Hvad kan jeg gøre for at min kæreste bliver mere villig til sex?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva. Jeg er en dreng på 19, som har en kæreste, jeg har haft i 4 år.

Hun har ikke rigtig været villig i 3 år til sex og mest af alt giver mig "noget", når jeg føler behov.

Hun bliver kun villig ca 1 gang om ugen og nogle gange 1 gang hver anden uge, hvis jeg bare venter. Jeg prøver at hjælpe på det, men intet virker. I mit tilfælde er det ikke udstyret eller udseendet, der er i vejen. Hvad skal jeg gøre, for at hun bliver mere villig?

Hun var meget villig det første år.

ps. hun kan også selv se problemet!

Nicolai

SVAR:

Kære Nicolai

Enighed om hvad problemet er

Jeg kan se, at du og din kæreste mærker det som et problem, at hun har væsentlig mindre lyst til sex end du. Jeg tænker på, om problemet i virkeligheden er, at I har meget forskellig lyst til og forventninger til (hyppigheden af) sex?

Hvis det bliver sådan, at din kæreste er "forkert" og du er "normal" eller "rigtig", kan det give et enormt pres på hende. Det pres kan i sig selv fjerne lysten til sex. Der kan også være mange andre grunde, til at I har forskellig lyst til sex - se nedenfor.

Se kort om "lyst" her og læs evt. videre via links til spørgsmål og artikler.

Kvinders sexlyst

Vores lyst til sex hænger sammen med rigtig mange andre ting i vores liv. Hvordan vi har det med os selv og vores krop. For kvinder er sex(lyst) ofte et overskuds-fænomen. Dvs. at kvinder har mindre lyst til sex, hvis de er meget optaget af studie/eksamen, veninder, rejseplaner, flytning eller er trætte, stressede, kede af det eller generelt har det skidt. Samtidig er der nogle ting, der kan øge menneskers sexlyst - f.eks. en generel følelse af overskud og velvære, en fantastisk kæreste, som man føler sig tryg ved mm. Det at dyrke sport giver også de fleste en øget lyst til sex.

Jeres forhold i øvrigt

Nogle gange siger man, at mænd er "kommoder" og kvinder er "skabe". Med det menes, at en mand godt kan trække "sex-skuffen" ud, selvom man har haft et skænderi eller en dårlig dag - så er "skænderi-skuffen" lukket. En kvinde derimod er et stort tøjskab, hvor det hele er blandet sammen, så de beskidte sokker (skænderiet) ligger måske sammen med sex på en hylde - og de kan de fleste ikke få til at fungere. Luften skal renses og venskabet genoprettes, før hun er klar til sex.

Alle de andre elementer i jeres parforhold; jeres venskab, hvordan I bruger jeres tid sammen og hver for sig mm. vil højst sandsynlig også påvirke din kærestes sex-lyst. Jeg tænker, at I har været kærester i lang tid efterhånden. Måske kan I have glæde af at kigge lidt på følgende spørgsmål

  • Er I gode venner? Har I det hver især godt med den grad af fortrolighed I deler, eller er der en af jer der savner noget?
  • Føler I begge to, at I bruger tilpas meget tid sammen og hver for sig?
  • Er I begge to glade for balancen mellem den tid I to har alene sammen og den tid I bruger med andre?
  • Hvilke fælles oplevelser nyder I begge to? (kultur, sport, tid med familie og venner)
  • Begynder I at nærme jer fælles fremtidsplaner og -drømme for f.eks. uddannelse, rejser, arbejde og bolig eller vokser I "i hver sin retning" som årene går?

Jeg vil foreslå jer at I sammen læser dette svar og følgende artikel, så I kan få en snak om, HVAD problemet er og dele ideer til, hvordan I kan komme videre.

Vejen til god sex

Og hvis I har andre eller flere spørgsmål, er I selvfølgelig velkommen til at skrive til os igen

vh Ida Secher Rom