Har jeg ødelagt min evne til at få fuld erektion?
Kære brevkasse
Jeg har i løbet af de senere år oplevet et stadig større besvær med at holde en erektion. Specielt oplever jeg ikke længere en fuld erektion, som jeg gjorde for bare et par år siden.
Jeg er sund og rask og har derfor overvejet, om det kunne være noget psykisk. Dog har jeg oplevet langsomt større problemer gennem et par år, samt at jeg meget sjældent har morgenerektion, og det er aldrig med fuld erektion.
Problemet er startet sideløbende med, at jeg i dumhed har lavet såkaldte ‘jelqing’ øvelser. Det har jeg gjort med fuld erektion med hårdt pres, og efter et par dage, hvor jeg har lavet øvelserne, har jeg følt smerter svarende til glans. Det har fået mig til at stoppe, men efter måneders pause har jeg flere gange genoptaget øvelserne med samme resultat igennem de sidste par år.
Kan jeg have gjort varig skade på mig selv? Det er flere måneder siden, jeg sidst har gjort det, men jeg oplever stadig problemer med at opnå fuld erektion.
M

SVAR:
Kære M
Først og fremmest vil jeg skrive, at jeg synes, det lyder usandsynligt, at du skulle have fået varig skade af de øvelser, du har lavet. Det er muligt at belaste penis så meget under erektion, at man kan få en penisfraktur, men i det tilfælde ville smerterne opstå meget pludseligt, erektionen ville forsvinde med det samme, der ville opstå hævelse, og du ville ikke være i tvivl om, at der var noget galt. Samtidig kan jeg heller ikke udelukke, at øvelserne er skadelige, og jeg synes, du gør rigtig klogt i ikke at fortsætte øvelserne.
Forskellige årsager til manglende erektion
Som du sikkert allerede har læst dig frem til, kan der være mange grunde til, at man kan have svært ved at få eller opretholde erektion (erektil dysfunktion). Symptomerne og årsagerne kan opdeles i fysiske og psykiske årsager, som du kan læse mere om i et andet svar, der er givet her på siden: Er manglende og svigtende rejsning et problem? Din alder taget i betragtning og I og med, at du skriver, du i det store hele er sund og rask, lyder de fysiske årsager ikke som sandsynlige årsager, men kan selvfølgelig ikke udelukkes.
Bliv undersøgt af din læge
Når du skriver om, at du gennem længere tid ikke har haft fuld erektion, og at du ikke længere har morgenerektion, bliver jeg dog lidt bekymret. Jeg vil derfor anbefale dig, at du får en tid hos din læge, så du kan blive undersøgt. Det kan være, årsagen er psykisk, men så vil lægen også gennem samtale kunne finde frem til det og give råd og vejledning.
Mvh Samuel