Hun var utro med min bedste ven – hvad mener I?
Hej. Min kæreste og mig har været sammen i 1 ½ år. Det sidste halve år har min kæreste været mig utro med min bedste ven. Og min bedste veninde har vidst det hele tiden uden at sige det til mig. Det er rigtig svært og ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Jeg har valgt at blive sammen med hende, fordi jeg elsker hende rigtig højt og ikke vil miste hende. Så jeg har droppet mine venner for hende. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på det. Jeg har haft mistanke fra starten af, og har spurgt hende hver gang, vi var sammen, om hun havde været sammen med ham, hvor hun har løjet for mig?
Jeg vil godt høre jeres mening?
Tak på forhånd.
Kasper, 18 år

SVAR:
Hej Kasper
Du må virkelig elske hende rigtig højt. For hun har i den grad svigtet dig og alligevel vil du ikke miste hende. Nu skriver du ikke, hvordan du fik det at vide: Var det mon hende selv, der ikke ville lyve mere?
Hvis det ikke var hende selv, men en anden, der fortalte dig det, synes jeg situationen ser sort ud. Fortryder hun det? Har hun bedt dig om tilgivelse? Har hun sagt, at hun ikkevil gøre det mere?
Har du mistet hende?
Du skriver, at du er bange for at miste hende. Hvis ikke hun selv har gjort forholdet til din bedste ven op og selv har sagt til dig, at det er dig, hun vælger, så tror jeg ikke, du kan miste hende. Forstået på den måde: Du har allerede mistet hende for længe siden! Hun har ganske vist gået og spillet kæreste med dig, men har det sidste halve år valgt at snyde og bedrage dig med en anden – og tilmed din bedste ven (kan han blive ved med at være din bedste ven?)
Jeg forstår godt, at det er rigtig svært for dig: Du elsker hende stadig. Men mon hun elsker dig? Hvis hun elsker dig – hvorfor skal du så droppe dine venner for at være sammen med hende? – det lyder ikke så rart.
Klar snak
Hvordan kan din bedste ven være din bedste ven, når han laver sådan et svigt overfor dig? Og hvordan kan din bedste veninde være din bedste veninde, når hun ikke siger noget?
Kasper, jeg tror, det er vigtigt for dig at få klar besked fra dine nærmeste. Du må have en klar snak med din kæreste, hvor hun enten klart vælger dig og ingen anden – eller også må du sige farvel til hende, før hun får gjort dig endnu mere ondt. Og du må tage en klar snak med din bedste ven og høre, hvad han føler og tænker nu. Og vel også med din bedste veninde.
Det er nogle hårde ting, men du er nødt til det. Du kan ikke blive ved med at gå rundt og vide, at de andre snyder og lyver rundt om dig og leger med dine følelser og dit venskab.
Hilsen Sprint