Hvad skal jeg gøre, når min kæreste lyver for mig?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er lige flyttet sammen med min kæreste og synes, vi har et super forhold sammen; vi kan snakke om tingene, og han viser mig al den kærlighed, man overhovedet kan ønske sig.

Der er så bare det, at inden vi flyttede sammen, tog jeg ham i at skrive meget upassende til andre piger omkring sex, om at de snart skulle mødes osv. Jeg konfronterede ham, og han løj, men efter lidt tid indrømmede han, og jeg har valgt at forsætte vores forhold, hvilket jeg normalt ikke er typen, der gør, men jeg ved bare, der er noget særligt.

Men jeg har nu meget svært ved at få tilliden bygget op igen og tjekker op på ham; har fundet meget porno på hans telefon og computer, og det er dagligt, han ser det. Men når jeg spørger ham, så nægter han og siger, det er en masse sider, der popper op. Men det er sjovt nok de samme sider på både computeren og telefonen.

Jeg har egentlig ikke et problem med, at han ser porno, men jeg har et kæmpe problem med, at han lyver! Og får følelsen af, at han skjuler noget for mig, og at jeg ikke er nok for ham.

Ved ærligt talt ikke, hvad jeg skal gøre, for vi snakker meget fremtid, og han snakker meget om børn hus osv. Men jeg ved ikke, om jeg tør hoppe ud i det, for føler mig bare ikke 100 % sikker på, han er ærlig. Har flere gange prøvet at snakke med ham, og han siger, jeg er nok, og jeg er alt, han vil ha’. Han gør alt for at berolige mig, men føler inderligt bare, han skjuler noget.

Håber, du kan hjælpe mig.

Mvh A, 27 år

SVAR:

Kære A

Jeg kan godt forstå, du er bekymret og usikker. På den ene side er du rigtig glad for din kæreste og jeres forhold, på den anden side har du mistet en stor del af din tillid til ham, fordi du flere gange har taget ham i at lyve for dig, så du ikke længere ved, om og hvornår du kan stole på ham.

Løgnens konsekvenser

Forholdet til løgn og sandhed kan desværre være meget forskelligt fra menneske til menneske, og nogle vælger løgnen, fordi den synes som det nemmeste lige i øjeblikket. Hvis de afsløres, er de måske også tilbøjelige til at bagatellisere løgnen og til hurtigt at love, at det ikke sker mere, for at undgå at skulle tale mere om det. Uanset, om det virkelig lykkes for en person at stoppe med at lyve, så sætter løgnen sine spor i den, der udsættes for den. Og det kan faktisk tage rigtig lang tid at opbygge tillid efter bare en lille løgn. For når han/hun kan lyve om noget, der kan synes småt, hvordan kan jeg så stole på ham/hende i større og mere afgørende situationer? Samtidig mister man noget af respekten for personen.

At hans løgne samtidig handler om, at han har skrevet med andre piger og ser porno, gør jo ikke problemet mindre. Troskab, ærlighed og tillid i et kærlighedsforhold er altafgørende for, at der er noget at bygge på i fremtiden.

Nødt til at tale konkret om løgnen

Du skriver, at du flere gange har prøvet at tale med ham om det, og han siger, at du er nok og alt, han vil have. Men har du også prøvet at tale direkte med ham om, hvordan du har det med, at han lyver for dig? Hvorfor han gør det? Og måske også, hvorfor han har behov for at skrive om sex med andre piger og for at se porno? Jeg kan forestille mig, at du viger tilbage for det, fordi din mistede tillid betyder, at du er bange for, han heller ikke her vil svare dig oprigtigt og ærligt.

Måske har han i sin opvækst oplevet meget kontrol og derfor “lært”, at det er nemmere at lyve. Måske opfatter han ind imellem også dig som én, der vil have kontrol over ham. Jeg ved det ikke, men jeg tror, det er altafgørende for jeres forhold, at I får taget hul på problemet. Og at du gør ham klart, du ikke kan fortsætte med at være i det, hvis han ikke er villig til arbejde på at genopbygge din tillid til ham.

Du kan måske få noget ud af at læse vores artikler Den nødvendige tilgivelse og Konflikter i parforholdet.

Måske skal I søge hjælp – eller bryde

Hvis I virkelig vil hinanden, kan I måske have brug for og glæde af en eller flere samtaler med en parterapeut. Jeg kan fx anbefale Center for Familieudvikling. Det er ikke udtryk for svaghed at søge hjælp. Det har min mand og jeg gjort flere gange i vores lange ægteskab, og det er et udtryk for, at vi vil være sammen og gøre det godt for hinanden, selvom det er svært ind imellem.

Hvis ikke du kan opleve, at han vil anerkende problemet og arbejde sammen med dig om at genopbygge tilliden, er det under alle omstændigheder bedre at bryde nu. Selvom det kan synes uoverskueligt, når I lige er flyttet sammen, er det i hvert fald bedre, end når der også er børn og hus.

Jeg ønsker dig alt godt i din svære situation.

Mange hilsner
Inge