Hemmeligt forhold til venindes 4 år ældre bror – hvad gør jeg?
Hej, jeg er en pige 15 år (snart 16). Den ene af mine to bedsteveninder har en storebror, som er rigtig sød. Nytårsaften skulle min tætteste veninder og jeg fejre nytår hos hende min bedsteveninde. Hendes forældre var ikke hjemme, men det var hendes storebror til gengæld sammen med 5-6 venner. Hen af aftenen havde vi alle sammen få en del at drikke og jeg skulle lige ringe til min veninde, så jeg gik ind i et rum og lukkede døren. 2 min efter kommer ham storebroren så ind og vi falder overraskende i snak. Vi snakker måske i 30 min, og jeg begynder at lægge mærke til, at han egentlig er ret sød (og det er ikke fordi at jeg er beruset). Det ene udviklede sig til det andet og jeg stod så op af døren med ham tæt ind til mig. Vi stod og flirtede og var så tæt på at kysse, men vi blev afbrudt af nogen, som bankede på døren. Det var fordi klokken var 12 og vi skyndte os ud. Desværre skulle vi piger af sted lige efter, så fik ikke rigtigt afsluttet det med ham.
Næste dag skrev vi så sammen og han var lidt skeptisk, omkring at jeg var hans søsters veninde og at der er 4 år mellem os. Han skrev, at han ville havde kysset mig, men det aldrig ville fungere mellem os både pga. alderen og søsteren/veninden.
Det sjove er bare, at vi siden nytår har skrevet sammen konstant hver dag, og det er ikke sådan noget "hej, hvad laver du?" men nogle meget dybere og personlige ting. Han har også skrevet, at jeg var langt mere moden, end han først troede og at han synes, jeg er vildt smuk, dejlig osv. Jeg er også ekstrem moden af min alder, pga. nogle ting jeg har været igennem og kunne aldrig finde på at være sammen med en jævnaldrende, for det, jeg søger i et forhold, er ikke det, de kan give mig lige pt.
Nu står jeg bare og er forvirret! Han siger det ene, men han vil mig jo alligevel gerne, ellers blev han nok ikke ved med at skrive med mig! Skal jeg forslå at ses en dag? Skal det holdes hemmeligt for min veninde (hun ved heller ikke, vi skriver sammen)? Er alders forskellen for stor, selvom ingen af os kan mærke det, når vi snakker sammen?
Hende min veninde er fantastisk og det gør også ondt på mig ikke at kunne fortælle hende det, for jeg ved, hun ville blive skuffet over os begge. Jeg kan virkelig godt lide ham. Good kærlighed er urimelig mange gange... Please hjælp mig, kan snart ikke klare min tvivl længere!
Mange hilsner
Den meget forvirrede pige, 15 år

SVAR:
Hej.
Tak for dit spørgsmål. Jeg forstår, at det er en noget forvirrende situation, du er havnet i. Det er utrolig svært at sige, hvad der er det rigtige at gøre, men jeg vil prøve at give dig nogle input angående, hvad jeg tænker om sagen og håber på, at det kan hjælpe dig videre i din beslutning.
Aldersforskel
Alderen ser jeg ikke som nogen hindring. Mange piger i din alder er mere modne end de jævnaldrende drenge, så det er ikke unormalt, at du føler en anden sparring med en, der er et par år ældre
Du skriver ikke noget om, du havde snakket med venindens storebror før nytårsaften. Umiddelbart forstår jeg det som om denne episode er den første, hvor I taler sammen, da du skriver, at I ”overraskende faldt i snak”.
Alkohol og flirt
Du skriver, at du lægger mærke til, at han er ret sød, og at det ikke er pga alkoholen. Alligevel må man vel sige, at alkoholen har været en ”medspiller” i situationen, hvis I alle havde fået en del at drikke. Jeg tænker, at det ikke er så ofte, at den samme situation opstår, hvor man efter 30 minutters snak er tæt på at kysse en, man aldrig før har talt med, hvis man er helt ædru.
Hvis du har lyst, kan du læse mere om alkohols virkning her:  Alkohol – så det rykker
At skrive sammen
Selvom I har skrevet rigtig meget siden den aften, er det alligevel svært at sige, hvor godt I kender hinanden. Der er så meget, der går tabt i kommunikationen, når man skriver med hinanden i forhold til en snak ansigt til ansigt. Så selvom I ”objektivt” set er nået ret langt, da du føler, at der er en god kemi, og at I har været i en situation, hvor I var tæt på at kysse, vil jeg stadigvæk opfordre dig til, at gå langsomt fremad, så I næsten starter på bar bund, hvis I skulle mødes.
Måske kan du også have glæde af, at læse disse artikler:
Flirt - den vilde jagt efter en kæreste
Slå koldt vand i blodet
Vov at være åben og ærlig
Under alle omstændigheder, vil jeg mene, at det er en dårlig løsning, at holde det hemmeligt for din veninde. I sidste ende, vil det skuffe hende endnu mere, jo længere I kommer, uden at fortælle hende noget om det. Du skriver selv, at det gør ondt på dig, ikke at fortælle hende det. Derfor kunne jeg godt forestille mig, at det også er den løsning, du selv kommer frem til, hvis du lytter til, hvad du selv har mest lyst til. Du skriver, at du ved, at hun vil blive skuffet over jer, men hvorfor tror du det? Så længe du ikke har haft snakken, kan man kun gætte på, hvad reaktionen vil være. Hun vil måske, til at starte med, reagere med overraskelse, men jeg tror, hun vil sætte pris på, at du fortalte det.
Du kan forklare hende, at det hele skete så hurtigt nytårsaften, hvor det ene skridt tog det næste. Siden har du bare ikke kunnet glemme ham, men du har samtidig været bange for, hvad hun vil sige til det. Det er da en erklæring af, at du virkelig respekterer hende, og at det ikke er ligegyldigt, hvad hun mener om det. I alt det her, er det selvfølgelig vigtigt, at du også inddrager storebroderen i beslutningen, så han ikke føler sig afsløret af dig, ved at du går til din veninde, uden at han ved det.
Åbenhed kan give mere afklaring
Jeg forstår godt, at du er forvirret, for han sender lidt forskellige signaler, når han på den ene side afviser alt, men på den anden side bliver ved med at holde kontakten. At han også nævner søsteren som en af grundende til, at det ikke vil kunne lade sig gøre, er bare endnu en grund til, at I får fortalt hende om situationen. Det kan så godt ske, at han slet ikke vil gå med til, at du vil tale med din veninde/hans lillesøster om det. Når han skriver, som han gør, er hun jo en vigtig faktor i hele det her. Hvis du fortæller ham det, som det er, at du ikke kan fortsætte med at holde kontakten med ham, hvis ikke hun får det at vide, kan det give dig et signal om, hvor han står. Hvis han går med til det, er det samtidig et tegn på, at han gerne vil stå ved det overfor sin søster. Hvis ikke han vil det, er det svært at se, hvad der så er at bygge videre på.
Det er virkelig en vanskelig situation, fordi der er så mange følelser på spil. En begyndende forelskelse og en usikkerhed omkring hans følelser. Samtidig er du tæt knyttet til din veninde, som du på ingen måde vil skuffe. Jo mere der er på spil, jo vigtigere er det, at være åben og ærlig overfor alle de involverede, så ingen kommer til at føle sig gået bagom ryggen på. Jeg vil ønske dig held og lykke med din beslutning. Du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du ikke føler, det har kunnet hjælpe dig i dine overvejelser.
Mvh Mikkel