Hvad skal jeg gøre for at vinde hende?
Hej Adam og Eva :) Jeg har nogle problemer, jeg dribler lidt rundt med. Jeg er blevet meget forelsket i den her pige, og det er første gang, jeg er det. Hun afviste i starten, at det skulle blive til mere imellem os, men hun ændrede mening senere hen, og vi var sammen et par gange.
Første gang, vi var sammen, så vi et par film og holdt lidt i hånd, det skulle jo ikke gå for stærkt fremad. Anden gang, vi var sammen, kyssede vi og hyggede os lidt med hinanden. Efterfølgende virkede hun meget sur/ked af det, på en eller anden mærkelig måde. Jeg spurgte hende, hvad problemet var, og hun fortalte mig, at hun ikke var klar, til at det skulle blive til mere, og at det ikke havde noget med mig at gøre. Det følte jeg derimod, at det havde. Men efter hun havde fortalt mig det, skrev vi stadig meget sammen.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, er utrolig forelsket i hende, og hun siger, hun kun vil være venner med mig, men det er jeg ikke sikker på, at jeg kan nøjes med, og hun sender ofte signaler, om at hun også er klar på mere og så alligevel ikke. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre eller hvordan jeg skal reagere.
Please hjælp mig, ulykkelig dreng, 18 år.

SVAR:
Kære ulykkelige dreng
Tak for dit spørgsmål og din åbenhed og ærlighed. Det kan være vildt hårdt at være forelsket. Det kan skabe mange frustrationer og man er ekstra sårbar. Ikke mindst når man som dig er blevet forelsket i en, der giver udtryk for, at hun ”kun” ønsker venskab. Jeg vil her først forholde mig til pigens reaktioner i alt det her og derefter skrive lidt om, hvad du så kan stille op.
Venskab
Du skriver, om hvordan din veninde i første omgang afviste, at der skulle være mere imellem jer end venskab. Hun har også sidenhen givet udtryk for, at hun kun ønsker venskab. Det kan måske virke mærkeligt, at hun var med på at kysse, men alligevel bagefter blev ked af det. Når hun reagerede ved at blive ked af det, ser jeg det som et udtryk for, at hun ikke var klar til at kysse og ikke klar til, at I skulle være kærester. Det kan være helt vildt hårdt at ”nøjes” med at være venner, når nu man bare ønsker mere. Men at satse på venskab lige nu er det eneste rigtige.
Du giver udtryk for, at hun kan sende lidt forvirrede signaler. Måske er hun lidt forvirret omkring, hvordan hun skal reagere i alt dette og også lidt forvirret omkring sig selv. Men selvom hun kan virke svingende og sender forskellige signaler til dig, så har hun udtalt, at hun ”kun” ønsker venskab og hendes reaktion, efter I kyssede, har understreget det, ved at hun efterfølgende blev ked af det. Det er rigtig hårdt at høre. Men jeg tror, at vejen frem er venskab. Det virker, som om hun synes, at du er en god ven, for I har en del kontakt. Glæd dig over det!
Mere end venskab?
Du spørger, hvad du skal gøre for at vinde hende. Den måde, du allerbedst kan vise hende kærlighed på, er at vise hende, at du sætter pris på hende og respektere hendes udmeldinger og ikke overskrider hendes grænser. Det giver hende frihed til at være den, hun er. Måske får I på den måde et stærkt venskab, som du kan sætte stor pris på. Det kan også være, at venskabet om ½ år viser sig at være blevet til et fantastisk og specielt venskab, der kan udvikle sig til mere. Men regn ikke med det. Lige nu vil hun gerne være din ven.
Hvad så nu?
Du er blevet vildt forelsket i denne pige og det kan derfor være svært at nøjes med venskab. Hvis du ikke kan holde den tanke ud, at I kun kan være venner og at det slider for meget på dig at være sammen med hende, så kan det være godt med en lille pause fra venskabet, hvor du prøver at fylde andet i din kalender. I det hele taget tror jeg, at det er vigtigt, at du lige nu også lever dit eget liv og gør noget godt for dig selv. Lav noget sjovt sammen med nogle drengevenner.
Det var mit ærlige svar. Pas godt på dig selv og del dine tanker og frustrationer med andre. Du er meget velkommen til at vende tilbage med spørgsmål.
Jeg ønsker dig alt godt!
Kærlig hilsen Lene