Har været forelsket i både piger og drenge – hvad er jeg til?
Hej brevkasse
Jeg er forvirret over mig selv, da jeg skifter fra den ene dag til den anden med at tænde på drenge og piger.
Jeg har aldrig vidst, hvad jeg er til og ønsker nogle gange, jeg var født dreng, og andre dage er det helt okay at være pige.
Jeg har prøvet at være forelsket i begge køn og tænder på at kysse, kramme og holde i hånd med begge køn (har så aldrig prøvet noget af det). Men tænder ikke på sex; jeg synes, at sex direkte er ulækkert (skal lige siges, jeg aldrig har haft ubehagelige oplevelser med sex og er jomfru).
Hjælp!
Hilsen L, 22 år

SVAR:
Hej L
Tak for dit spørgsmål. Du beskriver, at du er forvirret over dig selv og din seksualitet. Nogle gange tænder du på piger og andre gange på drenge. Derudover har du også frustrationer over dit eget køn. Jeg læser også, at du kan synes, sex er ulækkert, selvom du godt kan tænde på at kysse og kramme, men har aldrig prøvet hverken sex, kys eller kram.
Forvirret
Når jeg læser din besked, kan jeg godt forstå, du er forvirret. Det bliver jeg også, når jeg læser din besked og synes, det er svært at se, hvad du egentlig gerne vil have hjælp med. Men jeg vil prøve at give dig lidt at tænke over, som forhåbentlig kan være til hjælp for dig.
Først vil jeg anbefale dig at læse artiklerne Er jeg mærkelig?og Hvad er homoseksualitet?
Derudover har mange sendt spørgsmål, der minder om dit, så måske kan du også finde noget inspiration i andres spørgsmål og svar – her er nogle forslag:
Usikker på identitet og seksualitet – kan I hjælpe mig?
Livskrise og tvivl om seksualitet efter samtaler med psykoterapeut – hvad gør jeg?
Hvordan indrømme overfor sig selv, at man er lesbisk? Og er jeg overhovedet lesbisk????
Til piger, drenge eller begge dele? Usikkerhed ødelægger – hvad gør jeg?
Kys, kram og sex
Når jeg læser din besked, bliver jeg forundret over, at du er så afklaret om, hvad du tænder på, og din skarpe holdning til, at sex er ulækkert. Kys og kram er noget af det, der skaber intimitet og nærvær mellem to mennesker. Det er fysisk kommunikation, der skaber tryghed ved et andet menneske. Mange kvinder nyder denne del af seksualiteten og sætter det rigtig højt i samvær med deres partner. Jeg har mødt flere kvinder, der har fortalt mig, at de foretrækker at nusse, kysse og kramme fremfor sex. På dette punkt ligner du altså mange andre kvinder.
Jeg kan ikke love dig forandringer, men jeg kunne forestille mig, at dine forestillinger om sex kan ændre sig. Hvis du kommer i et tæt og trygt forhold med et menneske, du elsker, håber jeg, du vil ændre opfattelse af sex. Sex er noget af det fineste og mest intime, to mennesker kan dele, og derfor er det så vigtigt, at det sker i nogle gode og trygge rammer.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Vejen til god sex. Den fortæller noget om vores meget positive syn på, hvad god sex kan give til en mand og kvinde, der elsker og har forpligtet sig på hinanden.
Køn og identitet
I forhold til din identitet som pige eller dreng vil jeg foreslå dig at snakke med et andet menneske om det, ansigt til ansigt. Det er store overvejelser og tanker, du har, og jeg tror, det kunne være godt at lufte dem i en samtale. Om samtalen skal være med en tæt ven eller en professionel, vil jeg lade være op til dig. Hvis du vil tale med en professionel, har vi på fanen Ressourcer en hel liste med terapeuter og psykologer, som vi kan anbefale. Det vigtigste er, at du finder en, du har tillid til og tør være åben overfor.
Jeg håber, du får hjælp af mit svar, ellers må du skrive igen.
Held og lykke i din søgen!
Med venlig hilsen
Trine