Hvad kan jeg gøre for at blive mindre genert?
Hej A og E
Jeg har ret svært ved at tale med drengene på grund af min generthed. Det gør det til et stort problem for mig, nu når interessen for dem vokser. Jeg har ikke nogle særlige problemer med at tale med mine veninder. De mener, at jeg er smuk, sød og hjælpsom, så hvis jeg var lidt mindre genert, ville jeg være en af dem, drengene hang efter, siger de.
Sommerferien er lige begyndt, og jeg kunne godt tænke mig at komme tilbage efter ferien som en helt ny og udadvendt pige. Jeg vil virkelig gerne blive en af de populære piger, som drengene er vilde med.
Er der nogle øvelser eller sådan noget, der kan gøre mig mindre genert og mere åben?
Hilsen pige, 13 år

SVAR:
Kære pige på 13 år
Tak for dit spørgsmål! Jeg kan godt forstå, at det er noget, der fylder meget for dig, særligt nu hvor interessen for drengene vokser.
Der sker meget, når vi er teenagere
Som du sikkert har hørt mange gange, så sker der en masse udvikling i os, når vi bliver teenagere og kommer i puberteten. De fleste oplever, som du også beskriver, at interessen for det andet køn vokser, og vi bliver mere bevidste om os selv og den måde, vi virker på andre. Vi bliver mere selvkritiske og tænker mere over, hvad andre tænker om os – vi vil ikke være til grin. Derfor synes mange, det er svært at være teenager og svært at lære at snakke og være sammen med det andet køn, nu hvor der kommer mere fokus på følelser og på ”at være kærester”. Vi får tanker som: “Er jeg god nok?” og “Har jeg det, der skal til, for at drengene kan lide mig?” Alt det kan gøre, at vi bliver generte.
I denne artikel kan du læse meget mere om følelser og andre ting i puberteten: Pubertet – en ekstrem forvandling.
Vi oplever alle at være generte
Den generthed, du har overfor drengene, er altså noget, mange unge piger oplever – og mange drenge oplever overfor pigerne. Det er meget normalt. Selvom det ikke umiddelbart hjælper på din generthed, kan det alligevel være rart at vide, at der er mange andre, der har det sådan – sikkert også mange af dem, som du er genert over at tale med! Og langt de fleste af dem, der er meget generte som teenagere, oplever, at jo ældre og mere sikre på sig selv de bliver, og jo bedre de lærer sig selv at kende, jo mindre generte bliver de også.
For mange er det lidt ligesom alle andre ting, der er nye: Vi skal vænne os til det og lære det. Vi får måske følelser i kroppen, som vi aldrig har haft før; vi bliver meget bevidste om, hvordan andre ser på og opfatter os. Jo mere vi tænker over det, jo sværere kan det være at komme ud over genertheden – for vi kan altid komme i tanke om et eller andet, der kan gå galt. Så føler vi os flove, kiksede eller sådan noget.
Hvad gør jeg for at blive mindre genert?
Du spørger efter nogle øvelser, der kan gøre dig mindre genert og mere åben. Nedenfor har jeg skrevet nogle ting, du kan prøve at tænke lidt over, og måske kan du øve dig på noget af det.
Mange forskellige slags samtaler
Der er mange måder at snakke sammen på: Den sjove og overfladiske, hvor man hele tiden griner, laver sjov og fortæller jokes. Eller den seriøse, hvor man taler om personlige og måske svære ting. Og så er der alle samtalerne ind i mellem, som handler om “hverdagstingene”: fritidsinteresser, film, musik, mad, skolen, sommerferien og sådan noget.
Nogle bruger den sjove tilgang, når de er nervøse, mens andre slet ikke kan lave sjov, hvis de er nervøse. Du kan prøve at finde ud af, hvilken slags samtaler der er lettest for dig og så starte med at byde mest ind der.
Du kunne måske også øve dig på, hvordan du kan starte en samtale med drengene. Hvad kan du spørge om eller fortælle om? Du kan prøve at finde ud af, hvad fx drengene fra din klasse gerne vil snakke om, og så spørge interesseret ind til det. Bare gør det samme, som når du spørger ind til dine veninders interesser og oplevelser.
Øvelse gør lettere
Når jeg siger: “Øvelse gør lettere”, så mener jeg, at jo flere gange du prøver at snakke med drengene og være sammen med dem, jo lettere bliver det sikkert for dig, og du kan begynde at slappe mere af.
Derfor: Spring ud i det. Selvom det ikke virker rart, lige når du gør det, så er det lidt ligesom med flyskræk. Når man har oplevet mange gange, at der ikke sker noget ved at flyve eller snakke med drengene, vil de fleste med tiden opleve, at de begynder at slappe mere af, og så bliver det lettere. Det kan du øve ved at sætte dig selv i situationer, hvor du “bliver nødt til” at tale med nogle drenge.
Husk alle de positive ting
Når du skal tale med drengene, så øv dig i at huske de positive ting, dine veninder siger om dig. Tænk på, at der ikke er nogen grund til, at drengene ikke skulle have lyst til at snakke med dig.
Du kan også prøve at skrive alle de ting ned, som du kan lide ved dig selv; både i dit udseende, din personlighed og din væremåde. Det er vigtigt, at du kan se alt det gode i dig selv, og det ikke kun er andre, der skal fortælle dig det. Hvis man ikke accepterer sig selv eller kan lide sig selv, vil man inderst inde heller ikke tro på, at andre gør og kan det. Mange har følelsen af, at hvis jeg bare lige var sådan og sådan i stedet for at være, som jeg er, så ville jeg være mere populær, gladere, mere åben osv. Men sandheden er, at man altid kan blive ved med at finde noget mere, der lige skal laves om. Og selvom de ting ændres, er det ikke en garanti for hverken at blive mere populær eller mere glad. Det vigtige ligger i, at du ved, du er god nok, fordi du er dig.
Du kan læse mere om det i denne artikel: Er der nogen, der kan li’ mig?
Vær dig!
Øv dig i at acceptere og være glad for den, du er. Der er mange, der stræber efter at være populær, men det betyder ikke, at piger, der er lidt generte overfor drengene, ikke kan fange deres opmærksomhed. Det er meget forskelligt, hvilken type pige drengene foretrækker. En dreng, jeg kender, sagde til mig, at de piger, der skiller sig lidt ud, er dem, han lægger mest mærke til og husker bedst. Man kan skille sig ud på mange måder. Det behøver ikke være med specielt tøj, smykker eller frisure. Det kan også være den stille måde, du er på, den måde du starter samtaler på og viser interesse for netop den, du taler med.
De fleste drenge bliver tiltrukket af smil. Du kan øve dig i at smile og virke imødekommende og vise, at du gerne vil snakke; fx ved at sætte dig sammen med drenge eller lave noget sammen med dem i frikvarteret. På den måde kan du give drengene muligheden for at starte en samtale med dig. Og så er det bare om at øve sig. Du kan evt. forestille dig inde i hovedet, at du taler med dine veninder. Drengene er ikke mere farlige, end dine veninder er :)
Hvis du har lyst til at læse mere, kan du læse nogle svar, som andre har fået – find selv flere her på siden:
15 år og genert - hvordan tale med piger?
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen
Dorthe Mørch Mikkelsen