Hvide pletter på skeden, svie, kløe og lugt - hvad gør jeg?
Hej. Jeg er 15 år, og jeg har et problem.. Først og fremmest, vil jeg helst undgå lægen og at mine forældre skal vide noget om det..
Jeg har i længere tid haft hvide, underlige plamager på skeden. Skeden er rød og irriteret, og det brænder, svir og klør hele tiden. Desuden lugter det, og jeg synes, at det er lidt for meget udflåd, og det lugter også..
Jeg tør virkelig ikke at gå til lægen, da det er overskridende og jeg slet ikke er sikker på min krop.
Anonym, 15 år

SVAR:
Kære Anonyme
Skedesvamp?
De symptomer, du beskriver, at du har fra skeden: Hvide plamager, rød og irriteret, og det brænder, klør og svir hele tiden, kan tyde på skedesvamp/katar. Det kan f.eks. komme, fordi Ph har ændret sig i skeden. Det kan f.eks. ske efter for meget brug af sæbe, behandling med penicillin, p-piller eller hvis man er seksuelt aktiv.
Læs mere om det i disse artikler:
Udflåd
Værd at vide om skeden
Skynd dig af sted
De fleste kvinder har på et tidspunkt haft svamp i skeden, og det er bestemt ikke noget, du skal være flov over. Det må være ulideligt at "gå med", så jeg kan kun sige til dig: Skynd dig at gå til din læge, så du kan få behandling så hurtigt som muligt. Hvis du synes, det er grænseoverskridende, så sig det til din læge, så er jeg helt sikkert på, du vil blive forstået. Din læge er vant til at undersøge patienter forneden, så det vil være helt naturligt og du vil helt sikkert blive hjulpet, så du kan føle dig tryg ved undersøgelsen.
Skynd dig nu afsted. Held og lykke med det.
Kh
Lise H. Thuesen
Leksikon
Læs mere her
Er du glad for dig selv?