Har kæreste, men eks er bedste ven – hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg har et problem!

For år tilbage, da jeg lige var blevet 19 år, fik jeg en kæreste, K, som jeg kom til at elske, som jeg aldrig har elsket nogen.  Jeg var overbevist om, at vi skulle være sammen for evigt. Meget af tiden kan jeg nærmest ikke huske, fordi jeg var i sådan en rus.

Vi var kærester i 1½ år. Desværre har vi begge mange problemer psykisk, og vi kunne til sidst ikke hjælpe hinanden mere. Da vi flyttede sammen, blev hans depression for meget for mig at klare, da jeg selv havde meget at kæmpe med. Men jeg har aldrig elsket nogen som ham. Vi var så ens, vi kunne snakke om alt. Han så direkte igennem mig. Vi var bedste venner. Nu er han "kun" min bedste ven, efter vi havde afstand til hinanden i 1½ år efter bruddet, og vi kunne bygge et venskab op igen.

Nu er jeg kærester med den dejligste fyr, H, på 8. måned. Når han kigger på mig, kan jeg se, hvor meget han elsker mig. Det har været svært at være sammen med ham, fordi vi er som nat og dag. På trods af det, elsker jeg ham. Han vil gøre alt, for at jeg er glad. Men det har været svært, fordi vi så tit har været uenige, og han er meget ligefrem og spydig nogen gange, og det kan gøre mig rigtig ked af det, fordi jeg er meget følsom. Men modsat er han også en klippe, der kan lægge sine store arme om mig, når jeg er sårbar. Han er nok det, man vil kalde en rigtig "primitiv" mand, der kan lide maskiner og benzin. Og sådan en slags mænd har jeg aldrig rigtig været interesseret i, før jeg mødte ham.

Mit store problem er, at jeg altid har følt, at jeg en dag skulle være sammen med K igen. Og det ved jeg, han også har følt for mig. Vi var for perfekte sammen til ikke at skulle være sammen for evigt. Jeg elsker ham jo stadig på en måde. Men har svært ved at forestille mig at være intim med ham. Fordi vi har været "just friends" nogle år efterhånden.
Alligevel bliver jeg ked af det, hvis han er sammen med andre piger. Og jeg er bange for at binde mig til min nuværende kæreste, fordi jeg er bange for at give slip på muligheden, for det igen kan blive os.
Jeg kan savne den slags kærlighed, jeg havde til ham så inderlig, det kan gnave så slemt og gøre frygteligt ondt.

Men samtidig har jeg lyst til at være sammen med H. Jeg fatter det ikke. Og det gør mig så ked af det. For et eller andet sted ville jeg ønske, jeg bare kunne give mig selv fuldt ud til min nuværende kæreste, fordi jeg ved, hvad jeg betyder for ham. Og han betyder også meget for mig.

Jeg ved godt, jeg er ung. Men jeg er så bange for, at jeg aldrig kan slippe K og aldrig kan være tilstede fuldt ud i et nyt forhold, fordi jeg altid vil komme til at sammenligne med den overvældende kærlighed, jeg følte og føler til ham.

Jeg kan ikke droppe mit venskab til ham og få ham cuttet helt ud af mit liv. For jeg kan ikke leve uden ham. Og det er meget få mennesker, jeg ikke kan leve uden. Det er stadig K, jeg har lyst til at gå til, hvis lortet virkelig brænder på. Men det kan jo også være, fordi han virkelig også bare er min bedste ven.

Jeg ved, at han har det ligesom mig.

Jeg kunne aldrig finde på at være min kæreste utro, men jeg føler lidt, jeg er det inde i hovedet. Og jeg har prøvet at snakke med ham om, hvordan jeg har det med K. Og han tog det det rigtig godt, situationen taget i betragtning.
Men det er efterhånden mange måneder siden, jeg gjorde det. Og jeg tror ikke, han tænker over det mere.

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre.

L, 22 år

SVAR:

Kære L

Tak for dit brev. Jeg kan sagtens forstå, at du føler, du står i et meget svært dilemma i dit forhold til K og H, og at du gerne vil vide, hvad du skal gøre.

To mænd, som giver dig noget vidt forskelligt

Det lyder næsten, som om den perfekte kombination mellem K's forståelse og indsigt i dig og H's styrke og lidt mindre komplicerede tilgang ville være det allerbedste, så du kunne få lige præcis de ting fra dem begge, som du elsker. Desværre kan det jo ikke lade sig gøre.

Et liv sammen med K ville have udfordringer, som du allerede nu kan sætte ord på og allerede har oplevet og det samme gælder for et liv sammen med H.

Ingen er perfekte – ingen har hele pakken

Ofte kan det være sådan, at de ting, vi forelsker os i ved hinanden, også bliver de ting, vi kommer til at irritere os allermest over efter nogle år, når der er gået hverdag i den, og forelskelsen har lagt sig. Den viden betyder ikke, at vi ikke skal vælge den mand, vi elsker, men det kan hjælpe os til at indse, at ingen er perfekte og at ingen kan dække alle vores behov og længsler.

Hvad er det, du søger hos en mand?

Og derfor tænker jeg, at det, du måske kunne bruge noget tid på, er, at finde ud af, hvad det er, du søger efter i de to mænd og om det, du søger efter, er noget, de kan give dig, eller om det er noget, du skal finde frem til i dig selv. Vi kan leve et helt liv sammen med andre i en konstant længsel og utilfredshed, fordi vi går og håber på, at andre skal gøre lige præcis det for os, som gør os lykkelige. Det kommer ikke til at ske, og jo før vi indser det og begynder at tage ansvar for det og handle i vores eget liv jo bedre. Og jo bedre kan vi også indgå i ligeværdige forhold til andre mennesker.

Det er tid til eftertanke

  • Hvad er det, du elsker hos K? Er det, at du kan se dig selv i ham, eller er det ham, med alle de udfordringer og glæder et liv sammen med ham vil byde på?
  • Hvad er det, du elsker hos H? Elsker du ham med hans syn på verden og på sig selv, eller elsker du ham, fordi han kan give dig tryghed og stabilitet? Kan det blive hans opgave i jeres forhold at give dig tryghed og stabilitet?
  • Kan du finde noget af den tryghed, du søger, i dig selv i stedet for hos andre?
  • Hvad ville der ske, hvis du tog en pause fra K igen? Hvis du i respekt for H, dig selv og K valgte at sige, at tingene bliver for mudrede, når du og K stadig er så tætte, og at du derfor må lægge afstand ind i en periode, for at kunne se klarere?

Prøv at tænke 5-10 år frem i tiden

  • Hvordan tror du så, dit forhold til K ser ud, hvis I begynder at være kærester nu og bliver sammen? Hvordan ser det ud, hvis I vælger at få børn sammen?
  • Og hvordan ville det se ud sammen med H?

Selvom sådan et spørgsmål måske kan være svært at forholde sig til, kan det alligevel være med til at stille skarpt på det, der sker lige nu.

Ingen kan opfylde alle vore behov

Jeg håber, det kan være en hjælp for dig at vende blikket indad i en periode. Der findes desværre ikke nogen lette svar på dit spørgsmål, men jeg tænker, det kan være godt at arbejde med din egen rolle i dit eget liv og det, du har ansvar for at fylde op først. Måske ville det være givet godt ud at få hjælp fra en terapeut eller psykolog til at blive mere afklaret på det punkt. Selvom vi kunne ønske det, kommer ingen af os til at møde nogen i livet, som kan gøre alt for os eller fylde alle de behov, vi har.

Læs evt. mere under temaet At finde den rigtige.

Kærlig hilsen
Eva