Hun har ubehag ved samleje – hvad gør jeg?
Hej Brevkasse.
Er en dreng på 18 år, der har problemer ved samleje med min partner. Ved vores første samleje kunne jeg ikke holde erektion ved påførelsen af kondom, under forspillet var der intet problem. Ved næste forsøg overkom jeg denne præstationsangst, og samlejet begyndte.
Jeg følte et ubehag, idet jeg kunne fornemme, at min partner ikke kunne lide det, hvilket så var tilfældet, idet det gjorde ondt på hende. Det viser sig så, at hun første gang med en tidligere partner havde en dårlig oplevelse, hvor hun ikke indvilgede i samlejet, hvilket jeg tror fører til disse smerter i skeden ved samleje.
Ved forspil bliver hun tændt, og tænder også på at få finger, men ligeså snart jeg trænger ind eller fører to fingre op, føler hun et ubehag, hvilket går mig meget på, idet samleje i min optik er en akt, som begge parter skal nyde. Hvad kan vi gøre for at komme dette problem til livs, er virkelig i tvivl. Det skal også siges, at hun virker meget stram, men dog er meget våd under forspil. Håber I har et svar, idet jeg gerne vil det bedste for min partner.
Mvh. Den bekymrede, 18 år

SVAR:
Kære bekymrede
Tak for dit spørgsmål, det er godt at høre, at du tager problemerne alvorligt, og gerne vil at I begge skal nyde samlejet og derfor også søger hjælp til dette.
Som jeg læser dit spørgsmål, har I begge problemer med at nyde at være sammen både pga. din kærestes smerter og din præstationsangst og bekymring for hende.
Sats på trygheden først og fremmest
Jeg vil først og fremmest råde jer til at træde et par skridt tilbage og starte et helt andet sted. Når I har de problemer, kan det først og fremmest være pga. af tidligere oplevelser som din kærestes, og fordi I ikke er helt trygge ved situationen og hinanden. Derfor er det en rigtig god ide at starte med at opbygge et trygt og godt forhold, uden der behøver at være sex involveret.
Udforsk kendskabet og venskabet
Det betyder, I skal aftale, at I den næste måned ikke skal have sex men i stedet bruge tiden på at snakke sammen om, hvordan I har det hver især. Lav ting sammen, som styrker fællesskabet og intimiteten og skaber et godt venskab, hvor I er trygge og sikre på, hvad hinanden står for og har lyst til. Venskab og nærhed er et vigtigt grundlag for at få et godt sexliv, som I begge nyder. Det er desværre også en del af et godt parforhold, som mange springer over og derfor ikke får den fantastiske nærhed og intimitet, som er så godt. Jeg har her lagt et par links til artikler, du også kan læse om emnet:
Vejen til god sex
Værd at vente på
Kendskab til kroppens reaktioner
Samtidig er det også vigtigt, I bruger tid på at blive trygge ved hinandens kroppe og seksualitet, men uden at have det pres på jer, at det skal ende med samleje. Det er fx godt at give hinanden massage og røre hinanden og mærke efter, hvad der gør godt, og hvad der er ubehageligt. Det kan være svært at snakke om, men hvis I har opbygget fortrolighed og tryghed, er det lettere og mere naturligt. Når I har aftalt, at det ikke skal ende med samleje, giver det større tryghed, og I kan begge slappe og nyde det.
På den måde får I begge en større bevidsthed om jeres egen og den andens krop og seksualitet. Det er et rigtig godt grundlag for at få skabt den bedste oplevelse ved samlejet.
Smerter ved samleje
Når din kæreste får ondt ved samleje, kan det have meget med tryghed og følelser at gøre, og det er godt, du tager det alvorligt. I kan læse mere om det i de svar til andre, der har kæmpet med det samme:
Hvordan kan vi få samleje til at lykkes?
Voldsomt øm i skeden – hvad gør jeg?
Jeg håber, I får masser af glæde, nærhed og intimitet i jeres liv, og at de ting, jeg har skrevet, kan hjælpe jer – ellers er I velkommen til at skrive igen. Hav det godt og fortsæt med at passe godt på hinanden.
Mvh. Kirsten Kirk Christensen