finde styrken til at holde jer på måtten. Samtidig gør I det svært for jer selv, hvis det eneste, I laver sammen, er at ligge og kysse i sengen. Brug derfor tid på noget andet, som giver mening. Fx bøn og bibellæsning.

Behold tøjet på!

Mit sidste råd er: Få noget mere tøj på. Da I allerede har været der, hvor I har berørt hinandens kønsdele, er det meget svært at tage “et skridt tilbage”, som I har gjort. Derfor tror jeg ikke, at undertøj er nok til at holde jer – eller nogen andre kærestepar – fra at have sex med hinanden. Mit ærlige råd er, at I aldrig tager tøj af, når I er sammen, og at I ikke berører hinandens kønsdele hverken under eller uden på tøjet. Ellers gør I det meget svært for jer selv.

Jeg håber, du kan bruge mine svar. Ellers skal du ikke tøve med at spørge igen. Det er et godt tegn, at I har involveret os her på AdamogEva.dk i jeres spørgsmål og udfordringer, og I skal bare blive ved med at søge vejledning hos nogle, som er ældre end jer, og som har prøvet lidt mere.

I kan måske også få noget ud af sammen at læse og snakke om artikler og svar under temaet Bibelen og sex.

Pas på jer selv og hinanden!

De bedste hilsner
Line