Hvad skal jeg gøre for at komme over ham?
Hej. Jeg er en pige på 15 år. Mig og min (eks) kæreste har været sådan lidt on and off det sidste halvandet år. Men for fem måneder side, besluttede jeg mig for at sige stop. Han løj for mig og skrev med nogle af hans tidligere piger. Jeg skal heller ikke sige, at det kun var hans skyld, at det til sidst ikke gik længere, men det var kun, fordi han løj for mig, at jeg begyndte at ændre mig. Jeg var sur, ked af det og frustreret hele tiden. Han boede 100 km væk fra mig og vi sås kun i weekenderne, så derfor var jeg bange for, at han skulle være mig utro eller lignende.
Efter jeg slog op for alvor (for fem måneder siden), skrev jeg til ham et par gange. Jeg skrev, hvor meget jeg savnede ham, og at jeg SÅ gerne ville have ham tilbage igen, men jeg hørte intet fra ham.
Han er lidt af en player, så han har været sammen med massere af piger efter mig! Masser!
Jeg tror bare, at han virkelig syntes, jeg var anderledes end dem, at han virkelig elskede mig, derfor irriterer det mig også, at han ikke har villet svarer på mine "kærligheds-sms'er" til ham. Han har ringet med jævne mellemrum til mig. Men han siger ikke noget, når jeg tager den. Han lægger bare på, kort efter jeg har taget den. Det undrer mig?
Jeg vil sådan set ikke have ham tilbage, da jeg godt ved, at det ALDRIG kommer til at fungere igen. Jeg vil bare godt komme videre nu. Jeg ved bare ikke hvordan? Jeg har prøvet alt. At snakke med folk om det. At se mine venner og veninder. At lave noget i min fritid i stedet for bare at sidde herhjemme, men intet af det virker.
Jeg er blevet rigtig indelukket i min egen lille verden, efter vi gik fra hinanden. Jeg har taget enormt meget på, da jeg føler, at mad dæmper lidt min smerte. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre for at komme over ham? Jeg føler mig fortabt, og til grin, over at jeg stadig tænker på ham, når han nu har været så dum..
Håber I virkelig kan forstå, at det her er noget, jeg har brug for hjælp med..
Tak på forhånd.

SVAR:
Hej
Som jeg kan forstå på din forklaring, så har det været en meget turbulent og følelsesmæssigt hård oplevelse med din tidligere kæreste og det lyder som om, at du gør det rigtige ved at beskytte dig selv. Det er rigtigt svært at sige fra overfor nogen, man holder meget af og har en masse følelser for, men jeg tror, det er vigtigt, at du følger din mavefornemmelse og helt dropper kontakten med ham.
Og så vidt jeg kan forstå, så har det også vist sig, at han ikke helt er den fyr, som du havde håbet og troet på, han var. Der er i hvert fald sider ved ham, som du ikke bryder dig om. Måske er ham, du stadig har følelser overfor mere ham, du drømte om, han var, end den han har vist sig at være i virkeligheden. Hvis du tænker på det, så er det måske også lettere at give slip på ham.
Når det så er sagt, så forstår jeg ganske udmærket, at det er svært at slippe følelserne og tanken om de gode tider, I havde sammen, for de var der også - og jeg tror, det er noget af det, der stadig påvirker dig.
Du er ikke ”forkert”
Du skal på ingen måder føle dig til grin, for hvem vil ikke gerne have en kæreste, også selvom det ikke altid er lykkeligt, så kan det nogle gange føles bedre end ingenting. Det er ikke nødvendigvis ham, du vil have, men mere ideen om at have nogen - en kæreste, som du kan dele livet med. Jeg synes faktisk, at det var rigtig flot af dig at sige fra overfor ham, når han løj overfor dig, for det er ikke i orden og din vrede og frustration over det er helt berettiget. Der er ikke noget at sige til, at du blev ked af det.
Utilfredshed er ikke sundt
Vi kan som mennesker have en tendens til at ville have glansbilledet og ikke virkeligheden og derfor går vi konstant rundt og er utilfredse med os selv eller det vi har i vores liv.
Denne utilfredshed påvirker os sådan, at vi hele tiden stræber efter noget, eller at vi giver op og forbliver utilfredse.
Vælg de gode ting
Du skal stræbe efter de gode ting og give dit liv indhold, så du ikke giver op og bliver utilfreds med dig selv og fortsætter den onde cirkel, du er kommet ind i.
Der er ikke noget nemt svar på, hvordan du bryder ud. Det er gerne noget, der kommer gradvist og over tid. Med tiden træder det mere i baggrunden og du vil langsomt føle, at det påvirker dig mindre og mindre.
Måske kan du også have glæde af at læse, hvad der er skrevet til andre med kærestesorger. Her er et par eksempler og du kan selv finde flere:
Kærestesorger – hvordan kommer jeg videre?
Hvornår kan man sige de 3 ord?
Gør noget godt for dig selv – det er du værd!
I forhold til at stoppe din vægtøgning, så kan du forsøge at belønne dig selv på andre måder, f.eks. ved at give dig selv lov til at tage lange bade, købe blade, lave en lækker frugtskål etc. Disse er blot forslag, men en måde at illustrere, hvordan man kan forkæle sig selv på andre måder end ved at søge trøst i maden. Du skal derfor lave en aftale med dig selv om, at forkælelse kommer 1 gang dagligt og du skal gøre det hver dag…hvis du har svært ved at holde det på 1 gang, kan du planlægge næste dags forkælelse og derved have noget at glæde dig til.
Dyrk dine interesser og vennerne
Særligt kan ting omkring dine interesser eller hobbyer give stor glæde og adsprede din hverdag lidt. Selv om du ikke synes, at det har hjulpet dig hidtil, så tror jeg alligevel, det er vigtigt, at du også er sammen med dine venner.
Jeg håber, svaret kan give dig tålmodighed til at fortsætte livet uden ham og genfinde din balance, så du kan være der og tage vare på dig selv. Så med tiden skal du nok møde en, som kan hjælpe dig med at tage vare på dig selv :)
Med venlig hilsen
Anne Højgaard Kjær