Hvad skyldes det, jeg ikke har fået menstruation endnu?
Jeg er 15 og har aldrig haft sex, mit problem er, at jeg ikke har fået min menstruation. Jeg plejer at få den mellem d. 12 og 20, og idag er det den. 22. Og ved ikke, hvad jeg skal gøre. Hvad kan det skyldes, at jeg ikke har fået min menstruation endnu??
Anonym, 15 år

SVAR:
Kære 15-årige pige
Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over, at du endnu ikke har fået din menstruation, når det plejer at komme med lidt kortere interval.
Normalt med uregelmæssig menstruation i starten
Nu ved jeg ikke, hvor længe, du har haft dine menstruationer, og jeg ved heller ikke, om du ved din sidste menstruation fik det først, midt i eller helt til sidst i “din normale periode” (imellem d. 12. og 20.)
Hvis du ikke har haft dine menstruationer i så mange måneder endnu, er det helt normalt med uregelmæssige menstruationer, da ægløsningen i begyndelsen af puberteten godt kan udeblive.
En regelmæssig menstruation kommer med stort set samme interval hver gang (fx 28 dage fra første blødningsdag til dagen før første blødningsdag ved næste menstruation) og varer ca. lige mange dage hver gang. Når du skriver, at din menstruation plejer at komme mellem d. 12. og 20, har du ikke en helt regelmæssig menstruation, og derfor lyder det helt ok, at det ikke er kommet endnu. Formentlig vil det komme i løbet af de næste par dage.
Læs også om menstruation her: Den første menstruation
Andre årsager
Der kan selvfølgelig også være andre årsager til, at du ikke har fået din menstruation endnu. Jeg ved ikke så meget om dig, men eksempelvis vægttab, elitesport, stress og eksamensfrygt er faktorer, der kan give uregelmæssige menstruationer. Det påvirker indirekte den hormonelle balance og kan således være årsag til, at menstruationen forsinkes eller helt udebliver.
Hvis du har tabt dig gennem den sidste tid eller har stress-symptomer, er det vigtigt, at du kontakter din læge og får tid til en samtale, uanset om din menstruation kommer lidt forsinket eller helt udebliver denne gang.
Der kan også være andre tilgrundliggende årsager til en forsinket eller udebleven menstruation. Det kan bl.a. skyldes tilstande i kønsorganerne, som kræver undersøgelse hos læge og evt. behandling. Hvis du oplever underlivssmerter, skal du naturligvis kontakte din læge for videre undersøgelse.
Læs mere i artiklen Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Er der ikke noget af ovenstående, der passer på dig og din menstruation fortsat udebliver de næste måneder, skal du kontakte din læge for at blive undersøgt.
Jeg håber, at du har frimodighed til at snakke med én eller flere i din familie om det, så du ikke skal gå med tankerne selv. Jeg ønsker alt det bedste for dig.
Kærlig hilsen Anette