Hjælp! Hvordan stopper jeg med porno?
Hejsa
Jeg har problemer med porno ... Det startede, da jeg var 9 år og lånte en bog på skolebiblioteket, som var noget andet end det, jeg troede ... Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre, så da jeg var 11, tog jeg mod til mig og snakkede med mine forældre, som forstod mig og satte filtre på vores browsere ...
Så gik der en periode, hvor alt gik fint, men nu er det begyndt igen ... og jeg vil det ikke! Jeg beder næsten hver dag til Gud, om han ikke vil hjælpe mig med at glemme det. Hvordan stopper jeg?
I, 13 år

SVAR:
Kære I
Det gør mig ondt at høre, at du ved et besøg på skolebiblioteket er blevet præsenteret for porno, og at det stadig giver dig problemer. Samtidig glæder det mig, at du bad om hjælp, og du fik god hjælp, da du var 11 år. Den hjælp, du fik dengang, kan stadig hjælpe dig lidt på vej. For det vigtige er, at du erkender, du har brug for hjælp, og at du beder om det, sådan som du gør i denne mail.
Du er i en alder, hvor seksualiteten vågner
Det, at dit problem vender tilbage nu, hvor du er 13 år og teenager, kan have en naturlig forklaring. Det kan handle om, at din seksualitet er begyndt at vågne. At du tidligere har set porno, kan gøre, at dine tanker søger tilbage til noget kendt, nemlig de billeder, du tidligere har set.
Din seksualitet er noget fint og værdifuldt
Det er godt, du ikke ønsker at se porno. Men som du har erfaret, er det ikke bare noget, som du kan lade være med. Du skriver, at du beder Gud hjælpe dig med at glemme det. Det er helt forståeligt, for det er hårdt at være bundet af at gøre noget, som man ikke har lyst til.
Jeg har en fornemmelse af, at det, du beder om, er, at trangen, lysten eller nysgerrigheden i forhold sex må forsvinde. Hvis det er det, du tænker på, beder du om, at noget værdifuldt må forsvinde; noget der er knyttet til hele din identitet som pige. Så beder du om noget, som du ikke kan få uden at miste dig selv. Beder du i stedet om, at du må blive fri af pornoens skadelige indflydelse på dit liv, kan du være sikker på, du har Guds støtte og hjælp.
Gode råd ift. at slippe pornoen
Der er flere ting, du kan gøre for at slippe fri af porno. Her har du nogle forslag:
1. Bliv nysgerrig: Hvornår er det, du fristes til at se porno? Er det, når du keder dig, eller når du er ensom? Er det tilfældet, så søg nogen at være sammen med. For seksuel lyst viser os, at vi har brug for fællesskab.
2. Hvis du falder i og ser porno, så vær venlig overfor dig selv. Beslut, at du vil kæmpe videre, men bebrejd ikke dig selv. Det vil tage tid, inden du får bugt med det. Og det er lettest at lære noget nyt i venlige omgivelser.
3. Spørg din forældre om at forny jeres pornofilter, så det ikke er så nemt at få adgang til porno. Og sørg for også at have filter på din smartphone. Se evt. denne artikel: Sådan undgår du porno på nettet.
4. Find nogle at tale med om dit problem. Det kan være en voksen, som du kender og har tillid til, evt. en ungdomsleder. Hvis du kan lave en aftale om, at du må kontakte hende, når du fristes, kan det være en rigtig god hjælp.
Læs evt. mere under temaet Porno.
Kære I, lykkes det ikke for dig at slippe fri af pornografien ved at følge rådene ovenfor, har du sikkert brug for mere hjælp, end du kan få gennem en mail. Hvis det er tilfældet, så tal med dine forældre, så de kan hjælpe dig med at søge professionel hjælp. Det er vigtigt, at dine erfaringer med porno ikke kommer til at ødelægge din seksualitet og din glæde og frihed ved at være pige og kvinde.
Jeg ønsker dig alt godt.
Kærlig hilsen
Gunhild Aaen Madsen