Hvad siger Bibelen om kvinders påklædning?
Hej!
Jeg spekulerer på, hvordan en ung kristen kvinde bør klæde sig. Jeg har altid tænkt, at jeg ser anstændig ud – med helt almindeligt, moderne tøj, som alle kvinder på min alder bruger. (De fleste vil nok sige ret neutralt og konservativt, og jeg har intet ønske om at tiltrække mig opmærksomhed.) Men nu spekulerer jeg på, om det egentlig er i orden for en kristen fx at bruge bikini på stranden? Er det synd? Jeg har læst lidt på internettet, og jeg blev ret overrasket, da jeg så, at virkelig mange kristne (emnet bliver tilsyneladende voldsomt debatteret blandt kristne i USA) ikke accepterer det, og de har generelt strenge påklædningsregler om længde og vidde og udringninger osv. Nogle argumenterer oven i købet med, at det tøj, Adam og Eva fik af Gud, var en “tunika”, som dækkede kroppen fra hals til knæ, og derfor bør vi ikke gå klædt i tøj, der er mindre end det. De siger, at hensigten med tøj er at dække og skjule, og at jødernes tøj aldrig har fremhævet kurver og kropsfigur. Eller at når der i Bibelen tales om at være nøgen, så menes der bare, at de stadig havde dækkende undertøj på (fx da Esajas profeterede eller Peter fiskede).
Og hvad med kropsnært tøj som træningstights eller stramme jeans, som praktisk taget alle bruger? Alle mine jeans er stramme, fordi det er det, som er på mode, og det er i dem, jeg føler mig velklædt og fin. Og jeg kan godt lide at se kvindelig ud, uden jeg overhovedet ønsker at vise min krop frem for andre end min mand. Er det forkert, at kvindelige former vises/fremhæves på en diskret måde?
Siger Bibelen noget om det? Og hvordan skal vi tolke de skriftsteder, som handler om tøj, sømmelighed, krop, blufærdighed, skam og nøgenhed? Jeg ønsker at leve efter Bibelen.
Efter at jeg fik kæreste og nu er blevet gift, har jeg opdaget, at min påklædning kan vække stærk seksuel lyst hos min mand. (Før havde jeg aldrig tænkt på, at nogen kunne synes, jeg var sexy – jeg har en ret “pigeagtig” tynd krop med små bryster.) Og derfor kan jeg godt lide at have tøj på, som han bliver tiltrukket af, for så føler jeg mig godt tilpas og kvindelig. Han kan fx godt lide, at jeg går i stramme bukser og siger, han kan lide mine lår og bliver ret så tændt af det. Men jeg vil jo ikke vække begær hos andre mænd. Bør jeg derfor lade være med at tage de bukser på, når vi skal være sammen med andre? Jeg aner ikke, hvad der er rigtigt og forkert! Er sømmelighed hovedsageligt kulturelt betinget, eller har Bibelen nogle helt klare grænser, som ikke må overskrides? Jeg bliver bare mere forvirret af at læse på internettet, for der findes alle slags kristne holdninger fra det allermest konservative til at forsvare nudisme ...
Kort opsummeret: Hvordan skal vi bruge Bibelen i disse spørgsmål? Er det forkert af mig at ville bruge bikini på stranden, fordi alle andre gør det (endda også min mor og bedstemor)? Eller at gå i sådanne bukser, som alle andre bruger (eller kropsnært tøj i det hele taget)? Hvad siger Bibelen om, hvad der bør skjules? Nu nærmer sommersæsonen sig, og jeg har lyst til at tage sol, bade og gå i let sommertøj. Men jeg synes, disse ting gør det svært. Håber på et grundigt, bibelsk svar, som kan være til hjælp, så jeg ved, hvordan jeg skal forholde mig til det. På forhånd tak!
Venlig hilsen, jente 22 år
(Redaktørens bemærkning: Spørgsmålet er skrevet på norsk af en norsk kvinde. Evt. oversættelsesfejl er mine!)

SVAR:
Hej norske jente
Konstruktiv holdning
Tak for spørgsmålet. Det er glædeligt, når en ung kristen arbejder med disse tanker og dermed forholder sig konstruktivt til den kultur, vi lever i. Forholder sig positivt ved at synes om en del af den fremherskende mode inden for beklædning. Forholder sig kritisk ved samtidig at spørge: “Jamen, hvad siger Gud?” Jeg er overbevist om, at denne holdning er vejen frem. Vi skal ikke på forhånd afvise alt i kulturen (så skulle vi jo også finde en øde ø) – og vi skal samtidig hele tiden sammenligne det med Guds brugsanvisning for vort liv. Det er så dejligt at høre, at du vil leve efter denne brugsanvisning i Bibelen! Samtidig er det et spørgsmål, man ikke kan svare særlig detaljeret på. Se fx svaret på jesusnet.dk: Er det OK at klæde sig sexet?
Bibelens vejledning
Jeg kan læse i dit spørgsmål, at du kender de få steder i Bibelen, hvor der tales direkte om kvinders påklædning. Det er svært at konkludere ret meget ud fra det – og det er derfor, du kan finde så mange forskellige kristne meninger om det på nettet. Det er tydeligt, at en kvindes værdi ikke afgøres af hendes udseende; hverken hendes krop eller det, hun smykker kroppen med (smykker, make up, tøj). Ud over at alle mennesker jo har en basal og vidunderlig værdi i at være skabt af Gud og elsket af Gud, så taler Bibelen en lille smule om specielt kvinders værdi. Og her er det altid deres indre liv og deres praktiske kunnen, der omtales som værdier. Altså om de tror på Gud og følger ham. Og om de fungerer dygtigt i deres del af familielivet (der den gang mest var husholdning og børneopdragelse).
Samtidig kan vi i Højsangen se, det er helt ok at lægge mærke til sin elskedes krop og have forelskelsens rosenrøde billede af den som nok den skønneske krop i hele verden!
Bibelen gør det klart, at seksuelt set skal man holde sig til den, man er gift med. Og er man ikke gift, skal man i hvert fald holde seksuelle tanker væk i forhold til gifte personer. Jeg tænker, det først og fremmest er manden, der skal lære at styre sig og sine tanker og drifter. Men selvfølgelig skal kvinderne ikke tilskynde ham til det forkerte, men prøve at gøre det nemmere for ham at styre sig.
Beklædningen
Men hvad det så betyder konkret, er utroligt svært at sige. Nogle tænder på det ene, andre på det andet. Jeg tror, der er dyb visdom i, at allerede lige efter syndefaldet skammede Adam og Eva sig over, at de var nøgne. På denne jord kan det ikke fungere, at vi alle sammen går nøgne rundt. Så jeg vil mene, at topløshed – for slet ikke at tale om nøgenhed – ikke bør findes i det offentlige rum. Det er forbeholdt den eneste ene.
Men hvad så med tøjet? Det er hævet over enhver tvivl, at meget tøj i dag er fremstillet mere for at fremhæve det sexede end for at skjule det. Og dermed må det kalde os kristne til stor forsigtighed. Det er godt at kunne sende seksuelle impulser til sin kæreste/ægtefælle – men, som du skriver, hvordan så, når også andre mænd opfanger de samme impulser?
Sol, strand og tøj
Angående beklædning ved sol og strand: Jeg tænker, at en bikini ikke i sig selv er mere sexet end en badedragt, der jo heller ikke skjuler ret meget. Faktisk ser man måske mere af fx brysternes form gennem badedragt end bikini. Prøv at vurdere, hvad der bare virker som påklædning, og hvad der virker som bevidst udstilling. Jeg ser ikke nogen farbar vej i at diskutere centimeter på udringning eller andre konkrete grænser. Rigtig meget mere afhænger af tøjets udstråling og i særdeleshed kvindens udstråling. En kvinde i “tækkeligt tøj” kan udstråle langt mere sex-appeal, hvis hun vil, end en ærbar kvinde i bikini, som slet ikke bruger et kropssprog, der inviterer til at kigge løs.
Tunikaer til Adam og Eva
At Adam og Eva skulle have fået en tunika er ren fantasi – det står der intet om i Bibelen! At jødisk tøjmode ikke fremhævede kroppens form, kan diskuteres. Naturligvis var der ingen intentioner om at gøre det. Man var i bedste forstand sømmeligt påklædt. Men de gik jo heller ikke rundt i trækasser. Så skjule kroppens form kunne ingen af dem. Prøv bare at tænke på en kjoleklædt jødisk kvinde, der bøjer sig fremover for at hente vand i brønden. Det vil altid give visse antydninger om hendes anatomi ...
Mænds seksuelle overgreb er deres ansvar
Angående tunika og den slags: Voldtægter sker desværre også i kulturer, der stiller meget strenge krav til kvindernes påklædning, og det bekræfter mig i, at det først og fremmest er mandens ansvar at holde sig på måtten. At ville skyde skylden over på kvindens påklædning er kujonagtigt. Men selvfølgelig skal man ikke gå og strippe eller tage en gennemsigtig bikini på!
Et liv i tilgivelse og vejledning fra Gud
Vær bevidst og snak med Gud og din mand om det. Og bed også Gud om, at han i sin kærlighed vil tilgive og vejlede der, hvor der sker et fejltrin. For et liv uden fejltrin kan ingen af os præstere. Du ønsker at leve efter Guds vilje; så må du også prøve at hvile i, at han enten giver dig fred i de gode beslutninger, du når frem til, eller ikke lader dig få fred, hvis beslutningen er forkert.
De bedste hilsner
Sprint