Hun er 2½ år ældre end mig - skal jeg vove at sige det?
Hej.
Jeg er 15 og den pige, jeg kan lide, bliver 18 til februar. Jeg har kendt hende siden jeg var 12 og vi har skrevet sammen lige siden. Jeg ved ikke, om hun kan lide mig og jeg tør ikke spørge, for hvad nu hvis hun ikke ville skrive til mig igen? Når vi skriver sammen morer vi hinanden og det virker helt naturligt, som hvis det var en på min egen alder. Men hun er 2 og et halvt år ældre end mig...
Hjælp!
C, 15 år

SVAR:
Kære C
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, hvis du er usikker på, hvad du skal gøre i den situation, du står i. Det lyder som om, det I har sammen er fint og godt, og at det ikke er noget, du ønsker at ødelægge ”bare” fordi du fortæller hende, hvad du føler.
Der er altid en risiko for at komme til at ødelægge et venskab, når der kommer følelser i spil – omvendt kan det jo også udvikle sig til meget mere end venskab, hvis begge parter føler det samme. Alder kan godt have en betydning, men behøver ikke have det. I teenageårene er piger ofte (men ikke altid) mere modne end drenge, men jo ældre man bliver, jo mere udligner forskellen sig. Undersøger man voksne ægtepar, kan de fortælle om forhold, hvor der er mere end 10 års forskel, og det er bestemt heller ikke ualmindeligt, at det er kvinden, der er ældst. Når du skriver, at I morer hinanden og at det virker helt naturlig, kunne det tyde på, at alderen ikke har den store betydning for jer.
Jeg synes, du skal prøve at mærke efter inde i dig selv. Tør du tage chancen – med risiko for at komme til at ødelægge noget. Hvis ikke du tør det, må du prøve at fokusere på andet, end hvad du føler for hende.
Hvis du vælger at konfronterer hende med dine følelser, synes jeg, du skal tænke det grundigt igennem. Hvad vil du sige til hende og hvordan vil du sige det. Det er ikke altid en fordel at skrive det på fx SMS, da du ikke kan se, om hun er sammen med andre eller hvordan hun reagerer. Har du modet og mulighed for at snakke med hende ansigt til ansigt er det at foretrække.
Prøv også at læse nogle af de svar og artikler, der ligger under temaet Fra venner til kærester her på siden.
Held og lykke med beslutningen.
Mvh Heidi Simonsen