Hun elsker mig ikke igen – skal jeg give tid eller gå fra hende?
Hej, jeg er en dreng på 16. Jeg har for lidt tid siden fået en kæreste, og jeg var rigtig glad i starten, men jeg begyndte at indse, jeg måske ikke burde have kommet sammen med hende. Flirten forsvandt meget hurtigt i løbet af den første måned, og jeg tænkte det ikke kunne passe, for hun skrev aldrig, om vi skulle mødes, eller om vi skulle være alene bare os.
Det var altid mig, og jeg føler stadig bare mere og mere, som om jeg bare giver, men får intet igen, jeg komplimenterer hende og krammer hende og er rigtig sød ved hende, men hun giver ikke igen, jeg forventer ikke at få igen, men jeg ville ønske, der kom bare lidt.
Jeg er kristen, og det er hun også, vi går på den samme efterskole og man skulle tro, vi ville være meget sammen, men det er kun, når jeg tager initiativet, og jeg er bare rigtig træt af det, og det gør mig en smule vred på hende, for jeg sætter en masse arbejde og energi ind i vores forhold.
Så på det seneste er jeg kommet til at savne min ex-kæreste meget, som jeg stadig er meget gode venner med, og vi kan stadig godt lide hinanden lidt, men vi endte det, fordi hun bor halvvejs nede igennem Europa.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg er lidt sur på min kæreste, fordi jeg intet får igen, og jeg har ikke rigtigt nogen følelser for hende, da hun ikke virker som en, der gider forholdet, og jeg har været meget sur over, at hun op til vores månedsdag sagde, jeg ikke skulle gøre noget ud af det, men så om aftenen var hun sur på mig over ikke at have husket det. Jeg havde skam husket det, men hun ville jo bare have, det skulle være en normal dag, så jeg opfyldte hendes ønske.
Bagefter blev jeg så vred på hende over det, men jeg ville ikke skælde hende ud, for jeg ville ikke såre hende, men jeg havde lyst til at sætte hende på plads.
Nu ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre længere, om jeg skal give hende lidt mere tid til at engagere sig eller gå fra hende?
F, 16 år

SVAR:
Kære F
Mange tak for dit spørgsmål. Det virker, som om du har gjort dig en masse gode tanker, og at du ønsker at være en god kæreste, som også har nogle forventninger og ønsker i forhold til at have en kæreste. Det er rigtig sundt og godt.
Den første flirt forsvinder
Du skriver, jeres flirt forsvandt meget hurtigt, og at du nu føler, det kun er dig, som giver og engagerer sig i jeres forhold. Det er svært og hårdt at være i et forhold, hvor man har den følelse. For at et forhold skal kunne fungere og være rart at være i, kræver det, at begge engagerer sig og er villige til både at give og modtage.
Snak sammen
Jeg tror, at det vigtigste og det bedste, du kan gøre, er, at snakke med din kæreste. Fortæl hende, hvordan du oplever jeres forhold, og hvad det gør ved dig/får dig til at føle. Overvej, inden du taler med hende, hvordan du gerne vil have, at jeres forhold skal være. Hvad forventer du af hende, og hvad forventer du af dig selv? Hvad tænker du om jeres fremtid sammen?
Måske kan I blive enige om, at I gerne vil give jeres forhold en chance og blive enige om at arbejde på det. Måske bliver I enige om, at den forelskelse i oplevede i begyndelsen, ikke er en af de længerevarende forelskelser eller en af dem, der udvikler sig til kærlighed, og derfor bliver I enige om at afslutte forholdet. Og måske bliver I ikke enige, men alligevel må der træffes en beslutning. Og det kan være en ekstra svær beslutning at træffe.
Hvis I bliver enige om, at I gerne vil hinanden og jeres forhold, så er det vigtigt, at I finder ud af, om I også forventer og ønsker det samme af forholdet. For hvis I ikke gør det, vil I komme til at såre og skuffe hinanden mange gange.
Skal forholdet fortsætte?
Om du skal give din kæreste tid til at engagere sig mere, eller om du skal slå op, håber jeg, at jeres samtale kan afklare. Hvis hun er klar til at engagere sig og arbejde sammen med dig på, at I får et forhold, som I begge er glade for at være i, så er der noget at arbejde med. Hvis hendes følelser derimod er forsvundet, eller hun ikke ønsker at engagere sig mere i jeres forhold, så synes jeg, at I skal overveje grundigt, om der er grundlag for at fortsætte jeres forhold.
Ekskæresten ”spøger”
Du fortæller også, at du på det seneste er begyndt at savne din ekskæreste meget. Det er ikke unaturligt, at følelser for eller tanker om en ekskæreste dukker op igen. Måske særligt når man, som dig, har det svært i sit nuværende forhold. Når man kigger tilbage på et forhold, vil det ofte være de gode ting, man husker, og fordi I har delt noget og været i et tæt forhold med følelser, vil det i lang tid fremover kunne vække nogle følelser i dig at tænke på det/hende. Det betyder ikke nødvendigvis, at der er grundlag for at finde sammen igen; ofte er det minderne eller tankerne om de gode ting, der vækker noget i os. Det kan også være et tegn på, at der er noget, du savner i forhold til din nuværende kæreste; måske nogle ting som var i dit tidligere forhold.
Hvis du har lyst til at læse lidt mere, kunne du måske have glæde af at læse disse artikler/svar:
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
Han virker ligeglad med vores forhold - hvad gør jeg?
Skal jeg slå op eller ej?
Jeg håber, du får snakket med din kæreste, så I kan finde ud af, hvad der er det rigtige for jer.
Jeg vil ønske dig alt det bedste.
Hilsen
Dorthe Mørch Mikkelsen