Har lyst til sex med de fleste piger – har de også?

Vis spørgsmål

Hej, jeg fik ikke helt et svar på mit spørgsmål, så jeg prøver lige igen. Jeg har det sådan, at de fleste piger ville jeg gerne være kærester med og ha' sex med og sådan noget, hvis de ville.

Men har piger det også sådan, at næsten lige meget, hvem der spurgte dem, om de skulle være kærester og ha' sex og sådan noget, ville de også gerne, med mindre det var en af de upopulære, som ingen kunne li'?

Hilsen P, 13 år

SVAR:

Kære P

Hvor er det godt, at du tør stille sådan et spørgsmål, især i din alder. Jeg kan kun opfordre dig til at blive ved med at søge svar på de spørgsmål, der dukker op i forhold til din egen og pigernes seksualitet. Jeg kan – din alder taget i betragtning – forestille mig, at det er en helt ny verden, der har åbnet sig for dig, nu hvor du kan mærke, at der er ting, der tænder dig, og du har lyst til sex.

Det er min erfaring, at det kan være svært at forestille sig, at det kan få store konsekvenser, hvis du har sex til højre og venstre. Der er stærke kræfter i spil, når man har sex, og det er nemt at blive såret. Hvilket kan være svært at se inden. Sex er ikke bare sex.

Tankerne

Det er spændende at tænke på sex, og det kan hurtigt komme til at fylde alle tankerne. Det er svært for andre tanker at slå igennem og bryde den gode fornemmelse, du har i kroppen. Og man kan hurtigt få det sådan, at man ikke har lyst til at tænke på andet end sex. Jeg tror, det vil være en god idé for dig at overveje, hvor meget det fylder for dig og overveje, om du synes, det måske fylder for meget.

Læs også dette svar til en dreng, hvor sex er kommet til at fylde alt for meget: Lyst til sex, ved det er for tidligt – hvordan lindre lysten?

Sex med de fleste

Du skriver, at du – og drenge generelt – gerne vil have sex med de fleste piger. Det er naturligt, at du tænker sådan, da jeg kan forestille mig, at du måske ofte bliver tændt, når du er sammen med en pige. Jeg tænker, at det at blive tændt af en person ikke nødvendigvis er det samme som at ville have sex med personen. Vi kan nemt, når vi er sammen med det modsatte køn, føle os tiltrukket og tændt, og det kan være en god fornemmelse, men det behøver ikke betyde, at man vil gå så langt som at have sex.

Seksualiteten er en god ting. Det er en god, indre drivkraft, som er vigtig at lære at håndtere, for du har den resten af dit liv. Man kan sammenligne seksualiteten med brændstof i en raket. Der er masser af energi i den. Men hvis den ikke bliver håndteret og styret i den rigtige retning, kan det være det samme som at sætte ild til hele raketten, dvs. den eksploderer, og der bliver ikke noget godt ud af al den energi. Det er derfor vigtigt, at du lærer at leve med seksualiteten, uden det overtager alle dine tanker.

Hvor finder du svar?

Jeg kan forestille mig, at der flyver mange tanker om sex rundt i dit hoved, og jeg tænker, at du nok har mange spørgsmål til alle fantasierne. En oplagt mulighed er at gå på nettet og finde svar. Og du har måske set folk have sex (porno), så du kan få svar på dine spørgsmål. Samtidig har du nok oplevet, at du bliver tændt af det og får lyst til sex, og så er det egentlig lige meget med hvem. Du får ikke et realistisk billede af sex ved at se porno. Og det gør ikke noget godt ved din egen seksualitet. Så jeg vil opfordre dig til ikke at gøre det.

Læs mere i vores tema om porno.

Forskel på piger og drenge

Den store forskel på drenge og piger i forhold til sex er, at drenge bliver tændt af det, de ser, ofte på meget kort tid og får lyst til at røre, mens piger bliver tændt af berøring, omsorg og kys. En vigtig forskel er, at piger har brug for at føle sig trygge, før deres dybe seksuelle følelser åbner sig. Det er altså ikke generelt for piger, at de har lyst til at have sex med de fleste drenge. For piger er tryghed altafgørende for, om de har lyst til sex. Vi passer godt sammen som mand og kvinde, fordi det ikke er opbyggende for mændene (og heller ikke for kvinderne), hvis de har sex til højre og venstre, efterhånden som de bliver tændt. Derfor har mændene brug for kvindens seksualitet som ofte først åbner sig, når troskabsdelen (eller i hvert fald en længere fortrolighed) er på plads. Læs mere om det i artiklen Sex og følelser.

Der er lavet en undersøgelse blandt børn i 9. klasse. Den viser, at hver fjerde pige, der har seksuelle erfaringer, ikke har været parat til det. Og hver tiende pige oplyste, at hun var presset af kæresten. Det var kun få drenge, der havde haft en sådan oplevelse.

Hvad påvirker dig?

Det er vigtigt for mig, at du er klar over, at sex og følelser hænger sammen. Når du tænker på sex eller ser porno, er du (måske?) alene og skal kun forholde dig til din egen lyst. Er du nøgen overfor et andet menneske, vil du reagere anderledes. Porno er ikke det rigtige billede af sex, for det er ofte en instruktørs fantasi.

De personer, vi ser i diverse tv-programmer med sex, som fx Paradise Hotel, er castet til at være grænseløse og have sex på kryds og tværs, uden det ser ud, som om det påvirker dem. Det kan nemt se ud, som om Paradise og porno lige så godt kunne være virkelighed, men det er det ikke. Det er langt fra sådan, det hænger sammen.

Sex er ikke bare sex, og derfor er det vigtigt, at du passer på dig selv og ikke har sex med hvem som helst. Jo flere, du har sex med, jo mindre kommer det til at betyde for dig. Derfor vil jeg opfordre dig til at passe på din seksualitet. Det kan godt være, at det lyder gammeldags, men når du har sex med et andet menneske, giver du noget til den person, som du aldrig får igen. Det er noget helt specielt, som I har sammen.

Malene