Hvad kan jeg gøre for at redde vores kæresteforhold?
Hej
Her sidder jeg og føler, mit liv er ovre. Jeg valgte at snakke med min kæreste i går om, hvordan jeg går og har det. Jeg føler, jeg kvæler vores forhold, da jeg er meget “klistret”, fordi jeg er bange for at miste hende. Jeg er virkelig bange for at miste hende. Hun er min første kæreste, og vi har været sammen i 4½ år.
Tilbage til snakken. Jeg nævnte, hvordan jeg havde det, og hun fortalte, at hun har haft det sådan lidt on/off, at vores forhold har udviklet sig til et venneforhold. Det gjorde bare ondt i hjertet, og jeg spurgte selvfølgelig, om der var noget, hun følte, jeg kunne gøre for at rette op på det eller andre ting, som kunne rette op på situationen. For vi har jo før haft et kæresteforhold, men hun kunne ikke sætte ord på, hvad det var, som manglede, eller hvad jeg kunne gøre.
Jeg føler, jeg skriver til dig i et råb om hjælp til, hvad jeg kan gøre for redde vores forhold. Jeg er også godt klar over, at vi er unge (21 begge to), men at være sammen i 4½ år er alligevel lang tid.
Udover det har vi et godt forhold. Vi skændes aldrig, og vi har det godt med hinanden. Personligt føler jeg, det er en lille/stor krise i vores forhold, som jeg vil gøre alt for at rette op på. Jeg er meget forvirret lige nu ... Hjælp, what to do!?
Mvh. M, 21 år

SVAR:
Hej M, og tak for dit spørgsmål.
Det er rigtig godt, du søger hjælp, hvor du ikke selv synes at kunne finde en vej. Jeg kan godt forstå, du er klemt af situationen, hvis det stadig forholder sig, som du beskriver det.
Venner/kærester
I har været sammen i omkring en femtedel af jeres liv, så selvfølgelig betyder det noget. 4½ år er lang tid, når I “kun” er 21 år. Så I har noget at bygge på, og jeg gætter på, at I kender hinanden ret godt. Som jeg forstår din henvendelse, er I stadig kærester, men er udfordret lige nu.
Ofte får vi spørgsmål om, hvordan man bliver kærester. Og ofte er rådet, at man skal bruge tid sammen som venner for at lære hinanden at kende. Der er I allerede. Men I skal alligevel bruge tid sammen.
Giv hinanden plads
Du skriver, du er “klistret”, fordi du er bange for at miste din kæreste. Det vender jeg tilbage til. Som jeg forstår det, du mener med “klistret”, betyder det, at I stort set er sammen, så snart det kan lade sig gøre.
Mit råd til dig vil være at give jer begge mere frirum; vær sammen med venner og lav noget hver for sig. Det kan dels give nogle friske input at tage med ind i jeres forhold, og det kan øge jeres længsel efter hinanden, så I glæder jer til at skulle være sammen igen.
Hvorfor er du bange for at miste hende?
Det er sundt og naturligt, at du gerne vil være sammen med din kæreste. Men det kan også blive for meget, så din kæreste måske føler sig lidt klemt eller kvalt i det. Jeg vil stille dig nogle spørgsmål, som jeg vil bede dig overveje:
• Har din kæreste givet dig grund til, at du skal være bange for at miste? Har du været jaloux, hvis din kæreste snakkede med andre?
• Hvis ja, hvad skete der? Hvad gjorde det ved dig? Snak evt. med din kæreste om det.
• Hvis nej, hvad er det så, der gør dig bange for at miste hende? Snak evt. med din kæreste om det.
• Hvordan har du det med dig selv? Ser du dig selv som en, der er værd at elske? Eller mere som en, der ikke fortjener at blive elsket?
Måske har du en god ven, du kan snakke med om de spørgsmål, jeg har stillet.
Du skal være opmærksom på, at din “klistrethed” ikke bliver direkte jalousi, som kan være meget vanskeligt for et forhold. Jeg har fundet nogle svar til andre samt en artikel om jalousi, som du måske kan få noget ud af at læse:
Kan I hjælpe med jalousi, da jeg ellers mister min kæreste?
Hvordan undgå at være for omklamrende overfor kæreste?
Jalousi og kærestesorg
Endelig vil jeg anbefale dig at læse artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.
Jeg håber, I finder en god vej videre sammen. Når du har læst mit svar – og tænkt lidt over det – synes jeg, du skal læse det igen sammen med din kæreste. Og snak så om jer og jeres forhold ud fra svaret.
Har du brug for yderligere uddybning, eller har du flere spørgsmål, er du altid velkommen til at vende tilbage.
De bedste hilsner
Steen