Hun søger kontakt via div. medier - tilliden er brudt - hvad gør jeg?
Jeg er en gift mand på 36 år og er i et godt ægteskab med min dejlige kone på 38 år. Vi har været gift i 14 år og har 2 dejlige børn, en søn på 13 og en datter på 9 år.
Problemet er, at min kone tænder helt vild på at prøve at have sex med en anden mand. Tilbage i maj måned opdagede jeg, at hun var en del inde på en side, der hedder xklub.dk. og de sider, hun har været på, skal man have en profil for at komme ind på.
De seneste måneder er hendes forbrug af sms og mms steget voldsomt. Før skrev hun ca. 350 sms'er i måneden, nu skriver hun ca. 2700 i måneden. Når jeg går ind på faktura specifikationer, kan jeg se alle de telefonnumre, hun har kontakt til. Prøver man at slå dem op på krak, kommer der ikke noget frem, eller også står der taletidskort. Her den anden dag sagde hun, at hun skulle besøge en gammel veninde, og hun viste mig, hvem hun var på fb. Hun sagde, at hun boede i en bestemt by. Men på fb stod der en anden by, hvis man slog hendes navn op på krak kom den anden by også frem.
Da hun kom hjem konfronterede jeg hende med det, og at jeg ikke troede på hende. Jeg spurgte også ind til hende ang. xklub, for det havde trykket mig, og hun sagde, at det brugte hun ikke mere. Det var hun for længe siden stoppet med at bruge, for det var noget værre noget, sagde hun. Men på hendes smartfone har hun en app til xklub.
Nu er der også en, der er begyndt at ringe til hende næsten hver dag nogle dage flere gange. Hun skynder sig at gå op i soveværelset og snakker 20 - 30 min. Jeg har overhørt noget af samtalerne, som handler om nogle af de ting, de gjorde sidst, hun var ved ham. Jeg hørte også, at hun sagde, at hun ikke gjorde det, når hun havde russer på besøg.
Hun siger til mig, at selv om hun har denne fantasi, kunne hun aldrig finde på at have sex med andre end mig. Hun siger også, at hun vil ikke have andre end mig, og at hun elsker mig rigtig højt. Jeg har også sagt til hende, at jeg synes, det er en rigtig dum fantasi, hun har, og at jeg synes, det er en klam fantasi.
Hendes bedste veninde er blevet skildt pga. utroskab fra mandens side, og det syntes hun, at det var noget forfærdeligt svineri, han havde gjort. Hun har spurgt om, hvad jeg siger til, at hun besøger en gammel drengeven nu her. Jeg siger, at jeg stoler på hende, men inderst, inderst inde gør jeg det jo ikke. Han bor også i den by, som den gamle veninde boede i. Hun siger, at jeg kunne jo også prøve en anden.
Det skal siges, at vi har et rigtig godt sex liv, så hvorfor skulle jeg prøve en anden, det har jeg ingen behov for, det har jeg også sagt til hende. Jeg er virkelig i et stort dilemma, da jeg elsker hende højt. Jeg sover ikke særlig godt om natten, da jeg ligger og spekulerer en del. På det sidste syntes jeg også, at hun ingenting når der hjemme, når hun er hjemme selv, og jeg synes også, at jeg må tage mig mere af børnene på det sidste.
Børnene er også begyndt at komentere hendes sms-forbrug og at hun altid går, når telefonen ringer. Tilliden til hende har fået et stort knæk. Hvad skal jeg gøre. Jeg har fået præsten til at bede for os. Vi kommer begge fra kristne hjem.
Mand, 34 år

SVAR:
Tak for din henvendelse.
Søg hjælp til at komme videre sammen
Tillid er basis for alt godt i et parforhold. Modsat er mangel på tillid – eller ligefrem mistillid – ødelæggende for et forhold, for med mistilliden ryger også trygheden og den følelsesmæssige intimitet ud.
Ud fra det, du skriver om årsagerne til din mistillid til din kone, tror jeg ikke, I vil kunne komme videre i jeres ægteskab på en konstruktiv måde uden at få hjælp udefra. Derfor vil jeg opfordre dig til at foreslå din kone, at I opsøger en terapeut eller en psykolog, som kan hjælpe jer.
I jeres tilfælde indebærer det, at din kone ærligt lægger kortene på bordet og fortæller, hvad der er op og hvad der er ned, angående det som du mistænker hende for. Ligeledes indebærer det, at du derefter tilgiver hende det, som hun måtte have gjort og som er forkert. Først når det er på plads, er det fundament til stede, som tilliden og et godt forhold kan genopbygges på.
Og så må du forberede dig på, at det vil kunne tage lang tid, før tilliden til din kone igen er det, som fylder mest i dit sind.
Tillid kan spoleres på kort tid. Men samtidig tager den meget lang tid at genoprette. Men det kan lade sig gøre.
Flemming H. Møller, præst og psykoterapeut