Hvad kan jeg gøre ved mine anderledes brystvorter?
Kære Adam og Eva
Jeg er pige på 17 år, som har en stor usikkerhed omkring mine brystvorter.
Sagen er den, at jeg har et meget blegt og blødt areola. Jeg synes også, at området er alt for stort i slap tilstand, hvilket de ofte er, da de også har svært ved at blive stive. Efter hvad jeg selv har fundet frem til på nettet, har jeg også indadvendte brystvorter.
Som I kan høre, er mine brystvorter ikke lige det, alle går og drømmer om. De har altid været sådan, men jeg havde håbet på, de ville gå hen og blive mere “normale” i takt med, jeg udviklede mig lige så langsomt.
De har desværre ikke ændret sig, og det er noget, som jeg er meget flov over ved min krop. Det har påvirket mig sådan, at jeg har været meget blufærdig og har aldrig været tryg ved at vise mine bryster frem til min kæreste eller i omklædningsrummet.
Det tager hårdt på min selvtillid, og jeg vil rigtig gerne gøre noget ved det. Så mit spørgsmål er vel: Hvad kan jeg gøre?
Håber I kan hjælpe mig. :-)
Pige, 17 år

SVAR:
Kære pige
Jeg kan forstå på dit brev, at du føler dig anderledes end andre piger, fordi dine bryster ikke ligner dem, du ser på billeder eller på dine veninder. Det påvirker din selvtillid og gør dig blufærdig.
Brystvorter er meget forskellige
Brystvorter og området omkring dem (areola) er lige så forskellige som næser, hænder eller andre kropsdele. Du kan derfor ikke sige, at der er en rigtig eller forkert måde at se ud på. Det er meget normalt for teenagere og kvinder, der ikke har været gravide og født børn, at brystvorterne har svært ved at blive stive. Nogle oplever, at brystvorterne bliver stive blot ved let berøring fra stoffet i blusen. Andre ved kulde eller hvis brystet stimuleres ved seksuel ophidselse. Men det er langt fra alle piger, der får stive brystvorter. Nogle kan opleve det, når de bliver ældre og har fået børn, for da vil følesansen i brystet og brystets udseende ændre sig.
Farven på areola varierer også fra kvinde til kvinde ligesom farven på hud, hår og øjne varierer. Hvis du er meget bleg i huden, kan du nemt have meget blege areola. Det er også helt normalt. Du kan se billeder af alle mulige normale brystvorter på hjemmesiden http://www.007b.com/nipple_gallery.php.
Indadvendt brystvorte og amning
Du skal ikke bekymre dig for, om du vil være i stand til at amme en baby en dag. Brysterne ændrer sig meget under en graviditet. De fleste får stive brystvorter, når de ammer. Hos nogle forbliver brystvorten derefter mere tydelig. Men det er ikke sikkert, det sker, og det er ikke nødvendigt. Selvom du måske har en indadvendt brystvorte, kan du godt amme. Babyen suger nemlig hele areola ind i munden og ikke kun brystvorten.
Tryghed i kæresteforhold
Hvis du føler dig tryg i dit forhold og tror på, at din kæreste elsker dig, vil du også en dag turde vise ham, hvordan du ser ud. Men hvis du ikke er klar til det, skal du ikke gøre det. Så er jeres forhold ikke klar til det. Du skal ikke presse dig selv ud i situationer, hvor du ikke er tryg.
Måske kan du få inspiration til jeres kæresteforhold ved at læse artikler og svar under temaet Teenager og sex.
Se på andre kvinders bryster
Jeg vil gerne udfordre dig til at tage en tur i svømmehal mellem fremmede kvinder. Et sted hvor du måske ikke lige kender nogen. Der er kvinder i alle aldre. De ser alle forskellige ud. De færreste ligner undertøjsmodellerne, men de går alligevel i svømmehal og klæder om blandt andre kvinder.
Du kan også snakke med din mor eller anden voksen kvinde, du er tryg ved om, hvordan hun så ud som ung, eller om hun havde lignende bekymringer. Det er altid rart at dele sine bekymringer med nogen – og en mor vil gerne høre om sin datters bekymringer.
Du er skabt enestående
Der er desværre ikke noget, du lige kan gøre, der kan ændre udseendet på dine bryster. Du må se, hvordan kroppen udvikler sig med tiden, og så må du arbejde på at acceptere, hvordan du ser ud. Jeg vil ikke anbefale plastikkirurgi og brystkorrektion. Det vil påvirke følesansen i dine bryster og muligvis dine evner til en dag at amme. Desværre vælger flere og flere meget unge kvinder den løsning, hvis de ikke lige ligner idealet. Det hjælper meget mere på både din selvtillid og dit selvværd, hvis du i stedet arbejder på at acceptere, hvordan du ser ud og bliver glad for det.
Håber det var svar på dit spørgsmål.
Kærlig hilsen
Signe Engholt Andersen