Huden i skridtet er hvidlig – er det normalt?

Vis spørgsmål

Hej

Som mange andre piger er jeg lidt usikker på min krop.

Jeg var til gynækologisk undersøgelse i foråret, og alt var, som det skulle være.

Men så kiggede jeg mig i spejlet og så, at jeg i skridtet i den venstre side, er lidt “hvid”. Det er vist ikke en knop eller et sår. Men mere som om at huden i skridtet i det område bare er farven hvid.

Er det normalt? :-)

Venlig hilsen M, 21 år

SVAR:

Kære M

Det, du beskriver, kunne meget vel lyde som noget, man ser ved en tilstand, der hedder vitiligo (hvide pletter).

Det er ufarligt

Man mener, at vitiligo skyldes en autoimmun reaktion. Dvs. en reaktion, hvor kroppens immunforsvar reagerer imod dens egne celler, i det her tilfælde de pigmentdannende celler i huden, så man får et upigmenteret (hvidt) område på huden. Det er helt ufarligt, men kan godt være kosmetisk generende, især hvis det opstår flere steder og på mere blottede dele af kroppen, som på arme, hænder, hals og i ansigtet.

Det kan behandles

Du kan være heldig, at det bare bliver ved den ene plet og sågar, at pletten går i sig selv, men du kan også være uheldig, at der opstår flere pletter rundt på kroppen, og at de ikke går væk af sig selv. Hvis det sidste er tilfældet, eller du føler dig generet af pletten i skridtet, vil jeg anbefale, at du går til din læge og får kigget på det. Det er i nogle tilfælde muligt at behandle de hvide pletter ved vitiligo med creme, der indeholder binyrebarkhormon eller anden medicinsk behandling.

Mvh Samuel