Har i 9 mdr prøvet at blive gravid - hvorfor lykkes det ikke?
Hej, jeg har et spørgsmål. Mig og min kæreste har prøvet i 9 måneder, at jeg skulle blive gravid, men det har ikke lykkes.
Kan det være en årsag til det, efter jeg fik en abort sidste år i april. For jeg er ikke blevet tjekket efter. Jeg har menstruation, men det gør meget ondt, når jeg har menstruation. Kan det være årsagen til, jeg ikke er blevet gravid
Håber I vil svare mig: D
mvh Julie

SVAR:
Kære Julie
Tillykke med at I har besluttet jer for at forsøge at blive gravide!
I har nu forsøgt i en længere periode, og jeg kan godt forstå, at du begynder at spekulere på, hvorfor det ikke lige lykkes at blive gravid.
Måske bare tilfældigheder
Der kan være flere årsager, til at du ikke er blevet gravid endnu. Dels skal I være opmærksomme på at have samleje omkring dit ægløsningstidspunkt, da det ikke er I hele din cyklus, du har mulighed for at blive gravid. Skulle I allerede have været opmærksomme på det, er der stadig kun 25% chance for at blive gravid hver måned. Er du i tvivl om, hvornår du har ægløsning, kan du købe tests på apoteket for at finde ud af det.
Gravid efter tidlig abort
Du spørger til, om det, at du ikke er blevet gravid endnu, kan skyldes en abort sidste forår. Det mener jeg ikke. Efter en tidlig abort, provokeret som spontan, vender kroppen tilbage til sin egen cyklus med ægløsning og menstruation efter nogle uger eller højest et par måneder, og så er der mulighed for at blive gravid igen, uanset om du er blevet tjekket efterfølgende eller ej.
Du fortæller ikke, hvorvidt det var en spontan eller provokeret abort, du havde. I tilfælde af at det var en provokeret abort, tillader jeg mig, at bede dig være helt ærlig over for dig selv: Er dette en graviditet, du virkelig ønsker, og er du og din partner denne gang klar til at få et barn, med alt hvad det indebærer af glæder men naturligvis også ansvar?
Overvej andre årsager
Der kan godt være andre årsager til, at du ikke er blevet gravid endnu. Du fortæller, at du har mange menstruationssmerter, hvilket i sig selv ikke kan være en årsag til, at du ikke er blevet gravid. Til gengæld kan menstruationssmerter godt være et symptom på andre sygdomme, som kan give problemer med at blive gravid fx sygdommen endometriose.
4-7% af alle kvinder lever med endometriose, og mange er slet ikke klar over det, og har ikke de store symptomer herpå. Flere med sygdommen har heller ikke problemer med at blive gravide, mens andre har svært ved at få børn.
Jeg kan ikke her sige dig, om du skulle have endometriose eller andre årsager til infertilitet. Det er du nødt til at få konstateret hos din egen læge. Du kan evt. læse mere om sygdommen ved at søge på ordet endometriose på internettet.
Det, der dog taler for, at du er helt normal og rask og bare skal væbne dig med tålmodighed, før du bliver gravid, er, at du allerede har været gravid en enkelt gang før.
Er det med graviditet en velovervejet beslutning, skal mit råd til jer være, at I væbner jer med tålmodighed nogle måneder endnu. Vær evt. opmærksomme på hvornår du har ægløsning, så I kan have samleje på det rette tidspunkt. Er du fortsat ikke blevet gravid om nogle måneder, skal I tage en snak med jeres egen læge. Jeg håber for jer, at alt viser sig at være normalt, hvis ikke er det vigtigt at holde fast i, at der findes gode behandlingsmuligheder.
Held og lykke med ”projekt baby”.
Kærlig hilsen Eva F. Diemer