Hvem af dem skal jeg vælge at satse på?
Hej, jeg skal prøve at gøre det kort.
Jeg er i øjeblikket kæreste med en super sød fyr og har været det et par måneder nu. Problemet er bare, at jeg ikke helt ved, om jeg elsker ham på samme måde, som han elsker mig.
For ca 1,5 år siden havde jeg min første kæreste, og det holdt i et år, indtil han valgte at stoppe det under et efterskoleophold (selvom vi var sikre på at klare det sammen). Det var det bedste år i mit liv, og jeg har aldrig elsket et andet menneske på den måde før – vi var hinandens bedste kammerater oveni kæresteforholdet, og kendte hinanden bedre, end man kendte sig selv. Selvom vi ikke var så gamle dengang, var det noget helt særligt og lige den slags kærlighed, man drømmer om at opleve. Efter han stoppede det, gik jeg helt ned i flere dage. Jeg kunne ikke tage mig sammen til noget, kunne ikke spise og havde lyst til bare at forsvinde. Jeg kunne ikke forstå, han havde valgt at stoppe det – for det var helt unikt.
Der gik rigtig lang tid, før jeg fik det bedre, og da jeg efterhånden havde skubbet det lidt væk, begyndte han på samme gymnasium som mig. Vi har været til et par fester sammen, hvor han gerne har villet snakke med mig og undskylde for det, han gjorde, og vi blev på et tidspunkt enige om at mødes engang (i ædru tilstand) og få snakket ud, da jeg aldrig helt fik forklaret, hvorfor han slog op, men det er endnu ikke sket.
Jeg savner ham så frygtelig meget – og det specielle, vi havde sammen: Den tryghed og totale overgivelse af en selv til et andet menneske. Så tænker I nok, at det er mærkeligt, jeg nu har en ny kæreste, men ham elsker jeg på en anden måde (hvis man kan sige det sådan). Jeg elsker ham, fordi han er så god mod mig på alle punkter, men uanset hvad bliver det aldrig nogensinde som det, jeg havde med min eks.
Spørgsmålet lyder derfor kortfattet: Om jeg skal stoppe forholdet i håbet på at kunne "vende tilbage" til min eks. engang, hvis vi får snakket ud osv, eller skal jeg lade være?
Til sidst vil jeg lige tilføje, at min nuværende kæreste bliver student til sommer, hvor han så skal ud og rejse et godt stykke tid – mens jeg går i 3.g. Dette har jeg også tænkt over. I starten efter min eks. slog op, var jeg sikker på, at jeg aldrig nogensinde ville opleve den slags kærlighed igen, for jeg tror kun, at sådan noget sker én gang i ens liv – og min tur har været. Vi havde ingen problemer med at snakke fremtid, for det lå så naturligt for os, men lige pludselig ændrede alt sig så.
Håber, at I kan rådgive mig, da jeg har svært ved at snakke med andre om mit splittede indre.
Hilsen mig, 17 år

SVAR:
Hej med dig!
Tak for dit brev til AdamogEva.dk. Det er dejligt at læse om de alvorlige overvejelser, du gør dig i forhold til din søde kæreste. På den måde viser du, at du ønsker at tage hensyn til og respektere både dine men også hans følelser. GODT GÅET!
Smuk kærlighed – der er slut
Når du skriver om din første kæreste, bliver jeg helt varm om hjertet og glad over, at du har fået lov til at opleve så smuk en kærlighed. Det er sandelig ikke en selvfølge. Der er ikke noget at sige til, at du blev trist, da han gjorde det forbi. Det er også derfor, jeg vil råde dig til at være meget forsigtig og passe på dig selv nu, hvor du er kommet videre i dit liv. Hvis du læser dit brev igennem igen, vil du måske lægge mærke til, at du skriver: “Vi blev på et tidspunkt enige om at mødes engang (i ædru tilstand) og få snakket ud, da jeg aldrig helt fik forklaret, hvorfor han slog op, men det er endnu ikke sket ...” Det lyder desværre ikke, som om han er særlig forelsket i dig. Og jeg synes ikke, du skal udsætte dig selv for at blive så skuffet og ked af det endnu engang.
Træf et valg for din kærestes skyld
Din nuværende kæreste fortjener også noget bedre end at være sammen med en pige, der “rider på to heste”. Det er jo også derfor, du skriver til os. Som du selv giver udtryk for, er det ikke god stil at holde fast i en fyr for alle eventualiteters skyld. Måske skal det være jer, og måske ikke. Prøv at læse den her artikel – den har nogle gode råd til, hvad du skal kigge efter for at sikre dig, at forholdet bliver langtidsholdbart:
Skal – skal ikke? Vigtigt før det store JA!
Kæresten på rejse
Det må være hårdt for dig, at din nuværende kæreste skal ud at rejse, men jeg tænker også, at hvis det skal være jer, så kan forholdet godt bære det. Min søn er officer og derfor af og til udsendt på missioner. I den forbindelse har han været sammen med sin kone fx til jul, hvor de har mødtes på Hawaii. De spændende oplevelser, de har haft i den forbindelse, har givet deres forhold nye dimensioner. Måske kan du besøge ham en eller to gange?
Du er værdifuld!
Når du tænker, at “din tur har været” mht. at opleve den dybe kærlighed, så tænker jeg, at dit brev vidner om en pige med stor kapacitet for kærlighed og nærhed. Det, der skal til, bærer du selv i dit hjerte.
Jeg ønsker dig alt muligt godt på din vej fremover.
Venlig hilsen
Tove