Hvad forventer kristne af sex?
Jeg er single og har håbløst været det hele livet. Hvilket virkelig kan føles taberagtigt. Og så lever vi bare i en lukket verden i Indre Mission, hvor ingen snakker om sex. Men alligevel kan man jo ikke undgå at høre en masse ting, når man jo kommer ud i den virkelige verden på arbejdsmarkedet. Så her kommer lige en række spørgsmål, som vi sikkert er en del, der gerne vil have et svar på.
Har mænd en forventning om, at vi kvinder laver handjob/blowjob på dem, og forventer mændene i de kristne kredse også det? For mig lyder det ret ulækkert. Er det en normal ting at give blowjob, og at mændene også slikker kvinderne?
Hvor tit har folk sex? Er det en gang om måneden, ugen eller hver dag? Og hvor lang tid varer det? Er det normalt at gøre det i alle mulige mærkelige stillinger? Hvor længe har man sex – resten af livet eller kun imens man er ung?
Mvh A, 26 år

SVAR:
Kære A
Tak for dine spørgsmål. Det er ikke noget, man bare lige kan give ét svar på. Jeg er derfor usikker på, om du kan bruge mit svar, men jeg vil gerne give det det forsøg.
Forskellighed
Jeg tror ikke, det er muligt at generalisere på den måde, som du gør – at mænd forventer en bestemt form for sex. Jeg tror heller ikke, man kan generalisere ang. hyppighed og stillinger m.m. Det er også meget forskelligt, hvor længe man bliver ved med at dele sex – men ofte bliver jeg overrasket (glædeligt), når jeg hører fra ældre/gamle ægtepar, at de fortsat har et seksuelt samliv. Der kan også være forskellige årsager til, at man ikke længere har et fuldbyrdet samleje, fx pga sygdom. Men mon ikke de fleste har et fysisk intimt forhold resten af livet?
Jeg tror, vi skal fastholde, at det er meget individuelt, hvordan det enkelte ægtepar deler sex, og at det ikke giver mening at generalisere og sige, at noget er normalt og noget andet ikke er.
Åbenhed om lyst
Jeg tror, det er meget vigtigt, at det enkelte ægtepar aftaler, hvad de har lyst til, og hvad de gerne vil eksperimentere med og så have en åbenhed til hinanden og fortælle, hvad man kan lide og ikke lide.
Du har helt ret i, at det kan være et tabuiseret emne i kristne sammenhænge – men det handler nok om, at nogle tør tage hul på snakken. Du kunne også foreslå emnet og fortælle, at du har et ønske om, at vi kunne tale om det seksuelle, og hvordan vi som kristne forholder os til alt det fokus, der er på sex og de billeder og tanker, det giver os.
Du kan også læse her på AdamogEva.dk om de emner. For her er der ingen tabuer.
Jeg tænker også, at det vil være anderledes for dig at tale om det, hvis du en dag har fundet dig en kæreste, som du føler dig tryg ved og seksuelt tiltrukket af. Sex er ikke noget med, at man skal præstere. Sex er noget med at give og tage imod, og to der elsker hinanden og vil hinanden det bedste, lytter og spørger sig frem. Det bliver deres eget intime kærlighedssprog, som de udvikler på den måde, de kan nyde hinanden.
Læs mere i artiklen Vejen til god sex.
Håber at dette giver dig bare lidt svar på spørgsmålene.
Kærlig hilsen
Else