Har jeg fået en infektion efter mit første samleje?

Vis spørgsmål

Hej!

For snart to uger siden havde jeg samleje med min kæreste for første gang. Det var dog ikke hans første gang. En uge efter begyndte jeg at få kløe “dernede”, og det gjorde ondt, når jeg tissede.

Er meget nervøs over, hvad det kan være, så jeg har søgt lidt rundt, og jeg synes, det lyder, som om mine symptomer tyder på skedesvamp eller underlivsbetændelse, hvilket er forfærdeligt, hvis det er grunden. Er virkelig frustreret og aner ikke, hvad jeg skal gøre. Vi brugte beskyttelse og det hele.

Min mor ved ikke, at jeg har haft sex, så det er ikke noget, jeg har tænkt at fortælle lige foreløbig. Tror simpelthen heller ikke på, at det kunne være grunden.

Håber virkelig på et svar.

A, 15 år

SVAR:

Kære A

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er godt, du har frimodighed til at få spurgt om det, du bekymrer dig om og spekulerer på.

Forskellige symptomer

Du har ret i, at dine symptomer kunne lyde som skedesvamp. Det kunne også være urinvejsinfektion. Nogle piger får det, der hedder “honeymooncystit“ (en slags blærebetændelse) ved det første samleje. Jeg kan ikke præcist sige dig, hvad det er, men ligegyldigt hvad, er der en behandling for det, og det er ikke farligt. Men det er selvfølgelig vigtigt, at du bliver tjekket af lægen, så han/hun kan sætte dig i den rette behandling.

Er du klar?

Du skriver, at du er 15 år. Jeg ved jo ikke, hvor gammel din kæreste er, men du skriver, at han har haft samleje før, så han er nok ældre end dig? Det er vigtigt, at du gør op med dig selv, om du egentlig er klar til at gå i seng med en fyr. Der sker nogle gange det, at drengen, der ofte er mere klar til sex end pigen, bevidst eller ubevidst presser pigen til sex. Pigen gør det måske, fordi hun er bange for, at drengen vil forlade hende, hvis hun ikke vil i seng med ham. Eller hun vil bare gerne vise ham, at hun elsker ham.
Hver gang, man går i seng med en fyr og egentlig ikke føler sig klar til det, giver man noget af sig selv, og det kan føles tomt indeni, for det var ikke det, man ville. Man ville måske bare holde i hånd og kysse, men hvis drengen bliver ved med at presse på, kan det være svært at sige nej.

Noget du genkender?

Det er ikke sikkert, du har det sådan, og hvis det er tilfældet, må du se bort fra det sidste her. Hvis der alligevel er noget, som du genkender hos dig selv, så er det rigtig vigtigt at du får sagt fra over for presset om sex og får snakket med en person, som du har tillid til. Hvis det ikke er din mor, så er der nok en anden voksen, du kan snakke med om det. Det kunne være en lærer, sundhedsplejersken på skolen eller en venindes mor.

Som sagt skal du under alle omstændigheder snakke med lægen om de symptomer, du beskriver.

Jeg håber, mit svar giver mening for dig.

Kh. Marianne