Har jeg en indadvendt brystvorte?
Hej!
Jeg er en pige på snart 16 år. Jeg har det problem med mine brystvorter. Det er, som om den ene godt kan blive stiv, men den anden gider ikke. Og ja, jeg har prøvet at “nulre” på den, men den gider simpelhen ikke.
Har skrevet til netdoktor før, og de siger, at jeg stadig er i teenageårene, så der er intet at bekymre sig om. Men det begynder at irritere mig, for min selvtillid ryger lidt i bund pga. det, og så er de ikke ret store.
Nogle siger, det kan være en indadvendt brystvorte, men hvis det er, kan man så få det til en udadvendt UDEN operation?
Please hjælp! I, 15 år

SVAR:
Kære I
Det kunne godt lyde, som om det drejer sig om en indadvendt brystvorte. Hvis det er vigtigt for dig at være helt sikker, er du nødt til at få en tid hos din egen læge til undersøgelse.
Én ud af 10 kvinder har indadvendte brystvorter
Det er ikke lykkedes mig at finde nogle præcise opgørelser over hyppigheden, men et forsigtigt bud er, at ca. 10% af piger eller kvinder har en indadvendt brystvorte. Så det er ikke sjældent. Hos nogle kan brystvorten stimuleres frem, men det lyder til, at det er vanskeligt hos dig.
I forbindelse med graviditet kan brystvorten komme frem midlertidigt eller permanent. En indadvendt brystvorte kan godt besværliggøre amning, men det er ikke altid tilfældet. Nogle med indadvendte brystvorter har kosmetiske bekymringer, dvs., de er kede af udseendet eller følelsen af, at det ser unormalt ud. Da du stadig er i puberteten, kan det ske, at dine bryster helt af sig selv vil få normale brystvorter.
Operation kan have bivirkninger
Der findes – mig bekendt – kun operation som løsning på indadvendte brystvorter. Men da du stadig er i puberteten, kan det ikke anbefales. Det kan måske være svært at forestille sig som 15-årig, men en skønne dag får du måske et barn og vil naturligvis gerne amme dit barn (modermælk er langt bedre for barnet end modermælkserstatning). Hvis man bliver opereret for en indadvendt brystvorte, kan kirurgen nogle gange være nødt til at skære nogle “mælkekanaler” over, og så vil det ikke være muligt for barnet at die fra det opererede bryst. Som sagt er indadvendte brystvorter forholdsvis hyppige, og der er ingen grund til at bekymre sig om det.
Din krop er fantastisk!
Alle mennesker er forskellige, og den perfekte krop findes ikke. I puberteten sker der meget med kroppen og ens sind. Det kan lyde som et nemt råd, men det er det bedste, jeg kan give: Det er vigtigt at acceptere sin krop, som den er og dig selv, som du er. Kroppen er vidunderlig og fantastisk, og det er din krop også – også selvom du måske ikke synes, den er præcis, som du gerne vil have.
Mvh Boje