Hun er mere interesseret i min bedste ven - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en dreng på 15 år. Jeg har et problem med en pige og min bedste ven. I 6 klasse var en af pigerne fra min klasse lun på mig, men på det tidspunkt var jeg ikke begyndt at kunne lide piger. Hun sagde "Hej" til mig hver dag, sagde til min bedste ven, hun kunne lide mig og hun var altid omkring mig.

Mit problem er, at nu her i 9 klasse er jeg begyndt at kunne lide hende, men efter de 2 år hvor jeg har prøvet at undgå hende, er hun ikke så interesseret i mig mere. Hun er til gengæld blevet interesseret i min bedste ven. De skriver og taler meget sammen. Min ven siger, han ikke kan lide hende, men vi sidder i grupper i klasse med 4 personer på hvert bord. Jeg sidder sammen med hende, min bedste ven og min anden bedste ven. Hver gang hun siger noget, bliver min bedste ven en hel anden person, han bliver venlig, overfor hende, får hende til at grine og ignorerer mig en smule.

Det er ikke fordi, jeg vil i forhold med hende, jeg vil bare ikke have, at de bliver kærester. Jeg vil gerne komme tættere på hende, så jeg muligvis i fremtiden kan blive kærester med hende. Hvad skal jeg gøre!!!???

Niels, 15 år

SVAR:

Hej Niels, tak for spørgsmålet!

Jeg kan forestille mig, at du gør dig en del tanker og at der er forskellige følelser, der rører sig i dig. Jeg prøver at give lidt feedback på noget af det, du skriver.

En forpasset chance?

Kærlighed er en kompliceret størrelse og mange har prøvet det, at interessen for den anden veksler frem og tilbage. Det kræver ofte tid, før det lykkes. Derfor virker det også fornuftigt på mig at du udviser tålmodighed. Hvis du vedholdende viser hende opmærksomhed, tror jeg, du kan genvinde hendes tillid.

Mig og dem?

I øjeblikket ser din bedste ven ud til at have vundet pigens gunst, mens du står lidt ude på sidelinien. Jeg tror, det er et livsvilkår for os alle, at vi ind imellem føler, vi står udenfor og mangler noget, de andre har. Her er det meget vigtigt, at du får fat i din identitet.

Vær dig selv

Det er vigtigt, at du ved, hvem du er, og hvad du står for, og at du kan blive stående. At du kan hvile i, at du har en umådelig høj værdi, som ikke er bestemt af, hvad du gør eller har gjort.

Jeg tror, det er vigtigt, at din kamp for at "komme ind i varmen" ikke bliver så intens, at den fører til et kæresteforhold, du måske ikke helt mener?

Følelserne kan vi ikke tvinge frem

Hvis du mener noget med det, må du kæmpe for at vinde hendes hjerte, og det må ske med udspring i hende og ikke i sårede følelser.

Håber du kan bruge det til noget og du er altid velkommen til at skrive ind igen, hvis du føler et behov for det.

Se også artiklen: Min ven og jeg er varm på samme pige – hvad gør jeg?

Mvh
Morten