Har jeg forhudsforsnævring?
Hej adam og eva. Jeg er en dreng på 12 år og jeg onanerer ca. 1 gang om dagen. Men mit spørgsmål er, om jeg har forhudsforsnævring, fordi mit penishoved er dækket af hud og jeg kan kun få et lille stykke ud. Og hvis jeg har forhudsforsnævring, har jeg læst, at man kan bruge binyrebarkhormon salve og hvis dette er rigtigt, ville jeg lige vide, hvordan man påfører det.
Som jeg har skrevet, onanerer jeg meget, men jeg har en ven, som har forhuds forsnævring og han synes, det gør ondt at onanere, men det synes jeg ikke, så er det bare fordi vi onanere på forskellige måder eller hvad?
Håber I vil svare
Hilsen: Den forvirrede dreng, 12 år

SVAR:
Hej til du, som føler dig forvirret
1. Jeg kan ikke afvise, at du har forhudsforsnævring. Hvis du ikke kan trække huden tilbage, sådan at penishovedet er udækket, kan det godt være, at der er tale om forhudsforsnævring. Det er rigtigt, at man i nogle tilfælde forsøger at behandle med binyrebarkhormonsalve. Det er receptpligtig medicin. Det vil sige, at det skal udskrives af en læge.
Jeg kan desværre ikke via mail afgøre, om du har forhudsforsnævring. Du er nød til at kontakte din egen læge for at få det afklaret. Man vil formentlig ikke behandle med binyrebarkhormonsalve, når du er 12 år gammel. Der er nemlig en del, som vokser fra problemet.
Læs evt artiklen: Drengens kønsorganer
2. Du har en ven, der har smerter ved onani, men det oplever du ikke selv. Det kan være fordi han har forhudsforsnævring, og at du ikke har det. Som sagt kan jeg ikke afgøre, om du har forhudsforsnævring. Men det kan også, som du selv skriver, være fordi I onanerer på forskellig vis.
Læs evt mere om: Onani
Mvh
Boje Ehmsen