Hvad stiller jeg op med mine anfald af hidsighed?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har et problem. Her i weekenden var min forlovede og jeg til fødselsdag, og jeg ved ikke rigtigt, hvad der gik af mig. Men lige pludselig kunne jeg ikke styre mit temperament, og det havde jeg også svært ved, da jeg var lille. De fleste af gangene blev jeg sur over ingenting, og andre gange blev jeg sur over noget, men glemte det lige så hurtigt.

For første gang i 5-6 år fik jeg her i lørdags et af disse her “anfald”, som jeg kalder dem, hvor jeg lige pludselig blev så gal og råbte af min forlovede, og senere fik jeg at vide, at jeg også havde slået ham til jorden – altså sådan helt bogstaveligt. Men jeg kan slet ikke huske, at jeg har slået ham til jorden. Om det var, fordi jeg var fuld, eller om det bare var, fordi jeg følte mig låst fast og måtte være lidt for mig selv, eller om det kan være noget helt tredje – jeg ved det slet ikke. Men jeg har i hvert fald lovet ham højt og helligt, at jeg aldrig nogensinde vil miste min besindelse igen.

Men så sidder jeg her og tænker, hvordan jeg skal kunne undgå, at det sker igen, når jeg ikke kan huske, hvad der var blevet sagt eller for den sags skyld, hvad jeg overhovedet tænkte på, mens det skete eller før eller lige efter. Jeg gjorde også skade på mig selv ved at slå mit hovede og min ene albue ind i en mur.

C, 21 år

SVAR:

Hej C!

Tusind tak for dit brev. Hvor er det flot, at du tager dit anfald alvorligt og søger hjælp. Jeg tror bestemt, du har gang i noget rigtig godt, når du tager det alvorligt, selvom det er længe siden, du sidst blev så rasende.

Normalt, at børn har et voldsomt temperament

Først og fremmest vil jeg understrege, at det er normalt, at børn (og teenagere) får hidsighedsanfald. Hjernen er simpelthen ikke modnet nok til, at der altid kan udvises selvkontrol. Nogle børn er selvfølgelig mere hidsige end andre, men vi er jo forskellige. Måske kan du kigge på din mor eller far og genkende dit temperament, selvom de måske kan styre deres efter mange års øvelse.

Bliv detektiv i dit eget liv

Du oplever, at dine anfald pludselig kommer tilbage, og du frygter, at du ikke kan styre dig fremover. Jeg kan godt forstå din bekymring. Jeg hæfter mig mest ved, at du ikke husker noget. Ud fra dit brev, kan jeg forstå, at du var fuld, hvilket højst sandsynligt er årsagen til din manglende hukommelse. Det gør det også meget svært for mig at give dig nogle konkrete værktøjer til at komme videre uden anfald. Derfor vil jeg i stedet give dig en opgave, hvor du skal være detektiv i dit eget liv:

Jeg vil opfordre dig til at udspørge din forlovede og de venner, der var til stede inden, under og efter anfaldet for at kortlægge, hvad der skete. Hvad sagde eller gjorde din forlovede? Skete der noget til fødselsdagen, som du reagerede på, eller hvad sagde og gjorde dine venner? Hvad snakkede du om lige inden? Hvad gjorde du selv? Var du i dårligt humør inden fødselsdagen? Eller har du i længere tid irriteret dig over noget? Det er vigtigt, at du finder ud af, hvad der udløste anfaldet, så du kan arbejde med de følelser eller minder, som ordene eller handlingerne fremprovokerede i dig. Vrede kan ofte være et forsvar, når vi møder nogle ord, tanker eller handlinger, som vi ikke har lyst til at møde.

Find ud af, hvad du reagerer på

Fulde mennesker reagerer kraftigere på stimuli. Med det mener jeg, at når man er fuld, griner man mere over en joke, græder mere over en sorg og bliver hidsigere, når nogle provokerer eller sårer. Mit bud er derfor, at du før eller til festen blev rigtig såret eller provokeret, og alkoholen gjorde, at du reagerede rigtig kraftigt på det fremfor at styre dit temperament. Måske har du haft held med at undertrykke dit temperament de sidste år, men alkoholen gjorde, at du pludselig kunne udtrykke en masse års frustrationer og vrede. Jeg gætter kun, men det er endnu en stor opfordring til, at du undersøger, hvad der har gjort dig så vred.

Mit bedste råd til dig

Mit bedste råd er derfor, at du skal finde ud af, hvad der har provokeret, såret eller ramt dig så meget, at du blev meget hidsig og voldelig. Jeg tvivler på, at dit raseri kom ud af det blå. Derefter kan du selvfølgelig undgå at blive fuld, så du ikke forstærker dine reaktioner til andre fester, men det vil være langt mere hensigtsmæssigt for dig, hvis du finder frem til det, der ligger bag, så du kan få gennemarbejdet det, der åbenbart kan gøre dig rigtig vred.

Som du selv skriver, er det svært at love din forlovede, at du ikke bliver hidsig igen, når du ikke ved, hvorfor du reagerede sådan. Du har derfor to muligheder:
1) Du må derfor lade være med at drikke dig så fuld, så du sætter dig selv i lignende situationer.
2) Leg detektiv på dit liv, så du ved, hvad der gjorde dig så hidsig – det giver dig mulighed for at arbejde med dig selv.

Bed om hjælp

Derudover vil jeg anbefale dig at søge hjælp hos en psykolog, da du muligvis har nogle minder og tanker, som en psykolog kan hjælpe dig med at finde frem og bearbejde. Som sagt er det normalt at blive hidsig som barn, men som voksen er det meget uhensigtsmæssigt og et tegn på nogle dybere problemer, som vil være godt at bearbejde sammen med en professionel. Du kan også få lidt flere råd og inputs i svaret Hvorfor bliver jeg så vred på min kæreste?

Ellers kan jeg anbefale bogen “Sig hvad du mener” af Jan Johansen og Niels Toft, der handler om den gode kommunikation uden at undertrykke dig selv eller andre. Hvis du finder frem til, at du har nogle årsager til, hvorfor du bliver så hidsig, kan denne bog hjælpe dig til at undgå vreden som forsvar men i stedet sige hvad du mener på en god måde.

Du er selvfølgelig meget velkommen til at skrive igen, hvis du får gravet nogle flere detaljer frem, eller får brug for yderligere hjælp. Rigtig god arbejdslyst.

Med venlig hilsen
Miriam Lindholm