Hashmisbrug har ødelagt vores parforhold - kan det reddes?
Hej, min kæreste og jeg har gennem den sidste tid haft mange diskussioner, hvor det har været ved at gå helt galt. Jeg har det med at sige dumme ting, når jeg bliver for fuld, da jeg ikke altid kender min grænse.
Hun blev gravid her i december, vi diskuterede, vendte det meget, om vi skulle gennemføre det, men i og med vi havde røget utroligt meget hash gennem 2010 og det lige som talte for mig og jeg ikke ville droppe det, sagde jeg, hun skulle få en abort. Det gjorde hun så. (det var enormt dumt af mig, egoistisk og selvoptaget.)
Jeg har uden tvivl svigtet hende meget, ved at vi altid har diskuteret og jeg har hurtigt hidset mig op, pga vi har røget. Jeg ændrer mig meget, når jeg ryger. Mit temperament bliver meget stort og jeg tænker meget på, jeg hellere bare vil sidde hjemme og ryge. Der er så lige nu gået en klap op for øjnene på mig, efter hun ville have pusterum, hvor galt det egentlig var og hvor dårligt, jeg har opført mig. Det skal så også siges, hun er ikke kommet og sagt, hvis der var noget galt, f.eks at hun ikke ville ryge mere og hvis jeg ville det, kunne jeg vælge mellem hashen eller hende.
Vi har kommunikeret utroligt dårligt den sidste tid. Jeg bliver ked, køber mig til midlertidigt glæder og bruger mange penge på mig selv, også dem vi ikke har, så vores økonomi har heller ikke været på fode de sidste 2 år, som også har ledt til store diskussioner. Men når man ser bort fra alle de dårlige ting, har vi også rigtig mange positive ting sammen, som vi har opbygget de sidste 5 år og vi er glade sammen, griner og hygger os, ja en masse gode minder.
Vi elsker hinanden rigtig højt inders inde, men oven på alt dette, så har hun sagt, at hun er ked af, vi mødtes så tidligt i livet, da hun ikke føler, hun har fået brændt hornene af nu og hun gerne ville have sex med andre, men det bunder vel ud i, hun er blevet svigtet, som hun er?. Hun har ikke kunne gå i byen med vennerne, da vi ingen penge havde og vi brugte det på hash, det vi havde. Hashen har hele tiden været en fælles beslutning. Det hele bunder vel ud i, jeg har svigtet hende, som jeg har og ikke taget hende ud og lavet nogle sjove ting med hende, som at gå ture, ud og spise, andre ting for at holde romantikken i live. ?
Jonas, 25 år

SVAR:
Kære Jonas
Det gør mig ondt at høre om alt det, der er sket for jer.
Dit spørgsmål går på, hvorfor din kæreste ønsker at gå fra dig. Hun forklarer, at hun ønsker at løbe nogle flere horn af og være sammen med andre end dig.
At være misbruger
Du beskriver tydeligvis et alt for stort hashforbrug. Et forbrug I har været fælles om og som har kostet dyrt. Både i livserfaring og i penge. Som du skriver, så valgte du et barn fra, fordi du hellere ville ryge. Når man er misbruger, så ønsker man kun at få fat i mere af det, man misbruger. Så er det svært at få energi og overskud til andet.
Det virker som om, misbruget har givet jer rigtig mange dårlige oplevelser. Jeg kan se, du også skriver, I har haft det godt, men det lyder som om, misbruget ofte har sat dagsordenen både mht humør, økonomi, overskud osv.
Jeg kan kun opfordre dig og jer til at søge hjælp til at komme ud af misbruget. Det er rigtig vigtigt, at du får taget hånd om dit misbrug, så det ikke fortsætter for dig i disse vigtige år.
Du og kæresten
Du skriver, at al energien gik til hashen og det at skaffe penge, så der faktisk ikke rigtig har været tid og opmærksomhed og penge til at være noget for din kæreste. Du har, som du skriver, helt ret i, at det er sådan nogle ting, der gør, at et parforhold kan have svært ved at holde.
Det er vigtigt at have øje på at lave gode ting sammen, så man udvikler sit forhold og sit venskab. Det gør man ved noget af det, du selv nævner. At have opmærksomhed på den anden. At gå ture. Gå ud sammen. Når man har en dårlig økonomi, så er det jo i særlig grad vigtigt at gøre noget af det, der er gratis og det er der jo heldigvis mange ting, der er.
Det ser imidlertid ud som om, hun har brug for en pause. Du er selv inde på, at det ville have været forståeligt, om hun havde sagt, at du må vælge hende eller hashen, så måske du kan vinde hende tilbage ved at stoppe dit misbrug.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen
Steen Kruse