Hvem er far til barnet?
Jeg er i en lidt forvirret situation: Jeg har været sammen med to mænd i den sidste måned, og nu er jeg blevet gravid, og ved ikke, hvem faren kan være.
Min sidste menstruations første dag var d 15/12. Var sammen med mand X d. 10/12 - 17/12 - 25/12 og igen d. 31/12. Mand Y var jeg sammen med d. 26/12.
Jeg tog en graviditetstest d. 30/12, som viste negativ; da tog jeg en igen d. 13/1, som viste positiv ... Jeg er meget forvirret og ønsker virkelig inderligt at vide, hvem barnets far kan være. Har altid haft regelmæssig menstruation, har været gravid engang før, hvor jeg fandt ud af det i 9. uge og havde mange tegn på graviditet (kvalme, ømme bryster, vægt øgning osv ), men nu har jeg ingen tegn ud over en lille smule ømme bryster. Tror ikke, jeg er særlig langt henne ...
Håber, I kan hjælpe lidt, men ellers er der en måde, hvorpå man kan få foretaget en slags dna-test for, hvem faren er, inden barnet er født?
Knus, den forvirrede

SVAR:
Kære forvirrede
Det er da også en rigtig uheldig situation, du har bragt dig selv i. Jeg kan desværre ikke sige dig, hvem der er far til barnet, da der er mulighed for, at det kan være både den ene og den anden. Hvorfor vil jeg forklare nærmere.
Menstruationscyklus og ægløsning
For at blive gravid skal man have sex omkring kvindens ægløsningstidspunkt. Ægløsningstidspunktet ligger 14 dage før, menstruationen kommer. Dvs. har man en cyklus på 28 dage, har man ægløsning lige midt i perioden – altså 14 dage efter første menstruationsdag. Har man fx en cyklus på 30 dage, ligger ægløsningstidspunktet 16 dage efter sidste menstruations første dag. Men da man aldrig kan være helt sikker på, hvornår næste menstruation kommer, vil ægløsningstidspunktet altid være lidt usikkert.
Sædceller kan overleve 3-5 dage i kvindens underliv, og befrugtning kan ske op til 2 dage efter ægløsningen. Dvs. der er størst mulighed for graviditet fra 5 dage før til 2 dage efter ægløsning. Dvs. mellem 9. og 16. dag i en cyklus på 28 dage.
Nu ved jeg ikke, hvor lang din cyklus er, men forudsætter vi, den er ca. 28 dage, vil det sige, du havde mulighed for at blive gravid fra d. 23/12 til 30/12 med ægløsning ca. d. 28/12. Da du var sammen med både X og Y i denne periode (endda lige efter hinanden og meget tæt på din ægløsning), er det umuligt at forudse, hvem der er far til barnet. At du er blevet gravid omkring d. 28/12, bekræfter den positive graviditetstest d. 13/1 også.
Faderskabstest
Det er ikke muligt at lave en faderskabstest uden at involvere manden/mændene – hverken før eller efter fødslen. Det er lettest at få foretaget en faderskabstest efter, barnet er født, da man her kan tage DNA fra barnet ved mundskrab med en vatpind. Skal der foretages en faderskabstest inden barnet er født, kræver det en fostervands- eller moderkageprøve, som i sig selv er et risikoindgreb for barnet. Jeg synes, du skal gå til din læge. Han/hun kan fortælle dig mere om mulighederne.
Beskyt dig!
Og så er jeg simpelthen nødt til at spørge til, om du slet ikke anvender prævention? En pige med et aktivt sexliv som dig, der ikke ønsker at blive gravid og endda har skiftende partnere, burde simpelthen beskytte sig ordentligt for sin egen skyld! Jeg synes, du gambler for meget med dit liv. Du er voksen og ansvarlig og burde være i stand til at huske en p-pille og/eller kondom. Har du sex uden prævention, udsætter du dig selv for store risici for både kønssygdomme og uønsket graviditet. Mon ikke det var en idé at snakke med lægen om dette også?
Uønsket gravid
Du skriver ikke noget om, hvilke tanker du har gjort dig i forhold til, hvorvidt du ønsker at beholde barnet eller ej. Jeg er helt med på, at det er en rigtig svær situation for dig, og at det er svært at leve med uvisheden om, hvem der er far til barnet. Alligevel vil jeg for din egen skyld appellere til, at du overvejer nøje, hvad der skal ske med graviditeten. Det vil helt sikkert også være gavnligt at tale med nogen, som du har tillid til, og som kan støtte dig.
Du kan også læse om overvejelser og muligheder i vores artikel Uønsket gravid - hvad gør du?
Det er dit ansvar at tage vare på dit eget liv, og det er dig, der kommer til at leve med konsekvenserne af de valg, du tager – bevidst eller ubevidst.
Jeg ønsker dig alt godt for fremtiden
Eva Fibiger Diemer