Har jeg for meget kønsbehåring?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg skriver ind, da jeg føler, at jeg har for meget kønsbehåring. Det vokser helt på inderlårene, og jeg har endda også en stribe på maven. Jeg har ikke rigtig noget problem med min kønsbehåring udover, at det ikke er så smart, at det stikker ud fra badedragter.

Men jeg ville bare høre, om det er naturligt, eller om der måske er et problem med mine hormoner som f.eks. for meget testosteron eller lignende. Jeg håber, I kan hjælpe.

Hilsen en lettere skræmt pige på 14

SVAR:

Kære pige på 14

Normalt med meget hår

Ligesom der er forskel på, hvor meget hår folk har på hovedet, er der også forskel på mængden af kønsbehåring. Det kan derfor være helt normalt at have meget behåring. Mange kvinder fra Mellemøsten eller Sydeuropa har kraftigere og oftere mørkere hårvækst. Det er helt normalt og skyldes deres etnicitet.

Det kan være arveligt

Man kan også være genetisk disponeret til øget hårvækst. Nogle gange er øget hårvækst forbundet med ændringer i hormonerne. Hvis man har øget mængde mandlige kønshormoner, kan der ses hårvækst ud på inderlårene og i en stribe op mod navlen. Der kan desuden ses skægvækst og hår på brystet. Menstruationen kan også blive uregelmæssig. Nogle kvinder har lidt større produktion af mandlige kønshormoner, uden det er forbundet med sygdom.

Andre mulige årsager

En anden årsag til øget mængde mandlige kønshormoner og øget hårvækst kan være PCOS. Det betyder polycystisk ovariesyndrom og betyder, at der er mange små væskeblærer på æggestokkene, hvilket medfører en hormonel ubalance. Menstruationen bliver meget sjælden eller forsvinder helt. Pigen er ofte overvægtig. Hvis du kan genkende nogle af disse ting fra dig selv, kan du blive undersøgt af en læge og eventuelt en gynækolog, der kan stille diagnosen.

I sjældne tilfælde drejer det sig om hurtigt voksende tumorer, der danner hormoner. I de tilfælde vil der hurtigt ses ændringer, og man vil blive syg. Det er ekstremt sjældent, at det rammer unge piger. Det lyder bestemt ikke som det, der er årsagen til dine gener.

Det er svært at sætte en grænse for, hvornår hårvæksten er normal, og hvornår der skal undersøges for bagvedliggende sygdom. Men hvis der sker en forandring, der ikke hænger sammen med puberteten, er det en god ide at blive undersøgt. Især hvis forandringerne kommer pludseligt.

Behandling

Behandlingen af øget hårvækst afhænger af årsagen. Hvis det er meget kosmetisk generende, kan man forsøge få det fjernet. Men det er dyrt og sjældent særlig effektivt. Hvis det skyldes en hormonel ubalance, kan man forsøge med medicinsk behandling. Men det er ikke særlig effektivt.

Tal med din mor

Hvis du er bekymret eller generet af din hårvækst, vil jeg opmuntre dig til at snakke med din mor eller en anden voksen om det. Måske har hun samme gener? Måske kan hun hjælpe dig med at afgøre, om det er normalt, eller om I skal søge læge? Måske kan hun hjælpe med nogle ideer, der gør, at du har lyst til at tage i svømmehal og gå i badedragt alligevel. (Mange bruger jo fx i dag badedragter eller bikinishorts med korte ben.) Som sagt er øget hårvækst naturligt for mange kvinder, og du skal ikke lade dig begrænse af det.

Kærlig hilsen
Signe Engholt Andersen