Havde kun brug for pause - hvorfor er hun vendt 180 grader?

Vis spørgsmål

Hej

Mig og min eks. har været sammen i 8 år, og vi flyttede sammen for godt 3 år siden, men i sommers valgte jeg at sige stop. Jeg slog op i håbet om at finde sammen igen.

Grunden til, at jeg gjorde det, var pga. flere ting. Hun ville have børn, og jeg følte mig ikke klar endnu, jeg ville godt gøre mit studie færdig først. Derudover følte jeg, at jeg ikke tog ansvar nok for mit liv. Jeg kunne mærke, at den eneste måde, jeg kunne tage ansvar for mig selv og mit liv, var at flytte fra hinanden i en periode.

Jeg prøvede så godt jeg kunne at overbevise min eks, at jeg stadig så os sammen i fremtiden og at jeg bare havde brug for at finde mig selv igen, før vi kunne være sammen igen.

Jeg prøvede at overbevise hende om det, ved at lade mange af vores fælles ting blive hos hende og ved konstant at sige at det var os to i sidste ende.

2 uger efter jeg var flyttet - mødtes vi og spiste sammen, kyssede og havde det godt sammen. Men jeg sagde, at jeg stadig havde brug for at finde mig selv, og det accepterede hun. Vi ringede efterfølgende sammen 1 til 2 gange om ugen i 2 måneder, hvor vi snakkede godt sammen og hun fortalte, hvor meget hun savnede mig osv.

En nat skrev jeg til hende og spurgte, om hun var i byen. Næste dag fik jeg en opringning, mens hun var sammen med veninderne - at hun ikke forstod, hvorfor jeg skrev, og at hun nu så en ny fyr, at jeg var for sent ude, og at hun nok ikke elskede mig mere.

Jeg fandt hurtig ud af, at hun allerede havde mødt den nye fyr, blot 19 dage efter jeg var flyttet, og at de havde set hinanden 2 til 3 gange.

Jeg blev meget ked af det, men tog det i stiv arm og sendte hende et brev - hvori jeg beskrev mine følelser for hende og den tid, vi havde haft sammen, og mulige fremtid vi kunne få sammen. Men jeg stod også ved min beslutning i sommers, og jeg skrev, at jeg håbede, at hun ville kontakte mig en dag, hvis hun stadig tænkte på mig, for jeg ville gøre det samme.

Mit spørgsmål er - Hvorfor vendte hun pludselig 180 grader? Og hvordan kan man blot 19 dage efter et brud, finde en ny fyr? Skal jeg bare give hende tid og så i mellem tiden komme videre med mit eget liv?

Mvh D, 29 år

SVAR:

Kære D!

Hvorfor din eks. er vendt 180 grader kan være svært for mig at svare på, men jeg vil gerne prøve at forklare, hvad det, der er sket, kan betyde for et kæresteforhold.

Det er altid svært at blive forladt af en, man regner med

Når du vælger at forlade din kæreste, næsten lige meget hvad grunden er, sker der nemt det, at hun bliver rigtig såret og ked af det. Du beskriver, at hun accepterede det. Men hvad skulle hun gøre i hendes situation? Ville det være en god idé at tvinge dig til at blive? Måske ville hun rigtig gerne være med til at arbejde på, at I blev sammen? Du valgte at gå fra hende og samtidig melde ud, at du så jer sammen i fremtiden. I min verden sendte du et meget tvetydigt budskab. Du synes, det skulle være jer i fremtiden, og så gik du.

Vore handlinger råber ofte højere end vore ord

Som mennesker ser vi mere på hinandens handlinger, end på det vi siger. Vores kropssprog og handlemønstre taler højere, end det vi ud taler med vores mund. Du gav et budskab med din mund, om at du så jer sammen i fremtiden, men du flyttede fra din kæreste. Selvom hun sandsynligvis har hørt, hvad du har sagt, er det din handling, der kommer til at veje tungest, efter du var flyttet.

Du må respektere hendes valg

Jeg forstår godt, at din kæreste valgte ikke at vente på dig. Hun kom videre med sit liv ved at finde en ny ven, måske fordi hun var såret over, at du var flyttet? Måske fordi hun ikke troede på, at det nogen sinde kunne blive jer igen?

Du spørger, om du bare skal give hende tid og komme videre med dit liv. Ja, det synes jeg bestemt, du skal. Jeg synes faktisk, du skal forsøge at glemme hende, så du ikke binder dig selv og dine tanker til hende. Nyd dit liv og brug tiden til at finde ud af, hvem du er og hvem du gerne vil være sammen med.

Kærlig hilsen Jens Ole