Hvad skal jeg stille op med min kærestes voldsomme temperament?
Hej :)
Jeg skriver, fordi min kærestes temperament går mig på.
Han bliver hurtig sur. Jeg har lige oplevet, at han ringede til en virksomhed, hvor han skulle stilles videre. Og så kom personen til at stille
ham det forkerte sted hen, og så blev han så gal og sagde, hun
var bare en møgso osv.
Jeg har virkelig svært ved, at han snakker sådan, og jeg bliver faktisk helt dårlig indeni over det. Jeg fortæller ham, at jeg har svært ved, når han snakker så grimt, og at jeg synes, han skulle få hjælp til at få styr på det.
Selvom jeg siger det på en pæn måde, bliver han bare sur og siger: “Det er sådan, jeg er, og det må du leve med!” Efter lidt tid kom han og sagde undskyld for, at han havde snakket grimt. Det er også rigtig fint, men jeg kan bare ikke rigtig bruge den undskyldning, hvis han ikke ønsker at ændre hans mønster.
Jeg elsker ham så højt, og vi har det rigtig godt sammen, men hans
temperament ødelægger meget for mig. I mit hjerte ønsker jeg, at han skal være far
til mine børn, men jeg bliver i tvivl, om det skal være mig og ham, når han bliver vred.
Det er så langt fra, hvordan jeg selv er. Jeg er meget rolig og tålmodig, og der skal virkelig meget til, før jeg skal blive sådan rigtig vred, så jeg har svært ved at have forståelse for hans vredesudbrud. Jeg forstår ikke, at han vil bruge energi på det, især ikke hvis det er noget, han hverken kan gøre fra eller til ved.
Jeg kan sagtens rumme, når han bliver vred, men
når han begynder at tale grimt, så står jeg af. Jeg kan ikke med det, og jeg vil ikke acceptere det. Jeg vil ikke, han taler sådan, især ikke den dag vi får børn.
Men jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal stille op. Er min reaktion ikke i orden? Er det mig, som er for følsom og uretfærdig?
J, 29 år

SVAR:
Kære J
Din reaktion er helt i orden og på sin plads
Jeg hører din tvivl på dig selv: om det i virkeligheden er dig, der er for følsom eller uretfærdig, når du reagerer på din kærestes måde at tale på, både til dig og til andre, når han bliver vred. Jeg forstår, at du selv kan tåle vreden, men at det er hans måde at tale på, der gør ondt langt inde i dig, og at du ikke kan acceptere det.
Jeg forstår også på det, du fortæller, at du ikke tillader dig selv at blive nedvurderet eller undertrykt af din kæreste – og at du er usikker på, om du har “ret” til det. Det har du i høj grad ret til, og det er – efter min mening – helt rigtigt af dig, at du udtrykker dine meninger, mål og ønsker klart uden at undskylde eller nedvurdere hverken dig selv eller andre. Det er også super fint, at du viser, du står inde for dine følelser, ideer og rettigheder – bare du ikke krænker andres.
Vrede som aggression og overfusning
Når vreden viser sig som aggression, kommer den til udtryk på en måde, der undertrykker og nedvurderer andres følelser, ideer og rettigheder. (Også rettigheden til at tage fejl eller skifte mening, som dit eksempel, hvor han bliver stillet om til et forkert sted og kalder medarbejderen “møgso”).
Det er helt i orden at have temperament og blive vred, når ens grænser bliver overskredet. Men når det kommer til udtryk i ubehagelig overfusning af andre, ligger der ofte lavt selvværd til grund for det. Jeg forstår godt dine bekymringer i forhold til at se din kæreste som far til jeres evt. fælles børn – selv om du elsker ham højt. For hvis han ikke ser sin nedgørende talemåde som et problem, som han må finde hjælp til at gøre noget ved, men blot vil, at andre skal acceptere den dårlig adfærd – så er det et problem for dig, og vil højst sandsynligt blive ved med at være det i fremtiden.
Kommunikation kan læres
“Sig hvad du mener” er en bog jeg meget kan anbefale. Den handler om netop det at være den jeg er, uden at undertrykke mig selv eller andre. Det kan læres! Bogen er en håndbog i assertion og skrevet af Jan Johansen og Jan Toft. (Bogen kan lånes på biblioteket) “Girafsprog” er en anden tilgang til det samme – øvelser og forståelse for, hvad måden der kommunikeres på, gør ved andre mennesker.
Du kan selvfølgelig ikke tvinge din kæreste til at søge hjælp, men du kan passe rigtig godt på dig selv og søge viden for dig selv. Så er det op til dig, hvad du kan og vil leve med fremover.
Med ønsket om alt godt til dig og din kæreste.
Kærlig hilsen
Else Ø. Andersen